Stressat varmblod

elliee

Trådstartare
Hej!
Jag har 2 stycken 6-åriga varmblodsvalacker, ena hästen är jätte snäll och trevlig att rida och ena är ett h*vete.
Jag hade idag hit sadelprovaren ifall det var utrustningen det var fel på, så nu har jag rätt sadel och den ska inte trycka någonstans. Så fort jag lägger på schabrak och sadel då börjar han svettas, innan vi ens har börjat rida. Sedan när vi börjar rida så blir han helt stapplig och jätte stressad. Det går en stund sen börjar han stegra och försöka bita mig i benen och total vägrar gå längre utan ska bara hem. Han är helt sjösvett när jag kommer tillbaka med honom.
Vad ska man göra med en sån häst?

Jag är inte jätte kunnig inom hästar så jag behöver all hjälp jag kan få.
 
Sv: Stressat varmblod

Jag är ingen expert men kan ju komma med lite ideér åtminstone.

Hur länge har du haft hästen för det första?
Har du någon erfaren i din närhet som stöttar dig?

Jag har också haft en väldigt stressad häst som blev helt okontaktbar vid ridning.

Lösningen var att till stor del börja om från början, som om han var en unghäst som aldrig haft ryttare. Och sen långsamt bygga vidare därifrån.
Jag la också ner försöken att rida just då. Vi jobbade från marken med massa långa promenader, tömkörning, miljöträning på gårdsplanen, tränade på att lasta i transporten. Allt jag kunde komma på som jag kunde göra från marken och som inte la massa press på hästen att prestera eller "göra rätt".
Gick aldrig vidare till nästa steg förren hästen var trygg med det vi gjorde just nu, det tog 4 månader innan jag ens kunde skritta uppsuttet men det var väl värt det.
 
Sv: Stressat varmblod

Tack för idéerna. Jag har haft honom i 2 månader nu! Har ridit ca 2 ggr innan i början men det gick inte bra så har väntat på sadelprovaren som kom idag. Så vi har haft lite markträning och tagit lite promenader. Då är han säker och han verkar trygg med mig, men så fort han får på sig sadeln är han jätte osäker och stressad. Kan det vara att han inte är inriden ordentligt? Han stod ju i ett travstall innan och dom kanske inte har gjort helt rätt från början?

Skulle man kanske kunna börja om från ruta 1 och rida in honom igen? Så han känner sig trygg.

Ja jag har några som kan hjälpa mig, har en tjej som brukar rida in hästar som jag tänkte fråga om hjälp.
 
Sv: Stressat varmblod

Ja det kan vara lite si och så med inridningen på travhästar. Jag har själv blivit uppkastad på 3 åringar som sagts vara inridna och senare har det visat sig att dom haft ryttare på ryggen och gått några varv på gårdsplanen.
Det är ju inte en häst man kallar helt inriden om man håller på med ridning.
Travhästar rids heller inte med samma hjälper som en ridhäst även om dom blivit ordentligt inridna.

Reagerar han något när ni tar promenader utan sadel, alltså blir han snabbt svettig då också?
Det kan ju vara så att han haft väldigt ont av sadeln och nu förknippar den med smärta. Han ser den ju defintivt inte som något positivt iallafall.
Jag skulle försöka få honom trygg med sadeln, precis som en unghäst. Inte rida eller kräva nåt utan bara låta sadeln ligga på ryggen till att börja med och ge något gott samtidigt. När det går bra fortsätta med att spänna gjorden och vänta tills det går bra.
Sedan gå vidare med att ta promenader med sadel på utan en tanke på att rida. Det ska liksom gå ut på att hästen i lugn och ro får inse att det inte kommer göra ont.
 
Sv: Stressat varmblod

Nej när vi går promenader är han jätte lugn och världens underbaraste häst. Han följer mig vart jag än går, springer bredvid mig och stannar när jag stannar. Och är inte alls nervös!

Ja jag fick ju köpa med en sadel som dom sa passade honom från förra ägaren, som satt helt åt helvete tyvärr... Så kan tänka mig att dom har använt sadlar som inte passar på honom, så han kan mycket möjligt haft ont ja..

Ja jag kanske får göra det, men är det någon idé att även rida in honom från början? Det måste ju även göra han trygg med sadeln? För nu har jag ju fått en sadel som passar just honom och inte trycker någonstans! Vill ju ge han en chans eftersom han är ju ung och är en helt underbar häst. Vill ju inte sälja han i första taget direkt!
 
Sv: Stressat varmblod

Det verkar ju vara idé att börja från början ja. När han är bekväm med sadeln skulle jag helt klart ta ridningen steg för steg som på en unghäst.
 
Sv: Stressat varmblod

Hur länge är travhästen ridtränad?

Är det bara sadeln som ställer till det - sadeltvång?

Utefter er situation skulle jag verkligen råda till att ta hjälp av tränare.

Travare är överambitiösa och kan bli till lättstressade individer. Förstår de inte sin uppgift riktigt går de väldigt upp i varv och det kan bli en ond spiral som ni senare har mycket svårt att ta er ur. Så tränarhjälp och börja om på ruta 1 !

Du nämner att du inte är så kunnig, därav motiveringen att tränarhjälp är högst prioriterad. Att ha travhäst och göra den till ridhäst är inte lätt och det är precis som att rida in en unghäst där man ska lära den förstå allt samtidigt som den måste bygga upp styrka i kroppen.
Jag vet, då jag själv skaffade travhäst som första häst..det går men det krävs hjälp för att det ska bli lyckat om du inte har koll på allt själv.

Travare är inte stressade normalt, bara många gånger missförstådda helt enkelt som leder till stress.
Ofta förväxlas detta med att de dessutom av naturen är atleter som ska vara mycket vakna och alerta därav att många ofta säger att dem är galna..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp