Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Aldrig hört. Jag får fråga nån som vet.

"Strasser Hoofcare Professionals must, as part of their agreement with Dr. Strasser, sign a contract saying they will not use or recommend using horseshoes at any time. This provision of the contract is a source of much criticism; however, if shoeing is not an option, the SHP has no option other than to keep searching for the true source of whatever lameness the horse is experiencing. After all, if your horse is lame without shoes and you are riding that horse in shoes, you are riding a lame horse ... period."

från http://www.soundhorsesystems.com/Strasser_Method.htm
Det bekräftar iaf kontraktet.

Jag hyrde en newforest valack av dess uppfödare för ca tre år sen, och de verkade sina hästar enligt strassermetoden och med tanke på hur mycket och på vilket underlag de reds så blev de absolut inte ömfotade. Jag förstod själv att hästen aldrig skulle klara av att gå oskodd hos mig, men ägaren tyckte förståss att jag skulle prova och menade att strassermetoden i längden stärker hovarna då de raspades ett par ggr i veckan... de hade nån "vinkelmall" att gå efter så de visste i vilken vinkel hoven skulle va efter raspning.
De menade vidare att hästar i det vilda inte gick med skor men de hästarna reds sällan ca 7-8 timmar i veckan på grusväg i alla gångarter, då klarar de flesta hästar inte av att gå oskodda, men visst finns det exempel.

Iallafall jag tog hem hästen och vägrade ge mig på nån raspning, det tog väl ca två veckor innan jag var tvungen att sko hästen fram, hovslagaren var inte förtjust i strassermetoden kan jag väl tillägga!

Vinkelmallen är ju värd ett asgarv bara den:D

Vill gärna se den och läsa svaret...
*nyfiken i en strut*

Hm, ja. Hade tänkt den kunde vara för allmän beskådning och öppen för allmänna åsikter, men jag är tyvärr inte så datateknisk så jag fick in den i tråden...........:crazy:

Ja du ser dom har inte heller möjlighet att slå på skor hur illa dom än skadat hästen.

Jag är fortf helt övertygad om att de få tillfällen min häst har boots inte skulle vägas upp av de problem jag skulle ha med skor.

Jag förlitar mig på min guru Dr Bowker jag. :love: När någon annan veterinär som är avdelningsschef för den veterinära hovforskningen säger något annat då lyssnar jag :p Tills dess är min totto barfota och jag anpassar mitt liv efter honom.:love:

Mumin

Om den skulle vara bättre så är det så marginellt så att jag inte ser det. Varför har inte någon ställt upp hoven och dragit tillbaks tån rejält? Varför är den utdömd? Vad det gäller hovarna finns ju massor att jobba med.

Om den skulle vara bättre så är det så marginellt så att jag inte ser det. Varför har inte någon ställt upp hoven och dragit tillbaks tån rejält? Varför är den utdömd? Vad det gäller hovarna finns ju massor att jobba med.

Fång, hälta, förlorad användbarhet. Enligt många (veterinärer och 3-4 hovslagare) bara att ta bort. Problematik under 2-3 år. Visst är det konstigt att INGEN verkar veta hur man skulle åtgärdat problemet? I detta fallet åtgärdade man genom att ta bort hästen...

Ja men det kan finnas saker som är mer problematiskt än det som ögat ser. Om det finns komplikationer som t ex. inflammerat hovben så kan det vara stört omöjligt att häva smärttillståndet. Fast i detta fallet såg det inte ut som man provat något alls.

Du har säkert rätt. Och hemskt är det egentligen att ingen velat/kunnat (läs vet. eller hovis) åtgärda eller hjälpa hästen på 2-3 år, utan den har varit mer eller mindre ohalt i hage men direkt halt vid lättare ansträngning. Undra vad djurskyddsmyndigheten skulle säga om det, när de inte kan låta en barfotaverkad häst (läs enl. någon metod, inte av hovis) vara det minsta halt överhuvudtaget då det ska klassas som djurplågeri. När vissa får hållas är det ok, men inte andra. Jag vet inte vad som är "rätt eller fel", utan det måste vara upp till hästen i slutändan.

Nej det är upp till oss att avsluta i tid.
Jag har själv jobbat för länge med en fånghäst som inte gick att rädda. Vi utsatte den för alldeles för långvarigt lidande för att vi trodde att den skulle bli frisk. När jag sen dissekerade hovarna så visade det sig att den hade långt gången inflammation i hovbenen på bägge framhovarna. Tyvärr så syndes det inte tillräckligt bra på röntgen för att jag eller veterinären skulle reagera.

Jag förlitar mig på min guru Dr Bowker jag. :love: När någon annan veterinär som är avdelningsschef för den veterinära hovforskningen säger något annat då lyssnar jag :p Tills dess är min totto barfota och jag anpassar mitt liv efter honom.:love:

Mumin
Jag får kräkreflexer när nån utser nån till Guru..:devil:
Det finns bara en "Guru" man skall lyssna på och det är sin Häst!!!:angel:
Endast hästen har svaret på vad som är rätt för just den individen i just den miljön den lever i just nu ..omständigheter,väder och miljö mm kan växla därför bör folk kring hästen va flexibla och inte låsa sig och snöa in på just en Metod/lösning eller blint tro på en Guru,vem det än är.

Jag gillar inte när folk litar blint på nån Guru eller Tränare eller Whatever..tänk själva istället!!

Det är alltid hästen som har sista ordet,eller borde ha.;)Eller?

*kunde inte hålla truten*:angel:

Jag fick bilderna mailade.
Vi är för otekniska för att lägga upp dom:D

Lustigt att de kunde hitta foton på "felaktiga" vinklar, men bara en teckning på en korrekt?? :rofl:

Och jag kan tycka att den tecknade hoven såg lite skum ut? :confused: Har en bekant vars häst barfotaverkas enligt AANHCP och dens hovar ser typ ut sådär... Men mina pållar, som också (typ) verkas enligt samma metod blir inte alls sådär... Ska knäppa lite bilder på dem så ni får se...

Jag ska faktiskt på kurs om ett par veckor till ett ställe där det står ett helt gäng strasserverkade (och enligt ägarna fullt fungerande) ridhästar. Jag ska ta med kameran och knäppa bilder om jag får, så ska ni få kommentera lite :idea:

Då kan jag ju tänka mig att det sliter för mycket på tävlande travare att gå oskodda.

Men vanliga fritidshästar undrar jag ändå inte om de klarar det ganska bra, i allmänhet..
Finns det någon icke-strasser inspirerad barfota verkningsmetod som du kan rekommendera/tänka dig inte är alltför dåliga?
Har läst om vildhästmodellen/metoden... visserligen hävdar de (tror jag) att alla hästar kan gå barfota. Men vad jag förstått är deras metod lite snällare mot ''deformerade'' hovar.. och de godtar inte att hästen är halt (annat än att den vid början ömmar lätt på hårda grusvägar och sten, men det kan ju iaf jag acceptera. Har jag gått med skor hela vintern blir jag också öm på grus när jag tar av dem på sommaren, men mot hösten är jag inte det längre..) Vildhästmodellen har ett annat namn som jag inte kommer ihåg, kan vara de där SANHCP eller vad det var du nämnde.. har för mig det började på AA iofs..
Inte för att jag har något emot barfotaverkande hovslagare ;)

Jag har nu träffat tre utbildade hovslagare som barfotaverkar bra likt AANHCP(vildhästmodellen). Så om jag var du skulle jag köra på en utbildad hovis som är positiv till barfota. Har testat några som inte tyckt barfota var bra, och deras barfotaverkning var att bara skita i att slå på skon :o :crazy:

Jag har nu träffat tre utbildade hovslagare som barfotaverkar bra likt AANHCP(vildhästmodellen). Så om jag var du skulle jag köra på en utbildad hovis som är positiv till barfota. Har testat några som inte tyckt barfota var bra, och deras barfotaverkning var att bara skita i att slå på skon :o :crazy:

Det lär bli grannen tror jag :P Hon går hovslagar utbildning...eller så går hon som typ lärling eller nåt..Oo Vet inte säkert men hon hänger med en hovslagare iaf.. och hennes hästar går barfota (utom en fjording som har ngt beslag, han har lätt att få fång, kan bero på det men jag är inte säker, och en ardenner som har lite knäproblem) och de hästarna mår bra och ser fina ut:P en av dem är travaren på min avatar ;)

Men mjo..har träffat hovslagare som är helt emot barfota och knappt gör ngt alls om hästen inte ska ha skor... tar typ två drag med raspen och inte ser det bra ut efteråt heller. (i så fall hade två drag med raspen varit ok ;) )

Tycker heller inte om att använda ordet guru men eftersom andra människor påtalat honom som min guru eftersom han är en av de få riktigt kunnig inom området som har forksning som visar vad jag redan visst var sant genom att ha studerat allt material som finns de senaste åren.

Så en guru av många då om det passar bättre. ;)

vad skulle man få ut av hästen, självklart lyssnar man på hästen om den känner sig öm eller liknande men vet en hel del hästar som är stentuffa i psyket och inte visar vare sig hälta eller obehag samt har otrevlig hovform.

Min shettis tycker det är så skönt när tån kortas att hon bli alldeles till sig och ska klia på allt och alla :-) Vet inte vad jag ska läs in i det ;-)

Vet ett fleratl hästar som gått i taket varje gång en hovslagare kommit men som står blickstill nu för en barfotaverkare. Det jag tolkar av det är att de är känsliga individer som inte tycker om slagen av hammaren eller på något annat sätt tycker att det var obehagligt.Att det enda fungerade bättre än det andra vet jag inte om jag tycker att det visar.

Mumin

Senast ändrad:

Red in min häst barfota.
Gick skitbra det första året innan jag började rida honom ordentligt.
Alltså med mera samling och fart....
Då blev han öm och ovillig att gå på grus, ta i ordentligt i trav och galopp utan mesade mest runt, hade någon bokstavsmänniska (barfota verkare) ute, hon berömmde hans hovar och vinklar. Trots detta fortsatte han att ömma.
Han hade då aldrig sett ett par skor, gått på lösdrift i stoora hagar med varierande underlag, långsam inridning med långa återhämtningns perioder osv osv.
Hade gärna sett att han hade kunnat gå barfota, både för plånboken och för att knäppa alla "förståsigpåarna" på näsan. Nu fick jag knäppen på näsan! Jag lyssnade på min häst och skodde på! Som tur var innan han ömmade för mkt!!
Nu har jag en glad häst med mkt bra hovar!!!

Jag tror att det säkert kan gå men långt ifrån på alla!!!

/En som är öppen men kritisk!!
(Än en gång: Lyssna på din häst!!! Bättre instruktör kan du inte få!

Om du läst vad mer jag skrivit så hade du vetat att jag inte tror att alla hästar kan gå barfota, och tycker att man alltid ska lyssna på hästen.
Jag tror visserligen att generellt kan bra många fler hästar gå barfota än vad som gör det idag, beroende både på individen och hur den används.
Och jag tar helt avstånd från just strassermetoden.

Men självklart gjorde du rätt som skodde häsen när den ömmade. :)
Och kul att höra när folk faktiskt testar innan de slår på skor.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
550
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka