Strö i boxen

Anne91

Trådstartare
Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen varje dag. Finns de bättre strö man kan använda? Den andra hästen strör jag bara 1-2 ggr i veckan då han kissar o bajsar på samma ställe. Kan inte ha permanent bädd. Har provat Han gräver runt i boxen. Han är 4 år.

Jag använder torv. Jättetråkigt ur flera perspektiv men det enda som funkat tillfredsställande på de hästar som kissar så .

Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen varje dag. Finns de bättre strö man kan använda? Den andra hästen strör jag bara 1-2 ggr i veckan då han kissar o bajsar på samma ställe. Kan inte ha permanent bädd. Har provat Han gräver runt i boxen. Han är 4 år.
Kissar stackaren inte ute? Jag har många olika hästar som kissar varierande mkt och unghästar som kan skrapa i boxen tex när det är fordring. Gäller att ta ut kisset och framför allt strö ordentligt så inte allt blir nerkissat. Många har alldeles för lite strö och då blir allt äckligt snabbt.

Hur mycket spån har du i boxen? Det brukar bli som bäst om en har en rejäl bädd i boxen och skulle rekommendera att ha spånpellets underst med kutter över.

Om du är med vid intag kan du lära/låta hästen kissa i en hink för att minimera det som hamnar på golvet.

Det fick min ponny med vita strumpor göra.

Se om du kan få tag på rapspellets. Överlägset torv som jag tycker blir klafsigt och halt bara och trevligare stallmiljö och bättre för miljön. Vet inte var du bor men granngården vet jag säljer på.vissa ställen.

I vår ligghall går det åt otroliga mängder strö, stoet kissar enbart inne. Har ingen permanentbädd, utan mockar ut både kiss och bajs varje dag. Jag tycker det fungerar bäst med spånpellets i botten och kutter över. Möjligt att det skulle fungera ännu bättre med torv, haft det i perioder förr, men jag står inte ut med det.
Bäst gillar jag Easyströ, dryg och bra, men det har blivit så dyrt.

Kissar stackaren inte ute? Jag har många olika hästar som kissar varierande mkt och unghästar som kan skrapa i boxen tex när det är fordring. Gäller att ta ut kisset och framför allt strö ordentligt så inte allt blir nerkissat. Många har alldeles för lite strö och då blir allt äckligt snabbt.
Jag har extremt mycket strö de höll 2 dagar sen va de som en stor gegga i boxen. Har aldrig sett honom kissa ute. Han kan ju göra de när jag inte kollar. Är ju inte i hagen 24/7. Men kollar till dom så fort jag är på tomten. Hade ströt boxen helt nytt o dagen efter va all spån nerkissat. Aldrig varit med om något liknande. Så kanske finns bättre strö som säger upp allt istället?

Se om du kan få tag på rapspellets. Överlägset torv som jag tycker blir klafsigt och halt bara och trevligare stallmiljö och bättre för miljön. Vet inte var du bor men granngården vet jag säljer på.vissa ställen.
Bor utanför sala. Får kolla om granngården i Sala har de så får jag testa. Har man Torv blir han så svart o all hovskägg oxå. Eftersom han är grå.

Om du är med vid intag kan du lära/låta hästen kissa i en hink för att minimera det som hamnar på golvet.

Det fick min ponny med vita strumpor göra.
De är bara jag som tar in o ut dom eftersom vi har egen gård :) har sett nån som lärt in de va rätt häftigt.

Min häst som kissar mycket inne och tenderar att röra runt allt blir mycket renligare med spånpellets överst. Bäst funkar det med torv i botten och sen spånpellets ovanpå. Vanligt kutterspån är för lätt, dras omkring för mycket så att det kissiga blandas runt överallt.

Men håller med de andra om att ha tillräckligt mycket. Minst 15 cm lite packat om man har växelströbädd, gärna 20 cm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 210
Senast: skiesabove
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund