Sv: Stressad häst
sussa holm skrev:
Hej!
Jag vet hur det kan vara att ha en över energisk häst, min 5-åring har nyligen stått på box i 4a mån pga en skada, har inte fått gå utanför stallet. nu har jag hanterat honom ute i 2 mån. jag prövade att ge lugnande i maten, det gick inte. Då prövade jag att spruta in lugnande i muskeln och det gick inte heller så bra. Självklart tog jag ort all kraft från början och ställde honom på rehab foder.
Han va överallt utom på marken, fick hjälp av min tränare och vi blev tvungna att sätta på sadel och inspänningstyglar som vi drog in väldigt hårt, det gjorde att han inte kom någonstans.
Funkar jätte bra, min tränare har jobbat på Flyinge och där gjorde man så med unghingstarna nä de blev ohanterliga.
Nu har det gått ca 2 mån och idag kan jag sitta upp utan dem och han är lugn. Kanska det kan hjälpa dig!
Lycka till. S:smirk:
Kul att det funkade bra med din pålle!
Jag ska förtydliga mig lite... min pålla har alltså inte överskottsenergi. Hon är hur lugn och fin att hantera i stallet osv. Jag har hållit igång henne sedan november, med vila under mars. Inte för att hon behövde det, utan det berodde på min personliga situation under mars.
Så länge jag är hemma på vårt gärde och rider så är läget under kontroll. Det är när jag ger mig ut på vägarna som hon blir urstressad. Kan skritta hur lugnt och fint som helst, tills man möter en annan häst. Då är det total stress och icke kontaktbar. Något som inte ger med sig utan sitter i tills vi kommer hem igen. Det funkar OK att möta och bli omkörd av vanliga bilar, men cyklar, mopeder, motorcyklar, bil + släp, traktor, lastbil osv... Då blir det total panikslagen häst. Att möta folk som promenerar är också läskigt, om de dessutom går med stavar då är det skitfarligt.
Det är inte alla ryttare man möter som är speciellt hänsynsfulla heller. Blev omriden av en ryttare i februari som kom upptravandes i rumpan på oss, fick stopp på min kuse och personen skrittade förbi, men efter 5 meter började h*n trava och sedan full galopp... Behöver jag tala om att min pålla blev helt galen
Hade inte min man varit med och hållt i henne i grimskaft så vete gudarna hur det slutat. Ryttare vände inte på huvudet och kollade en enda gång att det gick bra att dra iväg framför oss.
Det var bara för mig att hoppa av och leda hem en halvt hysterisk häst...
Jag vet om att hennes spändhet beror på att hon bara gått och skrotat i hagen i 6 mån och inte sett någonting annat än sin shettiskompis, grannens kusar på håll och sitt eget stall och hage.
Spändheten kommer försvinna ju mer hon kommer igång och ju mer hon ser av omgivningarna.
När jag är ute och går med henne är hon mycket coolare, då är ju jag på backen och det upplever hon som en trygghet. Tyvärr kommer jag ju ingenstans med ridningen om jag är ute och går med damen 7 dgr/veckan...
På torsdag ska jag ta mig ikast med att försöka lasta och åka iväg till en anläggning och ha lektion för min tränare. Dock en skrittlektion, men jag känner att jag behöver få tips och råd på hur jag ska träna henne från ryggen för att få henne mer avslappnad. Dessutom så har jag knappt ridit på 1 år, så jag har tappat allt vad sits och balans heter
Ditt tips med inspänningstyglar har jag testat vid andra typer av problem. Hon hade en period med istadighet, där hon slet tyglarna ur händerna på mig och då funkade inspänningstyglar. Behövde bara använda det ett par gånger så förstod hon vad det hela handlade om. Men i nuläget så gör de ingen nytta, gör nog bara att hon blir ännu mera spänd.
Så jag hoppas dropparna verkar lite lugnande på henne så jag kan sätt igång henne ordentligt. Förhoppningsvis lugnare hon ner sig sedan.
/Lizzie