Stretchning/massage

D

Dam

Hejsan! Undrar lite kring massage och stretchning av våra pållars kroppar. Har funderat på att läsa in mig lite och börja med damen, hon går ganska hårt (varierad ridning 6 dagar i veckan varav dressyr/hoppträning upp till 2 dagar) och då kan det väl inte vara fel med lite välgörande stretchning/massage. Vad tror ni? Hur gör ni? masserar ni själva? Strechar ni efter varje pass? Ge gärna tips och råd om hur man gör när man stretchar... Har sett bilder där man lyfter bakbenen framåt under magen. lite rädd att göra fel, kanske bäst att låta en hästmassör komma i stället? Men lite massage till vardags kan väl inte vara fel, eller?! :bow:

Sv: Stretchning/massage

Jag stretchar min tjej efter varje ridpass och masserar även om hon gått extra hårt. Övningarna har jag dels lärt mig via facklitteratur men också via equiterapeut. Jag upplever en stor skillnad när jag stretchar henne, både genom att hon har blivit mkt mer rörlig men också att hon inte är stel dagen efter hårdare hopp eller dressyrpass. Masserar gör jag mest för att hon har lätt för att få spänningar i ryggen dvs i förebyggande syfte. Har även ett BoT täcke för att ytterligare öka på cirkulationen.
Här hittar du jättebra stretchövningar http://home.swipnet.se/horse

Lycka till

Jag skulle ta ut en utbildad person, be denne att ge din häst en behandling, samtidigt bli visad lite enkla grepp.
Överrörliga hästar ska ex inte stretchas.

Tack för svaret! Det är liksom det husliga jag är ute efter! Ska testa lite av det du tipsar om och se hur damen reagerar :bow:

Vad menas med överrörlig då? Visst, tips från en expert är ju det bästa! :bow:

Massera absolut din häst....det råder delade meningar om nyttan med massage men garanterat kommer det att vara bra för eran relation.:love:
Stretch medför en risk om den utförs på fel sett och vid särskilda tillstånd. En ordentlig uppvärmning och avskrittning är istället att rekomendera och kommer att hålla din häst i gott skick.:banana:

Tackar för svaret! Har du några tips på hur man masserar?! :bow:

Marina Axelsson har skrivit en del litteratur om massage,hennes böcker är ofta bra bilder i. Alternativet är att pröva sig fram....din häst kommer säkert att visa vad hon uppskattar.Det är stora djur och tjocka lager med muskulatur så du lär bli den av er som får träningsvärk. Lyckans häst!;)

Min ET har visat hur man stretchar och masserar, jag skulle inte göra det om ingen hade visat.

Om du tar ut en hästmassör så visar denna vilka stretchar som är bäst för din häst.
Det är inte så hemskt många som är överrörliga faktiskt och även en överrörlig häst kan få problem som kan avhjälpas med stretching.

Jag masserar mina tränande travhästar, när de är problemfria, ungefär varannan vecka, tätare om jag jobbar med något specifikt. Har 4 veckors utbildning men så mycket behöver man inte för att massera sin egen häst.

Jag både Stretchar och masserar min häst. Jag har verkligen börjat se förändringar, hon är inte lika stel, ovig och är inte öm.

Kan faktist tipsa om en bra bok om just stretchning och massage.
"Friskare häst" av Chris Olsen. Ica bokförlag.

Boken handlar om punktmassage, stretching och psykisk träning.
Och den har varit lärolik att läsa.

Man kan även ta ut en hästmassör och se hur hon/han gör och lära sig av dem.
/ R

Stetchar efter passen och masserar med jämna mellanrum. Klarar förhoppnigsvis sertificatet till massör i maj nu för människa och mycket är likt och jag har läst och sett allt det jag kommit över innom hästmassage. Men med 3 års utbildning lär man sig känna och förstå musklerna. :idea:

hur ofta stretchar/masserar du? måste man ta det direkt efter ett hårt pass eller räcker det om man gör några av övningarna vid nattningen? Det är oftast på kvällstid jag har mest tid, efter ett ridpass mitt på dagen är det oftast svårare att hinna med något ”extra", men ska det göras så ska det ju... :bow:

hur ofta stretchar/masserar du? måste man ta det direkt efter ett hårt pass eller räcker det om man gör några av övningarna vid nattningen? Det är oftast på kvällstid jag har mest tid, efter ett ridpass mitt på dagen är det oftast svårare att hinna med något ”extra", men ska det göras så ska det ju... :bow:

Svarar hur jag gör och tänker.
Varannan vecka försöker jag ge en helmassage till hästarna, den ana som har problem med att han lätt blir spänd i korset masserar jag kanske varannan kväll. Stretchar gör jag efter passen efter att hästen har fått återhämtat sig. Viktigt att hästen kommer ner ordentligt i varv innan så den inte stretchar mera än vad den igentligen kan för att den är varm och trött.

Om man gör det på kvällen när hästen är kall måste man vara extra försiktig. Grunden är ju att aldrig stretcha en häst när den är kall, men jag har fått lära mig att töja lite försiktigt är inga problem bara man är uppmärksam på hur hästen reagerar. Jag brukar annars göra så eftersom det ofta är lite ont om tid att jag stretchar bakmuskulaturen ena dagen, och efter nästa pass stretchar jag frammuskulaturen. Gör då ordentligare "genomkörare" istället för att ta allt och att det blir lite halvtaskigt gjort.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 941
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka