Strö i ligghall

Julienne

Trådstartare
jag har en ganska öppen ligghall, ser väl mer ut som ett vindskydd. Jag hade torv i den förra året men blev inte hundra nöjd.. Vad tror ni är bäst att ha för strö..? Har tänkt på halm men vet inte om lilla ponnyn kommer äta upp allt och bli fet vilket han absolut inte får bli..

Vi har vetehalm, vår ponny är ett matvrak och går lätt upp i vikt, men han äter inte särskilt mycket halm. Han blir inte tjock under vinterhalvåret.

Jag har samma fundering som du, har en shettis och en varmblods travare. Har du fler hästar än ponnyn?
Hur mycket halm beräknar du kommer gå åt om du väljer detta alternativ?

Jag har en liten c ponny och ett stort varmblod.. Jag har inte en susning om vad det skulle tänkas gå åt..

Har letar efter vetehalm men tyvärr är det endast 400kg balar som säljs här av det.. Och 400kg lär inte gå åt på ett bra tag gissar jag :/ och då lär det väl bli dåligt :(

Fast halm blir inte dåligt så fort? Jag har balar kvar från förra året och det är absolut inget fel på dom. I en ligghall är det oftast smidigast med bädd och då brukar det gå åt en hel storbal minst när man ströar upp. Själv räknar jag faktiskt med 1,5-2 ton per häst och år men då använder mina hästar ligghallen även sommartid och därför mockar jag rent och ströar upp två gånger om året.

Fast halm blir inte dåligt så fort? Jag har balar kvar från förra året och det är absolut inget fel på dom. I en ligghall är det oftast smidigast med bädd och då brukar det gå åt en hel storbal minst när man ströar upp. Själv räknar jag faktiskt med 1,5-2 ton per häst och år men då använder mina hästar ligghallen även sommartid och därför mockar jag rent och ströar upp två gånger om året.

Kanske går åt så pass..? Jag har grus/torv i botten. Jag har tyvärr inget riktigt bra ställe att förvara den på.. Knappt plats för hö :/ positiva är väl att det bara blir en engångskostnad iaf..

Jag har en liten c ponny och ett stort varmblod.. Jag har inte en susning om vad det skulle tänkas gå åt..

Har letar efter vetehalm men tyvärr är det endast 400kg balar som säljs här av det.. Och 400kg lär inte gå åt på ett bra tag gissar jag :/ och då lär det väl bli dåligt :(

Nej det kanske är i mesta laget...
Jag har funderat på att ha bark i det understa lagret, eller är man helt "ute och cyklar"?

Köp två balar och lägg in en direkt i ligghallen. Sen går det att förvara halm utomhus även om det inte är optimalt men lägg balen på lastpallar eller något annat, den bör inte ligga direkt på marken, och så kan man lägga över en presenning. Det beror ju lite på hur mycket hästarna kissar inne i ligghallen men 400 kg undrar jag om det verkligen skulle räcka hela vintern

Vi har halm, mitt varmblod tycker det är super och käkar upp det. :banghead:

Tyvärr är ju halm varmast.

Jag har precis invigt min ligghall, så jag har ingen lång erfarenhet :) men jag har Stallströ (bionorr) i botten - kanon ligger mer stilla och bildar en kompaktare bädd än spån, ljusare än torv och känns lättmockat. ca 5-10cm, sen har jag ett tjockt lager halm ovanpå. Det finns ju olika sorters halm som är mer eller mindre smakligt för hästarna. Jag tror det kommer bli bra! :D

Ni som lägger in sådana mängder med halm blir de inte fort sörjigt med tanke på all urin? Frågar av nyfikenhet då jag själv har en ligghall på 60 kvadrat som jag mockar dagligen och fyller på halm varje gång. Alltså inte så jätte tjocka lager utan lite och ofta fyller jag på kan man säga. Skulle gärna slippa att mocka varje dag ;-) Har makadam underst.

Nu lägger jag också in lite torv, tre balar och så mängder med halm, tror de balarna jag fick i år var på 600 kg, de var gigantiska. Men det blir ju en bädd av det, urinen rinner igenom det översta lagret. Jag strödde upp min ligghall för sex veckor sedan tror jag och det är så torrt och fint fortfarande och jag har inte behövt lägga in någon mer halm utan plockar bara högarna. Men längre fram kommer jag att få lägga in mer halm.

Första året med ligghall hade jag så att jag la in mindre halm och mockade varje dag och då blev det sörjigt och väldigt tungmockat men när man lägger in sådana mängder med halm så upplever jag att det blir mycket mindre sörjigt dock så rekommenderar jag att man har lite torv eller spån också i botten. Halm är ju egentligen inte det bästa ströet när man pratar om uppsugningsförmåga men när det gäller liggkomfort för hästarna tror jag det är det bästa.

Sen är det ju mindre kul den dagen det ska ut men hellre står jag och mockar ut en hel bädd i maj än jag sliter med det varje dag vintertid.

Senast ändrad:
Fortsätter...

Jag har fått lära mig att när man lägger en halmbädd så lägger man halmkakor så tätt som möjligt man skakar alltså inte ut halmen man lägger i botten. Sen lägger jag in tre balar torv och trampar ner det i skarvar och hål. Understa lagret ska var så fast som det bara går. Över det ett stort lager fluffad halm. Det tar lite tid men det sparar man igen, jag har nu på sex veckor bara behövt plocka ut lite högar. Sen beror det ju på hur mycket hästarna är i ligghallen och hur stökiga de är. Om de roar sig med att springa ut och in i ligghallen ja då blir ju bädden lite rörig ;)

Ni som lägger in sådana mängder med halm blir de inte fort sörjigt med tanke på all urin? Frågar av nyfikenhet då jag själv har en ligghall på 60 kvadrat som jag mockar dagligen och fyller på halm varje gång. Alltså inte så jätte tjocka lager utan lite och ofta fyller jag på kan man säga. Skulle gärna slippa att mocka varje dag ;-) Har makadam underst.
Jordgolv så urinen rinner igenom. Vi har permamentbädd och mockar bara ut bajset. Kisset får ligga kvar, blir det vått på ytan så får man fylla på mer halm.

Jag har spån för att mina äter upp halmen. Vartenda strå trycker dom i sig fast dom blir fodrade med halm också.
Har ett jockt lager spån och har bädd, mockar bar aut bajs. Det är varmt och gott att ligga i, jag har provat, i -20.

Jag har spån för att mina äter upp halmen. Vartenda strå trycker dom i sig fast dom blir fodrade med halm också.
Har ett jockt lager spån och har bädd, mockar bar aut bajs. Det är varmt och gott att ligga i, jag har provat, i -20.

Hur stor ligghall har du och hur mycket spån går åt då?

Förra året hade jag torv underst och sen halm.

I år blir det bara halm.

Ställde in en storbal för tre - fyra veckor sedan och ströade ut nästan hela. Den kommer nog räcka lika länge till.

Hur stor ligghall har du och hur mycket spån går åt då?
Vet inte exakt men runt 40 kvm. Det går åt mycket spån i början för att fylla upp ordentligt men sen har det bara behövts fylla på lite då och då. Beroeende på vädret mest=hur mycket dom är där inne och grisar ner. Minst går under vintern då det blir en fast fin bädd, värst på våren när det kom in lera och tinvatten.
Jag har även lagt lite sand i botten.

Liknande trådar

Anläggning Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall? Jag tänker att de är lättare att flytta på...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Ainon
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 456
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv