Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Jag hyrde en newforest valack av dess uppfödare för ca tre år sen, och de verkade sina hästar enligt strassermetoden och med tanke på hur mycket och på vilket underlag de reds så blev de absolut inte ömfotade. Jag förstod själv att hästen aldrig skulle klara av att gå oskodd hos mig, men ägaren tyckte förståss att jag skulle prova och menade att strassermetoden i längden stärker hovarna då de raspades ett par ggr i veckan... de hade nån "vinkelmall" att gå efter så de visste i vilken vinkel hoven skulle va efter raspning.
De menade vidare att hästar i det vilda inte gick med skor men de hästarna reds sällan ca 7-8 timmar i veckan på grusväg i alla gångarter, då klarar de flesta hästar inte av att gå oskodda, men visst finns det exempel.

Iallafall jag tog hem hästen och vägrade ge mig på nån raspning, det tog väl ca två veckor innan jag var tvungen att sko hästen fram, hovslagaren var inte förtjust i strassermetoden kan jag väl tillägga!

Anatomin som den beskrivs av vetenskapen anser bl a. Hiltrud Strasser att vara en personlig komplott mot hennes person. Hon kullkastar vad all forskning visar och säger att forskningen är oväsentlig och det är vad hon anser som är det relevanta. Hon anser bl a. annat att alla hästar som skos får metaboliska störningar och dör. Hon tycker vidare att det är helt rätt och riktigt att låta hästar under hennes behandling gå blockhalta i ett till två år för att "bli friska från sjukdomen att ha varit skodd" Detta är inte förtal och påhitt utan vad hon själv skriver i sina kompendium.

SANHCP har lustiga benämningar som Hovbensrotation=Kronrandshöjning "Petrified sole" som ingen annan har förstått vad det kan vara. Jag tror det betyder vettskrämd sula:D Det finns massor med mera. Det är bara att gå in och läsa på hemsidan.

Jag tror att Strasser hittar på lite om hur hästhoven fungerar och kanske även ser ut? Vem skär upp en hästhov och tittar efter?

off topic, men Dr. Hiltrud Strasser har väl inte ens doctors examen av hästar? Är det inte typ..fisk eller nåt?

JAG vet inte, jag frågar dig :D Vad jag däremot VET är att de dissekerar hästhovar, alltså slakt-hovar, så de får en förståelse för anatomin och funktionen. Men det är de ju inte ensamma om, det finns många olika kurser där slakt-avfall används. (ex. Equiterapeuternas olika utbildningar) Vilket jag tycker borde vara en bra "lärobok", det är ju verkligen "på riktigt".

Men du borde passa dig lite för att lägga in inlägg där du först "vet", sen "tror" du. Bara ett tips! :smirk:

Jag tror att Strasser hittar på lite om hur hästhoven fungerar och kanske även ser ut? Vem skär upp en hästhov och tittar efter?

off topic, men Dr. Hiltrud Strasser har väl inte ens doctors examen av hästar? Är det inte typ..fisk eller nåt?

Om jag minns rätt så var det om matsmältningsystemet hos plattfiskar, fast jag kan minnas fel där.

Anatomin som den beskrivs av vetenskapen anser bl a. Hiltrud Strasser att vara en personlig komplott mot hennes person. Hon kullkastar vad all forskning visar och säger att forskningen är oväsentlig och det är vad hon anser som är det relevanta. Hon anser bl a. annat att alla hästar som skos får metaboliska störningar och dör. Hon tycker vidare att det är helt rätt och riktigt att låta hästar under hennes behandling gå blockhalta i ett till två år för att "bli friska från sjukdomen att ha varit skodd" Detta är inte förtal och påhitt utan vad hon själv skriver i sina kompendium.

SANHCP har lustiga benämningar som Hovbensrotation=Kronrandshöjning "Petrified sole" som ingen annan har förstått vad det kan vara. Jag tror det betyder vettskrämd sula:D Det finns massor med mera. Det är bara att gå in och läsa på hemsidan.

Okej, tack! Har inte läst nåt kompendium, men kanske skulle ta och göra det?

Har du adressen till hemsidan? (Petrified sole..... hmmm :D )

Jo det finns mycket att lära på att dissekera. Jag har dissekerat hovar under utbildningen och även senare. jag har även dissekerat hovar som jag har skott. Och jag har dissekerat hovar som jag behandlat för fång. Det var hästägaren själv som erbjöd mig hovarna, jag tog tacksamt emot och gick efter sågen. Mycket nyttigt och lärorikt.

JAG vet inte, jag frågar dig :D Vad jag däremot VET är att de dissekerar hästhovar, alltså slakt-hovar, så de får en förståelse för anatomin och funktionen. Men det är de ju inte ensamma om, det finns många olika kurser där slakt-avfall används. (ex. Equiterapeuternas olika utbildningar) Vilket jag tycker borde vara en bra "lärobok", det är ju verkligen "på riktigt".

Men du borde passa dig lite för att lägga in inlägg där du först "vet", sen "tror" du. Bara ett tips! :smirk:

JAG tror inte att jag har sagt att jag vet något om Strassers syn på anatomi :P Jag vet att de är lite extrema och kan tänka sig att verka hästar blodiga för att få rätt vinklar... Men hur de ser på anatomi har jag inte sagt...

Ska nog läsa lite mer av henne igen, det kan vara rätt underhållande verkar det som :P

Om jag minns rätt så var det om matsmältningsystemet hos plattfiskar, fast jag kan minnas fel där.

Det kanske stämmer, har inte en aning. Men då måste jag replikera:

Hon är väl lika mycket veterinär (om hon nu är det, JAG vet inte, men jag antar det?) fast hon skrivit en doktorsavhandling på fisk? Hon har väl förhoppningsvis läst kursen om häst OCKSÅ? Jag är legitimerad sjuksköterska och skrev min uppsats (visserligen ingen doktorsavhandling :D ) som handlade om Fibromyalgipatienter, och jag har aldrig jobbat med en Fibromyalgipatient sedan jag blev färdig 1994... Jag är lika mycket sjuksköterska för det. :smirk:

JAG tror inte att jag har sagt att jag vet något om Strassers syn på anatomi :P Jag vet att de är lite extrema och kan tänka sig att verka hästar blodiga för att få rätt vinklar... Men hur de ser på anatomi har jag inte sagt...

Det var inte dig jag menade heller :) Men verka hästar blodiga... har du sett det själv? Eller bara "hört"? Jag vet inget sådant exempel, men har också "hört" en del, men å andra sidan så "hör" man så himla mycket om det ena och det andra inom hästvärlden, så jag börjar tröttna och vill faktiskt få "riktiga" exempel och verkliga bevis för att det faktiskt är på det ena eller andra sättet.

Inte personligen, nej. Men det jag läst, skrivet av henne själv (fast översatt), pekar på det. Över huvudtaget verkar mycket hon skriver extremt. Har en bekant som känner en som fått sin häst förstörd av en strasser verkare, men även det är ju lite vagt. och läst articklar i tidningar, med foton. Fast det är ju ännu mer vagt.
Själv brukar jag helst vilja se saker med egna ögon innan jag bestämmer mig för vad jag ska tycka. Vill, liksom du, kunna jämföra för att bilda mig en uppfattning. Mycket är väldigt överdrivet, och allt som är ''konstigt'' får en släng av överdrift. Men just om Strasser har jag tillräckligt bevis för att övertyga mig själv. ;) Annars är jag för barfota.

Annars vill jag gärna träffa henne, med ;)

SO Hovslagare; Jag såg ''välj språk'' knappen, men fanns bara tyska att välja på?
Jag googlar lite, hittar nog nåt :P

Delvis KL :P

Måste man inte skriva på ett kontrakt om att man inte får kritisera Strasser och hennes metoder för att få certifikat som verkare för henne? Det verkar ju med lite skumt.. Ska se om jag hittar att det står ngnstans..

Jag har iofs läst hennes kompendium utgivet av henne själv på engelska så det skall väl stämma ganska bra med hennes ideér.

Fast vad vet du? Tyska hade ju kunnat vara mitt andraspråk:D

Delvis KL :P

Måste man inte skriva på ett kontrakt om att man inte får kritisera Strasser och hennes metoder för att få certifikat som verkare för henne? Det verkar ju med lite skumt.. Ska se om jag hittar att det står ngnstans..

Aldrig hört. Jag får fråga nån som vet.

Väljer i så fall klister varje dag framför spik :smirk:

Nej de sitter inte fast på något sätt annat än runt hoven. Finns att söka på nätet. Bare heter dom. Inga vassa spännband eller dyl.

Mumin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
550
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka