Stressad häst

Sv: Stressad häst

Lovisaleonora_ skrev:
Det är verkligen ett aber, det där med igångsättning av häst. Ofta behöver de en ordentlig genomkörare, men det är ju inte kroppen och knoppen redo för, så hamnar man i någon form av moment 22.

Frustrerande.

Frustrerande är ordet :smirk: Eftersom pållan hade 2 st omgångar med hovledsinflammation på samma ben under förra sommaren, så vill jag inte utmana ödet. Annars så skulle hon behöva en riktig genomkörare... Men jag vågar inte - får nästan panik när hon brallar runt i hagen :crazy:

Förra onsdagen så motionerade hon sig själv rätt bra i hagen... :crazy: Det var en galen tjur på rymmen och vid lunchfodringen så upptäckte jag den 10 meter från min hage :eek: :eek: :eek:

Min häst är livrädd för kor så under förmiddagen när 3 gubbar jagade runt denna tjur ute på gärderna runt vår gård så hade jag en lite lätt panikslagen häst i hagen som jag bara inte fick in i stallet. Tjuren blev till sist skjuten och lugnet infann sig igen. Pållan blev inte riden den dagen för jag tyckte hon hade motionerat sig så det räckte. Dock var jag tvungen att longera henne dagen efter för att kolla om hon sprungit upp någon skada. Hon såg dock helt fräsch ut som tur var.

/Lizzie - som är livrädd för tjurar :angel:

Centaur skrev:
Okej!
Du skrev att det var örter nämligen. :)

Jag som nog var otydlig. Skrev att jag hamnade i en "örtmonter", men de sålde även blomessenser också.

Så här står det på hemsidan för dropparna jag köpte:

Highly Strung
Negativa kännetecken
Överaktiv, otålig, ostyrig, hetsig,oberäknelig, rastlös, söker uppmärksamhet, spänd, ängslig.

Positiva förändringar
Avslappad, stadig, välanpassad, lugn, avspänd, fokuserad.

Så jag hoppas dropparna gör lite verkan...

De sålde även "räddningsdroppar", man fick rekommendationen att testa Highly Strung först, eftersom räddningsdropparna är till vid akuta situationer.

/Lizzie

Okej, låter som dom förhandsblandat några olika medel som ängsliga och uppjagade hästar brukar behöva då.
Det lär vara bra butik, med tanke på hur många droppar (2 av varje, resten vatten) som går med till en bland-flaska.... :angel:

Centaur skrev:
Okej, låter som dom förhandsblandat några olika medel som ängsliga och uppjagade hästar brukar behöva då.
Det lär vara bra butik, med tanke på hur många droppar (2 av varje, resten vatten) som går med till en bland-flaska.... :angel:

Du får gärna PM:a mig vad du har för blomessencer och var du fått tag på dem :) Jag visste inte ens att man kan köpa "löst" och blanda själv...

/Lizzie

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 226
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat