Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Å jag väntar på ett svar med länkar från Ideeal utifrån ändrade domslut och anmälningar.

Red in min häst barfota.
Gick skitbra det första året innan jag började rida honom ordentligt.
Alltså med mera samling och fart....
Då blev han öm och ovillig att gå på grus, ta i ordentligt i trav och galopp utan mesade mest runt, hade någon bokstavsmänniska (barfota verkare) ute, hon berömmde hans hovar och vinklar. Trots detta fortsatte han att ömma.
Han hade då aldrig sett ett par skor, gått på lösdrift i stoora hagar med varierande underlag, långsam inridning med långa återhämtningns perioder osv osv.

(Än en gång: Lyssna på din häst!!! Bättre instruktör kan du inte få!

Hej det du beskriver tillhör min vardag utifrån mina kunders hästhantering, inridning och utbildning.

Tre saker som påverkar hovens slitage:

1. Underlag.
2. Hastighet (ju högre hastighet ju större slitage.)
3. Krav på arbete.

Vi bör inte glömma att precis alla hästar föds barfota och aldrig har haft skor på sig,

Vi bör heller inte glömma att alla människor inte har förmågan att avgöra när och om hästen börjar ömma i sina hovar.

Tycker heller inte om att använda ordet guru men eftersom andra människor påtalat honom som min guru eftersom han är en av de få riktigt kunnig inom området som har forksning som visar vad jag redan visst var sant genom att ha studerat allt material som finns de senaste åren.
Mumin

Utifrån din smala kunskapsbild utifrån ensidiga resultat och studier.

Ryck upp "norsken"

Tyvärr får du vänta ett tag på dem då det är hektiskt i skolan och jag inte riktigt sätter mig in i andra saker just nu, har tappat bort mina favoriter så det blir att söka upp dem om igen och den tiden har jag just för tillfället inte. (tentaveckor)
Men om du är nyfiken och har tid så finns det en hel del. Googla på Bowker och hoof eller nått.. Eller så finns det flera rapporter från veterinärkongressen i Genve på ivis.com (gratis att bli medlem) Tror dom heter natural hoof form 1 och 2 bla.

MvH Mumin

Har redan svarat dig på det, :confused:

vill man se något får man visa lite intresse själv faktiskt. Jag har inte tid och har du inte tid själv .. ja då får du faktiskt lita på mitt ord.

Annars finns dom bla på naturligahovar.se och som redan sagt heter dom Bare. Så svårt är det inte
Jag har inte satt mig in hur bildsystemet funkar och har varken tid eller intresse för det just nu.

Mumin

Såg dem men fattade inte hur de fästes runt hoven.

Den där delen runt karleden skulle min häst få skav av på stubben.

Fy vad den där bootsförsäljarens häst hade fallit ur. Undrar om den går på kvistdiet nu:mad:

Har du missat OL´s jmf med vildhästar som lever under magra förhållanden periodsvis? Bark, kvistar o dött näringsfattigt gräs.
postat av coari

Vi bör heller inte glömma att alla människor inte har förmågan att avgöra när och om hästen börjar ömma i sina hovar
Precis.
Om man skor hästen märker man ibland en stooor skillnad= betyder att den inte alls har varit helt bekväm.

Ser just nu en häst som ägaren tycker är OK efter ett ev. fånganfall- jämnhalt fram, trippig, halt på böjt spår- ja då är den hypokondrisk- fast den har varit drabbad av fång minst ett par ggr tidigare i sitt liv.

Man kan bli tokig på folk.

Har du missat OL´s jmf med vildhästar som lever under magra förhållanden periodsvis? Bark, kvistar o dött näringsfattigt gräs

Nej, det läste jag något om här på Buke. :idea:

Men vilken häst var det som hade fallit ur och går den på en sådan "barkdiet"? :confused:

Huruvida hästen går på barkdiet vet jag inte, men dens matte köper allting annat som OL hittar på. Betydligt mkt smalare var den iallafall nu.

Huruvida hästen går på barkdiet vet jag inte, men dens matte köper allting annat som OL hittar på. Betydligt mkt smalare var den iallafall nu.

Ok, men vilken av hästarna på hemsidan menar du?

Jag fattar inte riktigt nämligen :confused: Jag har varit ofta på denna hemsida och tittat eftersom jag köpt broddade boots där men jag kan inte fatta vilken häst du menar?

Å jag väntar på ett svar med länkar från Ideeal utifrån ändrade domslut och anmälningar.

Och jag väntar på en kommentar angående DSM (enligt henne) påstådda påstående att hovisar inte kan verka en hov. Lustigt nog är jag anlitad av en av chefsveterinärerna på just DSM som hovis!?:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
550
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka