Stressad vid uppsittning

Sv: Stressad vid uppsittning

Känns som att han skulle få väldigt mycket överskottsenergi och att det bara skulle bli värre, med tanke på att han tidigare är van vid att gå hårdträning på travbanan varje dag (i stort sett). Men vad vet jag? ;)

Överskottsenergi existerar väldigt sällan hos hästar som har tillgång till hage som är stor nog att springa i. Dom gör sig av med sin överskottsenergi på egen hand. Ofta använder man felaktigt ordet överskottsenergi när hästen egentligen är osäker, rädd och framförallt stressad.

Vad jag inte har förstått riktigt är på vilka grunder du anser att hästen är rädd, men jag kanske bara inte läst tillräckligt noggrant? Kan hästen ha svårt att hålla balansen eftersom det handlar om en viktförflyttning eller kan det bero på något annat?

Fundera över vad du vill för det känns som att du vill fixa problemet men eftersom hästen inte rä din och tränaren vill ha lite att säga till om så har du nog inte riktigt bestämt vad du vill helelr. Bestäm dig. Vill du lägga tid på att lära den stå still elelr vill du göra tränaren till lags och rida den. Två valmöjligheter helt enkelt: Jobba på det eller skit i det. Försök inte göra båda två.

Sen tror jag inte att du förstår Totola riktigt. Om du ska provocera fram ett beteende som inträffar när du svänger benet över hästen så måste du faktiskt svänga benet över hästen. Dvs. sitt upp och träna uppsittninge. Bara för att du sitter på hästryggen behöver du ju inte rida. Sitt upp. Väönta tills hästen står still, beröm, ge godis, sitt av. Sitt upp igen, upprepa proceduren. Om detta inte provocerar fram beteendet så är det väl inga problem?

Senast ändrad av en moderator:

Det är att slänga över benet som jag faktiskt tränar på, jag rider aldrig förrän han står helt stilla vid uppsittningen.

Som jag förstod Totola så menade hon att jag skulle traggla med pallen, fast jag kanske fattat fel? :O

Jag har så klart bestämt mig redan från början för att jag vill jobba med det, det var just det här med pallen jag kände att det krånglar första gången varje gång, sen går det inte ens att provocera fram att han ska flytta på sig, så jag vet inte vad jag ska träna på där egentligen.

Han är som tidigare nämnt väldigt speciell och har haft svårt att lära sig vissa saker, medans andra fattar han direkt.

Hur jag förstår att han är rädd är väl egentligen lite svårt att förklara. Jag har haft att göra med honom enda sedan han föddes, så jag har lärt känna honom väldigt väl och märker lätt vad som är felet, så att säga. Det han är rädd för är just den snabba rörelsen när benet kommer över honom (men kan ju inte vara helt säker, han kan ju tyvärr inte prata) och det är det jag håller på att öva på. Om du läser precis i början på tråden så ser du att jag tränar precis så som du säger (sitta upp - sitta av - sitta upp - sitta av, tills han inte rör sig ett steg förrän jag ber honom att gå fram).

På tal om det där med överskottsenergin så går han i en stor och fin hage som han delar med sin halvbror (samma pappa, stona betäcktes samtidigt så de är lika gamla). Så hagen och sällskapet är det inget fel på. Däremot är jag väl medveten om att fodret kanske inte är kanon, hans travtränare bestämmer foderstaten och envisas med att ge honom pellets blandat med havre, helst hade jag nog sett att havren uteblivit och har även föreslagit detta för tränaren, men han tycker bara att jag är krävande och fjantig. Havren är ju faktiskt billig.... Jag har även erbjudit mig att betala för hans foder själv, men nej det tillåter han inte för det ska jag minsann inte lägga mina pengar på.

Kan inte svära på att det tvunget är överskottsenergi han har problem med, men det är min gissning eftersom det enbart är de dagar då han stått en (eller flera) dagar innan som vi har "problem" (det är verkligen ingenting allvarligt, men man märker att han är pigg).

Har jag missat att svara på någonting så får du säga till :)

Det är inte meningen att låta som att jag bara fokuserar på vad du har gjort dåligt. Men för att veta hur man ska göra rätt så måste man ju förstå, förstå varför "rätt" är rätt och varför "fel" är fel. I slutändan är det såklart hästen som ger kvittot.

Och för att förstå en lösning så måste man förstå tanken bakom, för att inte hamna på villospår och trilla i andra fällor.
Om du upplever hästen som rädd - vare sig det är för pallen eller för svinga över benet-momentet, då finns det principer att följa för att ha så stor chans som möjligt att hästen kommer över det och blir trygg med situationen. Tills den gått igenom det 10 gånger utan att så mycket som blinka.
I vissa extrema fall får man t o m backa tillbaka och börja om med grund-kommunikation för att hästen behöver bli mer "med" och cool och svara på rätt signaler för att man ska ha en chans när man övar på det jobbiga. Men det låter inte på dig som att det skulle behövas i det här fallet.
Tumregler däremot är att man inte slutar när hästen gör rätt, utan när hästen inte längre är osäker. Får du hästen förbi ett läskigt ställe, eller att ta sig igenom ditt bensving utan att flyga i luften (men spänd/orolig) då fortsätter man träna tills hästen är trygg med situationen. Nöjer man sig med att den gjorde rätt men fortfarande är otrygg så är risken stor att den där obehagskänslan sitter kvar till nästa gång.
Även så tycker jag det är viktigt att visa hästen att man lyssnar och respekterar dess gränser. Men ändå försöker "sudda ut" gränserna genom att ofta vara där och tänja på dom, men backa tillbaka när hästen blir spänd eller orolig, även om det är små signaler snarare än olydnad.
Viktigt att man inte tvingar på hästen situationen utan att den upplever att den har ett val och en flyktväg. Då blir det desto tryggare och mer befäst när den kommit över det farliga.
Och så faserna som sagt i uppsittningsträningen. Som är där för att kolla av att alla små moment sitter, och för att lättare kunna hitta hästens gränser och tänja på dom lite i taget tills dom är borta! :)

Vill du inte använda pall så sure, hoppa upp från backen eller en kulle istället. Det var inte det som var poängen.

Sen återigen, tänk på sadelns vikt i det hela.
Jag fick problem med att kusen började gå iväg precis i svinga över benet - sätta sig i sadeln-fasen, för att sadeln var för svängd och det blev gungstolseffekt när man satte sig ner. Detta trots att den var utprovad av sadelmakare bara några månader innan, ryggen hade musklat om sig snabbt :crazy:

Ska prova ut en ny sadel imorgon, dock bara för att jag inte gillar den som jag har nu, men är det problem med sadeln så löser det ju sig då i alla fall :)

Jag förstår precis hur du menar (tror jag, haha). :)
Det känns med pallen som att han liksom "Waah! Vad gör du nu? :eek: Jaha, det var bara det där igen.. Ja men då är det lugnt" för att förklara det enkelt. :D Uppsittningen känns han däremot alltid rädd i början och det tar ett tag innan han slappnar av. Egentligen var det fel av mig att säga att jag slutar när han står helt stilla, det mer rätta uttrycker är nog att jag slutar när det inte längre känns som att han reagerar.

Det är ju dock så himla svårt att veta vad de tänker, tänk var lätt allting hade blivit annars. Haha :)

P.S. Självklart skulle även vi kunna arbeta mer på kommunikationen, det kan man ju aldrig få för mycket av. Däremot känns det som att det inte är högsta prio just nu eftersom det redan fungerar bra och vi förstår varandra bra, så länge vi båda är avslappnade och fokuserade. :)

Om han tänker "waah! Vad för du nu?" när du sätter dit den, då kanske det är vifta med grejer och röra på pallen du måste träna på snarare än att den står där? Eller bara vara lite snällare med förvarningen, visa den för pållen och sen sakta flytta dit den så han hänger med på att det hamnar något på sidan om honom.

Precis, klurigt att veta vad de tänker, dock finns det många som är otroligt duktiga på att veta vad hästarna tänker och känner! :) Träning och att ta till sig kunskap är det som gäller!

Ja precis, egentligen ligger ju hela problemet vid att saker rör sig runt om honom. Att sätta dit pallen är läskigt. När jag svänger över benet är läskigt. Resten är inga problem :)

Har anmält mig till en miljöträningskurs med honom, en gång i veckan vid 7 tillfällen. Där kommer vi träna mycket med presenningar och annat på marken/väggarna och vi skulle även prova på att vänja dem vid att man kastar bollar och sånt på dem. Inga hårda bollar eller kast självklart, men så att de får vänja sig vid att saker rör på sig och rör vid dem. Känns som att det kan bli väldigt nyttigt för oss båda :) Tror att det nog kan hjälpa oss en hel del med uppsittningsproblemet också.

Ja, det ska bli jätte roligt :D Det är min (eller ja, hästens) massör som håller i det, annars hade jag nog aldrig ens fått reda på att det fanns. :)

Har lyckats övertala travtränaren att följa med mig också med sin tävlingshäst. Han skrattade bara åt mig när jag frågade, men till slut gick han med på att han skulle åka med, även om han fortfarande tycker att miljöträning låter väldigt onödigt. :D Tror att det kan bli väldigt givande för honom också att få vidga sina vyer lite. Dessutom får min pålle sällskap i transporten, och det är ju aldrig fel. :D hehe.

Haha, vad kul att du lyckades övertala honom också! :D
Du får se till att skaffa bilder och rapportera i efterhand! :)

Jag tror du är helt rätt på det med miljöträningskursen.
Min häst var rätt lik din under inridningen, med tillägg att han hade rejäla problem att hantera sin flyktinstinkt, han drog hellre än stannade o litade till mig.
Eftersom han blev spänd av sadeln, och så fort jag klingade med byglarna, drog i remmarna, fixade med något-vad som helst uppsuttet, (hade jag en jacka som prasslade lite annorlunda för han iväg i sjuka bocksprång o kast) så backade jag rejät o red in honom barbacka, under tiden jobbade jag mycket med att han skulle lära sig hantera sin flykinstinkt och stanna och lita på mig. Detta gjorde jag med lite olika övningar från NH, blandat med just läskiga saker, viftningar, blandade småhopp, påsar, linor etc som han fick avreagera på.
Nu ett par år senare har jag fortfarande en häst som är elektrisk och snabb i reaktionerna, MEN som litar på mig, är jag säker och säger att det här ska vi göra gör han det.

Ja, jag tror att det kan bli väldigt givande, och om inte annat så kan det nog bli väldigt roligt :D

Totola: Det börjar den 12 september, så jag återkommer med bilder och berättar lite då :)

Jag måste bara säga att vi hade EXAKT samma problem med en häst vi red in.
Eller ja. En D-ponny.

Han var helcool jämt i ridningen, men han var LIVRÄDD när vi satt upp.

Och när vi kom på vad problemet var kände vi oss hel-löjliga.
Sadeln "ryckte" till på ryggen när man la vikten i stigbygeln. (Då hoppade vi också upp från pall och provade alla tricks och tips av olika slag men han var lika rädd varje gång. Så det lilla "sne-trycket" det blev på ryggen tyckte han var fruktansvärt obehagligt.

(Jag tänkte på det du sa om att det gick bra när du "låtsades" hoppa upp barbacka, när han insåg att trycket över ryggen inte fanns där så lugnade han sig till slut)

jag säger såklart inte att jag vet att det här är problemet... men jag ville bara dela med mig av min egen erfarenhet, eftersom det stämmer så bra med det du skriver.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
802
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 618
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar