Stretching - hur flitiga är ni?

MagnusL

Trådstartare
Jag undrar hur många det är som är noga med att stretcha sin häst efter träning/tävling och vad ni märker för effekter av detta?

Dottern har varit väldigt noga med att stretcha vårt belgiska varmblod efter varje pass. Det jag märker är att rörligheten har utvecklats något, men jag har svårt att bedöma nyttan i övrigt. Fast jag antar att det fungerar för hästar ungefär som för människor; man blir ganska stel i längden om man tränar hårt och inte stretchar och risken för skador ökar.

Sv: Stretching - hur flitiga är ni?

Jag stretchar min islandsvallack efter varje pass. Han börjar bli lite till åren, och det hjälper honom mycket med smidighet och rörlighet!

Jag tränar själv och försöker verkligen förstå om de bra eller dåligt att stretcha. Vissa säger att de är bra, andra säger att de är skadligt.

Personligen så har jag svårt att tro att de ska ge en jättestor effekt att stretcha en häst. För mig är det helt enkelt svårt att förstå hur de skulle kunna påverka allt för mycket att stretcha hästarnas stora muskler i bara någon minut/muskel. Jag försöker att hålla mina hästar lösgjorda genom att rida de lösgjorda. Sen har jag bristande kunskap i att stretcha hästarna då jag inte har förstått grejen med de hela.

Om jag skulle förstå precis vad som hände i kroppen och att de visade sig vara positivt så skulle de vara intressant.. :)

Du sträcker helt enkelt ut muskler, leder, senor och mjukvävnader, och det är inte alls samma sak som lösgjordhet. Korrekt utfört leder det till ökad och smidigare rörlighet! Det du inte skall påverka är en överrörlig led, men förövrigt visar det på mycket positiva resultat för just mjukhet och rörlighet hos diverse muskelgrupper och arter.

Du skall förövrigt inte stretcha en minut, det är onödigt. Muskeln släpper efter bara några sekunder, så stretcha istället 3 gånger på ca 6-7 sek.

Har du haft honom länge och stretchat hela tiden, eller börjat när han kommit till åren?

Min tanke är att det kan vara bra att stretcha också yngre hästar för att förebygga skador och bristande rörlighet när de blir äldre.

Själv tränade jag hårt utan att stretcha när jag var yngre och har fått jobba hårt med stretching för att klara av att träna intensivt också som äldre.

Vi stretchar och masserar alltid vårt halvblodssto efter träningarna, det har vi varit väldigt noga med ända från början. Jag tycker man märker tydligt att hon mår bra av detta. Plus att vi så klart är mycket noga med uppvärmning, lösgörande, nedtrappning under passen. Hon har en gammal utläkt trolig fläkskada som hon fick som 1-åring och därför har vi varit mer noga med henne än med tidigare hästar. Nu är denna hästen visserligen mjuk, på gränsen till överrörlig, i sig själv. Men jag kan rekommendera att man ägnar en stund åt att stretcha efter passen samt att man lär sig massera. Absolut även unga hästar. Om hästen hålls mjuk och smidig från början så inbillar jag mig att den inte kommer att bli lika stel som äldre som om man slarvat med den här biten.

Jag har bara haft honom snart ett halvår, och då fortsatt med stretchningsprogrammet från tidigare ägare så att säga. Han har stretchats de senaste åren tror jag, men inte ända sedan han var liten. Han har varit tävlingshäst större delen av sitt liv och alltid varit väldigt "igång", och det är väl i samband med det de började stretcha och märkte att han gav väldigt fina resultat på det.

Men jag tror absolut som du! Så hårt som många ofta tränar sina hästar, så tror jag att många skulle märka skillnad även på sina "hobbyhästar" om hade ett mer utökat träningsprogram och lade in stretching, massage och liknande hälsoterapeutiska övningar.

Jag stretchar hästen någon gång då och då. Absolut inte efter alla pass.
Jag har en unghäst som är mycket rörlig nu utan att stretcha så att säga. Men jag personligen tror att det ändå är bra att sträcka ut lite efter ett hårdare pass.
Men eftersom hon redan är så rörlig så tänjer jag inte på gränserna utan låter henne bara vila i det läget som jag anser är maxläge.

Sen ska allt göras med måtta och man ska veta vad man gör. :)

Jag förstår inte hur de kan ge önskad effekt. :confused: Har själv hållt på med gymnastik i flera år, och ja, visst blev man vigare. Men jag har inte en speciellt bra kropp idag trots träning och stretching. Lite mer exakt vad är det som är bra med att dra ut senor osv?

Jag är bara nyfiken! Skulle mer än gärna vilja förstå!!

Jag stretchar min häst efter varje ridpass. Jag vet inte om jag märker någon skillnad, det vet jag ju inte förrän jag slutar stretcha. För min del så gör jag det för att jag själv tycker att det är skönt att få sträcka ut ordentligt efter ett träningspass, och för att min häst inte är speciellt förtjust i att borstas efter ridturen - då vill han ut i hagen igen! Stretchingen gör att vi får en stund tillsammans även efter ridningen, där han glömmer bort hagen en stund och kan slappna av.

knapplån

Jag stretchar själv efter träning, inte enormt mycket/länge - men jag gör det, framförallt för att det känns bra när jag blivit riktigt svettig och varm att sträcka på musklerna. Har dock svaga leder (medfött) så jag är försiktig. Min träningskompis sträcker så det knakar i kroppen, vet inte hur hälsosamt det är egentligen, men hon är glad och nöjd så...

Hästen stretchar jag om han gått hårt. Inte efter en vanligt motionsrunda. Men efter långturer i skogen då han får jobba ordentligt och börjar löddra, eller efter tuffa träningspass på banan då han också svettas mycket. Han var misstänksam i början men nu släpper han efter och muttrar mysigt ;). Jag är dock försiktig, står inte och "hänger mig" i hans ben. Jag tror att det hjälper till lite med stretchen, han börjar bli gammal och efter ett hårt pass så tycker han iaf att det är skönt...

Jag och min medryttare försöker strecha och smörja in med liniment efter varje hårdare pass. Jag vet inte om jag märkt nån skillnad, mer än att hon kan strecha längre/högre än vad hon kunde när jag började med det.
Strechar aldrig själv efter ett hårt pass på gym, men anser att hästen har inte valt att födas till "slav" så då får man göra så gott man kan. Sen kan man säkert strecha oftare eller använda ännu bättre liniment än vad jag gör.
Men den här rutinen funkar för mig och hästen verkar trivas!

Jag stretchar aldrig.
gjorde det förr när det var inne o fick en senvarning.

Man måste ha kunskap i det o jag rider hellre min häst elastisk.

Tränar man skapligt allsidigt o inte jobbar hästen så den måste korta sina muskler- ser jag ingen anledning.

Massage o liniment både före o efter är klart bättre.

Tänk på Kajsas hälsena som värmdes upp med en värmekudde. Inte drogs i:eek:

Bästa stretchen för en häst är skritt i 1h. på lång tygel. Med bjudning förstås...

Senast ändrad:

Försöker stretcha då och då men mina kunskaper är bristfälliga. Hästen är dock ivrigförespråkare av rullstretching och praktiserar det så fort jag släpper henne i hagen.

*kl*

Det som kan hända med muskler när man jobbar dem är ju att de drar ihop sig. T ex har du varit ute och sprungit och inte stretchar och varvar ner efteråt kan det göra skitont dagen efter pga musklen dragit ihop sig. I det fallet får man ta en varmdusch och försöka sakta töja musklen.

Jag tror också att det går lika bra som axel säger, har man bara haft en ordentlig nedvarvning och skrittat/gått 30 min - 1 h efter passet skall det nog gå lika bra. Så man får sträcka ut.

Sen är det nog mer skadligt att stretcha hästen om du inte vet hur du ska göra, eller om hästen redan hunnit bli kall.

Gissa varför proffsen har skrittmaskiner:bow:

Korta intervaller mellan skoning o bra vinklar är nog mer viktigt- att de har ortopediska skor- att stretcha en häst med långa tår är nog riktigt förkastligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Som 60 tycker jag att jag är hyfsat vältränad och rätt så aktiv - simmar, cyklar, springer, tränar på gym (med hjälp av fysioterapeut...
Svar
8
· Visningar
1 122
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar