Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Mitt svar blir travare.

Så du menar att dom skulle vara både största och näst största rasen till antalet? Ja varför inte? med din logik så går det nog ihop.

Du Coari.
Jag tror inte du skall kämpa mer med den där kameramobilen det är nog bäst du ber någon om hjälp;)

Tryckskadorna syns genom att man ser att hemoglobin avsatts i lamellranden. Nej det är inte på alla men på tillräckligt många för att det skall kunna kallas vanligt. Men att de flesta hästar som gått med boots reagerar vid lätt stress av lederna tycker jag är mer oroande då det tyder på att bootsen kan ge livslånga problem såsom pålagringar.
Jo, det är klart att livslånga problem är värre.

Många som inte jobbat med järn upplever järnet som ett mycket stumt material medans vi som är delvis utbildade smeder upplever järnet som ett ganska mjukt och eftergivligt material.
Jag har tappskokompetens, räknas det som delvis utbildad? (ok, microskopiskt utbildad) x) Jag tycker fortfarande att det är ganska stumt...

Gummi däremot är väldigt stumt att sko med.
Tro mig jag har provat och jag har sett hur stumt steget blir på en häst filmad i slowmotion. Det blir tvärstopp i isättningen. I modern tid så har man provat en massa olika material som skulle kunna ersätta järnet men inte kommit upp med något som är skonsammare än järn.

Jo, det är klart att gummit bromsar snabbare, ''tvärstopp'', det är ju inte halt precis. Och jag vet så mycket som att glidfasen eller vad det kallas är viktig för att inte belasta senor och kotor. Det är något jag oroat mig för när jag tänkt på boots (blev visserligen uppmärksam på problemet under ett föredrag om bl.a. gummiskor) samtidigt känns det som att järnet glider för mycket på vissa underlag... Men gummi måste väl ändå främja själva hovmekanismen bättre än järn?
Även om så är fallet förstår t.om. jag att det finns andra aspekter, som tvärstoppet, som har minst lika stor betydelse.

Men du kunde inte fixa en schematisk bild så att jag förstår varför den där breddningen av hovarna är så viktig?
Jag frågar inte för att vara jobbig, jag vill bara ha så mycket fakta och åsikter som möjligt när jag bestämmer mig för lösningen på de hästar jag ska köpa i höst, och som jag helst vill ha barfota om det går.

:D Nej när du lärt dig att smida åtminstonde en hästsko av ett plattjärn så kanske du kan kalla dig microskopiskt utbildad.

Faktum är att gummi låser hoven mer än järn.
Det är mer friktion i gummi än i järn.
Tittar man på hovsidan i traktdelen på en järnsko så får man en mycket tydlig bild av hovmekanismen av slitspåren från trakterna.

Jag rita??? du är rolig du:D

Aw.. ._. men jag slog på skon så den formades efter hoven! :o XD jag vet, räknas inte:P

Jo, det har jag sett, så att gummit är mer stumt beror på att hoven inte kan glida över det lika lätt som på en vanlig sko? OK...det kan jag kanske köpa.. men följer inte gummit med hovens rörelse utåt i mekanismen? Eller det ''fastnar'' så klart i marken med..

hehe, en shematisk bild måste väl gå:P behöver ju inte vara snyggt..XD Eller länka till en sida som förklarar lite bättre för nån som inte är insatt i det? :P

I en boot så kliver ju hästen på en "gummiplatta" som är särskilt eftergivlig eller elastisk i sidled.

Jag ska se om jag har någon bra förklaring som jag kan skanna in.

''inte'' är specielt eftergivlig menade du väl? Nu tänkte jag mest på de fina gummiskorna som man spikar fast (fast de har väl eg. en metall kärna?) de gillar jag inte helt.. mjuka och fina om hästen hoppar fram jämfota möjligtvis...>_>

Skulle vara bra :)

Jo jag glömde ett "inte" där. Du är uppmärksam du:D

Jaha du menar de hemska gummiskorna. Usch och fy!!!
Låser hoven till 100% lyfter strålen högt över marken och bromsar som inget annat. Och ja dom har metallkärna.

Men om hästen hoppar fram jämfota fjädrar ju gummit och gör det mjukt! :idea: Som såna där skor med stålfjädrar som uppfinnare alltid hittar på på barnkanalerna :P

(skriver för mycket engelska, det blir särskrivning överallt..>_>)

Vinterskor med en skridskoskena under är inte heller så dum:D

Precis! Då sparar man ju in pengarna för broddar med! :idea:
Eller inlines-hästskor?

Nu är vi så off topic man kan vara, gissa om vi kommer att få på skallen av boj....

Oooops? :angel:

Då inflikar jag att enligt mig är strassermetoden för extrem som säger att precis alla hästar oavsett bakgrund och liv kan gå barfota. Och att de verkar för hårt direkt.

Nu är jag lite 'on topic' igen.. :angel:

Inte helt insatt i hur dom verkar... vad gör dom fel?

Lång tå, ingen trakt, bakåtbruten tåaxel.

Ska tåaxeln (err...från sidan..) vara ca samma över själva hoven som från hoven upp mot kotleden? Låter bara dumt, men du kanske förstår ändå?

ok, som jag tänkte...

Men vad är det som hindrar barfotagång, egentligen?
Hör mest att hovarna slits för mycket, men jag har lite svårt att tro att det stämmer på många hästar, då skulle ju inte de som går barfota behöva verkas alls..

På många hästar så är det inget alls som hindrar barfotagång.
Utan det är bara så att man kan ta ut mycket mer arbete ur en skodd häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
559
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka