streckning av ytliga böjsenan

ullass

Trådstartare
Min häst har drabbats av en streckning av ytliga böjsenan i juni. Dagen efter gick hon dock normalt så vi släppte henne på bete under 2 månader. När hon kom tillbaka efter betet var hon lite varm i senan och gick lite stappligt. När vetrinären nu undersökte henne trodde han att senan var läkt och att hon stapplade pga att hon var omusklad. Nu ca 3 veckor senare är hon inte längre varm. stapplar inte i skritten, men vill inte trava. I traven går hon fortfarande orent. Vi leder henne ca 30 min/dag och hon går på bra. Undrar nu när man kan börja sitta upp och skritta henne?

Sv: streckning av ytliga böjsenan

Det är ju helt meningslöst att fråga det på ett forum. Fråga veterinären. Lycka till! :)

tycker du ska åka in till veterinären och köra ultraljud på senan så att ni vet i vilken omfattning skadan fortf är, eftersom hon inte vill trava så gör det förmodligen fortf ont. Så det kanske är för tidigt att börja belasta henne med ryttare. Dumt att chansa.

Tycker att det din vet sa om att hon skulle vara stapplig pga lite muskler låter konstigt.

Ja hästen är skodd. Vi ska till vetrinären så klart och kolla med ultraljud.

Det är lite skillnad på att vara lite stapplig och att inte vilja trava alls, klart hästen kan vara stel och sånt efter bete och skada, inget konstigt med det men de borde släppa relativt fort och hästen borde inte halta. Jag tycker inte man ska skritta hästen uppsuttet om den fortfarande haltar, men är den fräsch i skritten så kan man ju skritta en stund per dag för hand.

Min häst har drabbats av en streckning av ytliga böjsenan i juni. Dagen efter gick hon dock normalt så vi släppte henne på bete under 2 månader. När hon kom tillbaka efter betet var hon lite varm i senan och gick lite stappligt. När vetrinären nu undersökte henne trodde han att senan var läkt och att hon stapplade pga att hon var omusklad. Nu ca 3 veckor senare är hon inte längre varm. stapplar inte i skritten, men vill inte trava. I traven går hon fortfarande orent. Vi leder henne ca 30 min/dag och hon går på bra. Undrar nu när man kan börja sitta upp och skritta henne?
När man läser inlägget är det lätt att tro att hästen släpptes på bete två månader utan tillsyn..:confused::cry: Hoppas jag har fel!!:eek:
Själv skulle jag aldrig släppa en häst med skada på bete utan att själv kolla till hästens välmående dagligen,man kan inte lägga över på andra att se till sin egen häst.
Ska hästen va stapplig pga omusklad så tror jag den som ställt diagnosen är omusklad i huvudet..förlåt men jag blir så förbannad.:mad:
Fyra månader har gått ...
Bra att du skall till klinik och kolla upp skadan,bättre sent än aldrig,hoppas att inte skadan har blivit kronisk..:crazy:

Rid den inte!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 970
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen