Stressad vid uppsittning

Sv: Stressad vid uppsittning

Ang. att ha någon som håller i honom så tycker jag inte att du ska ha det. Det blir för många kockar för pålle att hålla reda på. Han ska vara fokuserad på dej så han e med på vad som sker. Som du skrev så har du kanske inte riktigt någon bra att få hjälp av. Bättre de står på lite avstånd.

Jag har inte gjort någonting av det som du skrev nedan. Har snarare gjort precis det du skrev att man skulle göra, ända från början.

Så vartifrån grundar du ditt påstående att vi redan gått lite för långt? Och vad skulle jag kunna gjort/göra för att ha fått honom att förstå i ett tidigare stadie?

Min gamla ponny hade väldigt svårt att stå stilla vid uppsittning, ren "lathet" från tidigare ägare tror jag som inte hade lärt henne att stå still vid uppsittning. Hon hoppade alltid iväg eller in i sargen på ridhuset när man skulle sitta upp eller så travade hon helt enkelt iväg medans man stod med ena foten i stigbygeln :/ Jag började med att ge henne en godis varje gång jag satt upp vilket resulterade i att hon vände på huvudet så fort jag satte foten i stigbygeln och kunde på så sätt inte springa iväg eller kasta sig. Efter ett tag slutade jag med godisen och gav henne bara en klapp på halsen. Hade aldrig några problem att sitta upp igen. Gjorde samma sak med min nuvarande halvblodskille som hade svårt att stå still när han kom till mig. Funkade lika bra! Lättare än att nån ska hålla i varje gång man sitter upp så det är ju värt ett försök :)

Åh, godis! Kanonbra idé. Ska defenitivt börja med detta. Kanske till och med kan ge en på varje sida så får han stretcha nacken lite på samma gång, två flugor i en smäll :) Nu blev jag exalterad, tack för tipset! Hahah.

Precis :) Och känns som ett bra sätt att få hästen att se uppsittningen som en trevlig upplevelse istället för något jätte hemskt som kan ta död på honom (riktigt så illa är det väl inte, men ni förstår). :D

Precis och efter ett tag kan du antagligen sluta med godiset och bara ge honom en klapp. Räkna dock med att det tar några dagar innan han förstår att han får en godis när du sitter upp.

Jag tror att du kommer lösa detta alldeles utmärkt!
Jag föredrar att vara själv med hästen, så att den har fokus på mig och inte en eventuellt stressad/irriterad/på annat sätt störande medarbetare. Hästen har ju mestadels blivit körd innan och är inte van vid att man hoppar upp och ner på hans rygg;) Som någon sa använd pall när du ryktar etc. prata och klappa när du är där uppe i rygghöjd. Ställ dig brevid hästen på båda sidor och bara hoppa lite upp och ner, som du hade testat! Var hela tiden lugn själv och låt hästen se vad du gör(det är ok om han vill vända på huvudet och kika lite) och att det inte är värre än att matte håller på och fjantar sig:D
Senkan du efterhand när han har vant sig vid detta börja "klättra" lite. Häng över ryggen och hoppa sedan av igen osv. Precis som vid inridning!
Det kommer nog bli jätte bra bara du ger hästen lite extra tid!
Lycka till!

Det är väl min största fördel när det gäller hästarna, det jag behövt jobba minst på; Jag är ALLTID lugn när jag jobbar med en häst, oavsett vad som händer.

Många anser att jag är så orädd att jag är dum nästan, men jag kan inte hjälpa det. xD

Titta har han dessutom alltid fått göra, det får han göra vad jag än gör för någonting. Ser ingen anledning till att han inte skulle få kika vad jag håller på med, det är ju trots allt han som blir utsatt för det. :D

Jag har inte gjort någonting av det som du skrev nedan. Har snarare gjort precis det du skrev att man skulle göra, ända från början.

Så vartifrån grundar du ditt påstående att vi redan gått lite för långt? Och vad skulle jag kunna gjort/göra för att ha fått honom att förstå i ett tidigare stadie?

Hur är det ologiskt att du har skapat en ovana om hästen har en ovana? Det är ju du som ridit in den? :crazy:
Att man gått "by the book" är ingen gardering för att man inte lär in fel, hästen är kvittot.

I det ideala scenariot skulle man backat tillbaka redan vid reflexen att röra sig, och mao aldrig suttit upp om man inte först fått hästen cool i situationen, i varje moment av uppsittningen.
Det är lätt att säga hur man ska göra. Å andra sidan säger jag det för att jag tycker det är hundra gånger värre att sopa rent efter felinlärning än vad det hade varit att lyssna på hästen och se till att skaffa en bra grund redan från början. Får man sopa rent efter sina egna misstag lär man sig iaf till nästa gång! :)

Jag förstår hur du menar :)
När jag läste mitt svar efteråt "hörde" jag själv att det lät som att där var en negativ betoning. Det var inte alls menat så, ville bara ha lite förklarat för mig hur du menade. Så mycket lättare att förstå och bearbeta det då, tänka ut en lösning liksom :)

Anledningen att jag frågar är ju för att jag vill ha andras syn och åsikter om problemet, och tips på hur man kan göra för att lösa det. Är självlärd, har bara gått på ridskola ungefär ett år för typ 12 år sedan, så frågar hellre för mycket än för lite, vill ju självklart anses som en god hästmänniska :)

Haha, det vill vi nog alla! :p

"Uppsittningsträning" brukar man dela in i flera faser. Där man bara snuddar vid nästa fas, går in i nästa fas lite till i taget, befäster fasen, för att sen successivt röra sig vidare till nästa. För att hästen hela tiden ska vara "med" och cool och att faserna verkligen ska bli befästa. Ibland får man t o m börja om från steg 1 om hästen reagerar (om den t ex går iväg och man måste flytta tillbaka den till ursprungsläget) ibland räcker det med att backa tillbaka till steget innan som var bekvämt för hästen, om man lär sig lyssna på hästens små signaler av oro eller missnöje och backar tillbaka innan den måste uttrycka sig tydligare.

Stegen kan också vara lite olika beroende på häst, vad de reagerar på.
Första steget blir att stå stilla överhuvudtaget, och helst kunna stå stilla bredvid en pall. Bara pall-jobbet kan ta sin lilla tid beroende på om hästen tycker den är läskig eller knappt bryr sig om att den är där. Hästarna ska kunna stå bredvid en pall/ramp, i längden blir det mycket mindre slitsamt än att hoppa upp från backen. Hoppar man upp från backen brukar det sällan vara något problem om de är inlärda med pall från början, då har de redan lärt sig de andra momenten.
När den verkligen har accepterat pallen i rätt position och är bekväm i situationen kommer nästa steg.
Ryttaren hoppar upp och ställer sig på pallen. Kan delas upp i faser med bara "grejar med pallen" - kliver upp ett steg - kliver upp ett steg till, beroende på hur hästen upplever det som sagt.
Går hästen får man kliva ner och börja om.

Nästa fas blir ex. att stå och greja med sadeln. Spänna gjorden, dra ner stigbyglar, vicka lite på sadeln, trycka lite på sadeln.
Nästa fas korta tyglarna/ta tag i manen som om man förbereder sig för att hoppa upp.
Nästa fas sätta foten i stigbygeln och tynga lite.
Därefter skulle jag dock inte gå till att sitta upp, utan istället sakta lägga sig på mage över sadeln och hänga över hästen. Steget därpå blir att försiktigt lyfta över benet till andra sidan över hästens rumpa. Sista steget att sätta sig upp, sen kan man gå tillbaka och göra samma sak men med foten i stigbygeln och tänka i faser; tynga - upp med benet - över med benet - sätta sig försiktigt ner - ta andra stigbygeln - stå stilla en stund.

Och som sagt, backa tillbaka så snart hästen visar oro/missnöje vid minsta lilla signal du märker. Som om det inte vore nog med det så kan man gärna belöna då och då mitt i en fas genom att gå tillbaka till marken och ge vila som belöning. Särskilt om något moment gått trögt eller om hästen blivit spänd så är det bra med vila som belöning också och inte bara för att backa tillbaka när hästen reagerar. Jag skulle sätta en tidsgräns också så man inte blir frestad att ta för många faser på samma pass om det drar ut på tiden. Ex. 20 minuter, den fas vi är på då slutar vi med så snart vi nått en antydan till framsteg att belöna. Less is more!

Det är ungefär så som jag har gjort med honom, i stora drag :) Han är helt bekväm med allting, och har varit ända från början. Han reagerade inte ens första gången vi hängde på honom och liknande. Han blir lite obekväm första gången man ställer sig på pallen vid nästan varje uppsittning och går iväg lite grann. Men då flyttar jag tillbaka honom till ursprungsläget och sen står han stilla nästa gång. Det är just själva uppsittningsgrejen.

Känner inte att "gå tillbaka till steget innan" skulle fungera riktigt, eftersom det inte varit några som helst problem med någonting och jag skulle inte ha någonting att jobba på då. Som någon sade ska jag bara träna på att stå brevid honom på pallen när vi jobbar i stallet osv. så att han inte ens första gången flyttar på sig.

Det är bara precis när man slänger över benet som han blir rädd.

Fast som du beskriver det har hästen inte befäst det alls, utan det är ren tur om det fungerar.
Om hästen först är orolig, sen står stilla nästa gång, då har du alltså bara 50% chans att det fungerar. Kallar du det befäst? Hur vet du att hästen verkligen accepterat det?

"Gå tillbaka" handlar inte om att gå tillbaka och öva på något annat, det handlar om att när hästen visar missnöje går du tillbaka till ett bekvämt läge för hästen och låter den coola ner sig igen innan du försöker dig på det igen, du backar tillbaka och "släpper trycket" ur hästens perspektiv. För att bara härda lite i taget och backa när hästen säger ifrån.
För att något ska vara "befäst" ska det fungera 10 gånger av 10. Inte en av två. Och då går man inte vidare heller med nästa steg förrän man vet att steget man är på är befäst.

Om man sakta gått igenom faserna och noga studerat hästens uttryck (att den inte reagerar tidigare än man trott för att man missat att lyssna, eller att den spänner sig i förväg för att den vet vad som kommer) då tar du helt enkelt den fas hästen tycker är jobbig och bryter ner den i små delar. Och backar tillbaka så snart hästen reagerar, ev. börjar om ifall det hinner gå för långt.
Det kommer man troligen få repetera bra många gånger innan det är någon idé att rida iväg. För att hinna befästa träningen. Räcker inte med ett eller två försök per gång man tänkt rida. (Vill man träna i så små etapper ska man iaf inte hoppa upp och rida innan det är "färdigt", då befäster man det felaktiga beteendet för att hästen fortfarande är osäker när det är klart.)

Senast ändrad:

Jag menade inte alls att han hade befäst beteendet. Som jag sade har jag gjort som du skrev i stora drag.

Jag är fullt medveten om att han inte tycker om att jag står på pallen brevid honom, men det ska vi som någon sade öva på i stallet. Och med tanke på att han bara reagerar första gången man ställer sig på pallen och inte sedan så är det ju inget som jag kan repetera och träna på istället för ett ridpass t.ex. Därför lägger jag energin på att lära honom att det inte är farligt när jag slänger över benet :)

Anledningen att jag frågar är som sagt att jag inte känner mig säker på hur rätt jag gör själv, ifrågasätter mycket pga. att jag vill lära mig och helt enkelt förstå allting eftersom det fastnar i huvudet då. :)

Och nu skriver du samma sak igen ;)
I mina öron låter det lite som "jag bryr mig inte om ifall han lär sig gå iväg från pallen, vi får lära om det senare när det är ännu mer befäst, först går jag vidare innan hästen ens har accepterat stegen före"
Låter hårt, men som sagt, det är så det låter i mina öron på det du skriver, utifrån erfarenheten av hur de lär sig "ovanor" och hur lätt de är att bryta i efterhand.

Frågan är ju - vill man göra ett bra grundjobb eller räcker det för dig att du klarar av minimum för att du ska kunna rida?
Jag som just nu har en 18-årig grabb som jag inte planerat att tävla med och ska ha kvar livet ut (annars avlivar jag hellre) och redan har väldigt mycket vi har fått lära om, tänker i nuläget att "äh, det här kan jag leva med, så länge vi behärskar det som är viktigast för oss".
Men rider man in en häst och mao har "makt" över grundjobbet känns det väldigt bakvänt att slarva med vissa saker till förmån för annat. Om man inte vet hur däremot, då är det ju bättre att ta hjälp?

Hur menar du att jag ska göra då? Gå ut och ställa mig på pallen brevid honom så att han flyttar sig en gång och sedan en gång till och han står stilla - Släppa in honom och göra samma sak igen nästa dag?

Känns som att han skulle få väldigt mycket överskottsenergi och att det bara skulle bli värre, med tanke på att han tidigare är van vid att gå hårdträning på travbanan varje dag (i stort sett). Men vad vet jag? ;)

Vet du inte hur du ska göra i praktiken trots alla skriftliga tips så kanske det är bättre att ta hjälp av någon som är duktig på området IRL?

Men som svar på din fråga - jag skulle inte hoppa upp för att hästen står stilla gång nummer två, utan istället utsätta hästen för situationen den gick iväg för såpass att man provocerar beteendet och kan härda bort det. Tills den står klockrent även när du försöker provocera fram beteendet. Men med respekt för hästen, lyssna på när hästen tycker det är pressande och bara ta pyttelite i taget (gå tillbaka till ett lättare läge och sen börja om).

Det jag menade med att det redan har gått lite långt är att det tar minst fem gånger så lång tid att lära om och lära rätt, än att ha gjort ett bra grundjobb från allra första början.
Men har du en häst där grundjobbet i kommunikationen är väl gjort, då kommer du också ha en mer väluppfostrad häst som vet att den inte får agera ut sin överskottsenergi hur den vill. Cool i huvudet = cool i kroppen. :)

Med tanke på att han gått som travhäst tidigare så blir jag fortfarande tvungen att lära om precis allting. Hur jag än hade gjort så hade det fortfarande varit att lära om.

Jag har försökt att göra så som du säger, men det GÅR inte att provocera fram beteendet, om jag inte skulle faktiskt be honom att gå fram. När jag står på pallen och han står stilla, så gör han det vad jag än gör om jag inte faktiskt ber honom att flytta på sig, vilket jag inte kommer att göra, dubbelmoral är ju inte heller något som underlättar inlärningsprocessen :crazy:

Jag har inte möjlighet att ta hjälp av någon som är duktig på området, jag är omgiven av travfolk. Kan också tillägga att jag inte själv äger hästen utan det gör fortfarande hans travtränare, som gärna vill ha väldigt mycket att säga till om. Hans rekommendation är att hoppa upp snabbt så att han inte hinner gå iväg, det är bara onödigt att krångla med något som går att undvika, säger han. Han är också den enda personen här i närheten som faktiskt skulle ha vilja och tid att hjälpa mig, och det känns inte som att jag skulle få ut något som helst utav det, tvärt om. Hade jag haft möjlighet att ta hjälp av någon kunnig irl så hade jag självklart inte vänt mig till Bukefalos och alla negativa människor här.

Om det nu skulle ta 5 gånger så lång tid så skulle jag faktiskt kunna leva med det, jag har ingen brådska :) Jag bad om tips om hur jag kunde göra på bästa sätt, inte om vad jag hade gjort dåligt. Men tack för din tid och energi :)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
802
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 618
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar