Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Att en sko håller för slitage längre än bärytan på en hov.

För att inte glömma även Trav!!!

Nordiska Hovvårdsförbundet presenterar på denna länk,, http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=115&Itemid=92

sin reklampelare inom travet.

Läser man resultaten ( http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=resultat&hastnyckel=537856 ) så undrar man ju vad som har hänt denna individ då den dels galopperade och utgick i sin senaste start (den 13/11-06) och sedan dess inte inte kommit till start.

Det kan naturligtvis finnas massor av orsaker till detta men att utesulta secundär skada av alvarlig karaktär orsakat av hovvården i nedre benets bakre region skulle i alla fall inte jag göra.

De flesta travare går bara själva loppet barfota, däremellan är de skodda när de tränas.

Trodde de hade aluminiumskor när de tävlas..jaha, där ser man.
*vet fortf. inget om trav*

Men om man inte tänker rida mer än så, då är barfota ett bra alternativ. Fast av givna skäl så anser jag att hästen skall verkas av en utbildad hovslagare. Mina hästar bor inte i den låtsassvärld som Strasser och SANHCP har skapat:D

Dom går ofta barfota i lopp men lika ofta med alu.
Vissa går bättre med järn andra vill bara ha skor bak eller bara fram.
Det finns faktiskt exempel på dom som gått bäst med en sko fram och en bak men det är avarter av balansering som bottnar i ofräsha hästar.

Tänker mest lalla runt i skogen..visserligen varje dag och gärna länge, men om hästen klarar det så...
Får se vem som verkar mina hästar.. någon som inte är extrem och som jag vågar lita på. Gärna ngn som kan visa lite hur jag kan verka själv (inte hela tiden naturligtvis, någon kunnig måste komma regelbundet, kanske varannan, var tredje månad, och kolla så att det inte blir galet, men så som jag verkade Rimfakse. Och han mådde ju bra, inga hältor, inga skor och inga boots). Grannen går hovslagarutbildning nu har jag för mig, och verkar sina egna hästar. De mår bra barfota så hon har ju stor chans att få jobb hos mig. ;)

Trodde de hade aluminiumskor när de tävlas..jaha, där ser man.
*vet fortf. inget om trav*
De allra flesta både tränar och tävlar med diverse olika skor men de som som tävlar barfota är skodda,förutom under själva loppet. Har nog aldrig hört om någon som både tävlat och tränat oskodd men det kan ju finnas någon enstaka.

Har hört att en travhäst kan slita upp ett par aluminiumskor under ett enda lopp (?) och då förstår jag att det måste vara svårt att både träna och tävla barfota...om det är sant.

Strasserrörelsen har en travare som reklampelare som aldrig skall ha varit skodd. Men det finns en registrerad start med skor så jag vetefan. Den tränas i vaggeryd och där om någonstans så finns det väl i och för sig marker som man kan tänka sig att man skulle kunna klara en hel del barfotaträning.

Men om man inte tänker rida mer än så, då är barfota ett bra alternativ. Fast av givna skäl så anser jag att hästen skall verkas av en utbildad hovslagare. Mina hästar bor inte i den låtsassvärld som Strasser och SANHCP har skapat:D

Varför skriver du låtsasvärld?? Hur menar du då? Vilket av det är "på låtsas"?

Ja det är sant. Jag slänger alltid aluskor efter en start, det är inte så mycket kvar efter värmning och start. Vissa märken håller iofs bättre än andra.

Då kan jag ju tänka mig att det sliter för mycket på tävlande travare att gå oskodda.

Men vanliga fritidshästar undrar jag ändå inte om de klarar det ganska bra, i allmänhet..
Finns det någon icke-strasser inspirerad barfota verkningsmetod som du kan rekommendera/tänka dig inte är alltför dåliga?
Har läst om vildhästmodellen/metoden... visserligen hävdar de (tror jag) att alla hästar kan gå barfota. Men vad jag förstått är deras metod lite snällare mot ''deformerade'' hovar.. och de godtar inte att hästen är halt (annat än att den vid början ömmar lätt på hårda grusvägar och sten, men det kan ju iaf jag acceptera. Har jag gått med skor hela vintern blir jag också öm på grus när jag tar av dem på sommaren, men mot hösten är jag inte det längre..) Vildhästmodellen har ett annat namn som jag inte kommer ihåg, kan vara de där SANHCP eller vad det var du nämnde.. har för mig det började på AA iofs..
Inte för att jag har något emot barfotaverkande hovslagare ;)

Jag förstår fortfarande inte vad du menar egentligen. Anatomin på en häst ändrar sig ju inte bara för att olika personer läser om den? Hästhovar ser ju likadana ut oavsett om jag, du eller nån annan läser i en anatomibok? Du får nog förtydliga lite. Och egna namn? Vilka då? *nyfiken och undrande*

SANHCP är en förvanskad variant av AANCHP
Här har ett par driftiga lirare utan hästkunskap hittat på ett koncept där man säljer helgkurser i parti och minut för att göra sig en hacka.
Det är i stort sett det SANHCP går ut på.

AANHCP´s verkningar är utvecklade av hovslagare och är egentligen vad jag har sett, ganska normala verkningar som kunde ha utförts av vilken hovis som helst.

Jag tror att Strasser hittar på lite om hur hästhoven fungerar och kanske även ser ut? Vem skär upp en hästhov och tittar efter?

off topic, men Dr. Hiltrud Strasser har väl inte ens doctors examen av hästar? Är det inte typ..fisk eller nåt?

AANCHP var det ja..:P
Har inte de typ..lägre hörnstöd än ''vanliga hovisar'' verkar? Eller lägre jämfört med om man har skor? Har för mig ngt sådant men är inte säker, det var ett tag sedan jag läste i ämnet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
559
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III