Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

10-20 cm?( såg att du menade mm i efterhand) Vem tusan har boots av den storleken. Mina boots sitter tight som tusan iallfall och är utformade för att följa hoven och vidga sig.
Dessutom har min tottis sina boots kortare stunder någon dag i veckan för att slippa ha beslag dygnet runt.

Jupp vet vilket jag tror belastar mest.

Mumin

För att bootsen ska sitta kvar sätts de fast med spännen som inte vidgar sig, över mjukdelar som bör kunna röra sig.

För att bootsen ska sitta kvar sätts de fast med spännen som inte vidgar sig, över mjukdelar som bör kunna röra sig.

Men det kan ju även gälla annan utrustning som spänns fast på hästen....... Vilka de går med betydligt längre än boots, som kanske används någon timme i veckan. Oelastiska täcken som bärs hela dagarna t.ex. borde ju vara betydligt mer hämmande, skavande och negativt påverkande på många muskler, senor och leder.

Inget annat spänns fast så hårt.
Dessutom är det hovarna som bär upp hästen.

Vem har illa sittande täcken på:confused:
De kan heller inte deformera hästen.

En grimma på växande häst kan förorsaka defekter på huvudet.

Kan vi då vara överens om att Strassermetoden är mer djurplågeri än till den enskilda individens välbefinnande vilket du mellan raderna klart bekräftat.

TACK!!!!

Nej. Nu är jag inte Ideeal (eller vad h*n hette) men jag håller inte med dig i det generella påståendet.

Inget annat spänns fast så hårt.
Dessutom är det hovarna som bär upp hästen.

Vem har illa sittande täcken på:confused:
De kan heller inte deformera hästen.

En grimma på växande häst kan förorsaka defekter på huvudet.

Många, tyvärr. Det förekommer tyvärr ofta att hästar har skav på manke och bogarna, och inflammationer i underliggande vävnader. Ett illasittande täcke kan deformera en hästs muskulatur, så den inte är liksidig om ett täcke envisas med att glida snett hela tiden, då olika muskler inte tillåts arbeta liksidigt. Om man jämför höger och vänster sida på muskulaturen kan man ibland se att vissa muskelgrupper är direkt påverkade av ett täcke som suttit illa.

Sorry till trådkapning..............

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte var du bor, men här har vi inga bogskav eller dylikt.

Även om du försöker att jmf täcken med tvångströjor, blir det inget som inte kan läka snabbt.

Hovbrosket kan bli påverkat irreparabelt.

Nope inte alla modeller.. Utveckling har skett, ta en koll på nya bare modellen som jag har och min häst älskar :love:

Inga spännen och mkt nära ligger dom, sitter som gutet.

Och mjukdelar? de som jag sett spännen på har spännen kring hovväggen, inte vad jag kallar mjukdel då men men

Mumin

Jag vet inte var du bor, men här har vi inga bogskav eller dylikt.

Även om du försöker att jmf täcken med tvångströjor, blir det inget som inte kan läka snabbt.

Hovbrosket kan bli påverkat irreparabelt.

Vad bra! Det finns hästar som tyvärr blivit långvarigt halta och oanvändbara pga illasittande täcken, och det oavsett Du sett några sådana eller inte. En tillbakabildad muskel läker inte på nån vecka, inte heller en sena som är inflammerad.

Ska vi tala om vanvård via täcken, så går det att hitta massor av hovar med dito.
Ämnet var när bootsen sitter som de ska göra.

Du pratar om hästar som tydligen inte har hästkunniga ägare.

Folk som inte vet hur skydd eller täcken ska sitta, kan nog inte ngt om hovar heller.

Ingen hästkunnig människa sätter väl heller igång en häst som ev. har haft fång- genom att longera den.

Du har helt rätt. Men vad är detta om inte ett diskussionsforum?? Det finns både den ena och den andra hästägaren i det här landet och alla blir saliga på sin tro. Även om du inte tycker det så är du precis lika envis och säker på din sak vad gäller bootsens "icke-vara", som andra som förespråkar dem. :smirk:

Sure, men jag äger ett par boots som används som "reservhjul", men jag skulle inte rida med dem.

Det fanns iallafall förrut boots med vassa piggar i, för att de skulle sitta kvar. Klart att det sker produktutveckling, men de lär ju behövas sättas fast.
Klart att den låser hoven/ ballarna i bakkant.

Vill gärna se hur Mumins boots "sitter fast".
Klister varje gång kanske.:smirk:

Dessutom har min tottis sina boots kortare stunder någon dag i veckan för att slippa ha beslag dygnet runt.

Mumin

Hur många tusendelar av en sekund tror du det tar att skada ett av hovledens sidoligament?

Utan att skära av dem eller att hästen snubblar och vrickar sig?

delvis KL

Jag tycker fortfarande boots är bättre än fasta skor på n häst som klarar att gå utan fasta skor annat än vid ridning.
(och tror fortfarande att många hästar, när de är vanda vid olika underlag klarar sig bra utan boots med) Men iaf.

Boots sätts på någon-några timmar per dag, järnskor sitter fast alltid.
Jag tror att järnskorna hämmar minst lika mycket som ett par boots, fast de sitter mycket längre på.
Och hur mycket 10-20mm sliter på ligament/senor etc (kan köpa att det sliter lite, men det gör ju allt..) vet jag inte, men marken hästar går på är väl sällan så slät och jämn att 2 cm i bredd gör någon större skillnad..
Speciellt inte om det bara används någon timme per dag.
Nu räknar jag ju med att både vanliga skor och boots passar hästen som de ska.

Ni som har mer erfarenhet än jag; brukar hästar som regelbundet använder välsittande/passande boots bli halta (eller visa att de mår dåligt pga bootsen) än hästar med skor blir halta?
Nu är det kanske lite svårt att jämföra, svårt att veta om barfota hästen är halt för att just den inte klarar barfota och ägaren inte inser detta, eller för att det är sämre med boots på en häst med friska hovar än med skor på en häst med samma hovar..
Men om det inte är någon skillnad utan både hästar med välsittande skor och välsittande boots får lika mycket problem i allmänhet, så..

Naturligtvis är det bästa om hästen klarar att gå helt arfota utan vare sig skor, boots eller smärta.

Boots sätts på någon-några timmar per dag, järnskor sitter fast alltid.
Jag tror att järnskorna hämmar minst lika mycket som ett par boots, fast de sitter mycket längre på.
Och hur mycket 10-20mm sliter på ligament/senor etc (kan köpa att det sliter lite, men det gör ju allt..) vet jag inte, men marken hästar går på är väl sällan så slät och jämn att 2 cm i bredd gör någon större skillnad..
.

Dessa två meningar visar att du inte förstår hur jag menar.

Tjugo millimeter i bredd är mycket. Man har precis genom forskning kommit fram till att de fem mm som vi hovslagare ofta breddar skon i trakten är kan vara tillräckligt för att ge skador.

Hovleden är designad för att ta upp sidobelastningar som ges från den hov som den är ansluten till. Inte från en mycket bredare hov som får en oerhörd hävstångseffekt.
Det är på just ojämnt underlag som du ökar belastningen enormt mycket med denna breddning.
På jämn väg så tror jag inte breddningen är något att fästa sig vid utan där är uppbromsningen ett större problem med bootsen.

Den faktiska orsaken till att jag är negativ till boots är att jag sett att de hästar som går med boots reagerar på lätt böjning och att det ofta syns tryckskador efter bootsen när man verkar.

Helt ärligt så skulle jag rekomendera varenda en av mina kunder att använda boots om dom fungerade. Jag skulle höja mitt resultat och tjäna bättre om jag bara verkade hästar och slapp att rikta och spika beslag.

Dessa två meningar visar att du inte förstår hur jag menar.

Tjugo millimeter i bredd är mycket. Man har precis genom forskning kommit fram till att de fem mm som vi hovslagare ofta breddar skon i trakten är kan vara tillräckligt för att ge skador.

Hovleden är designad för att ta upp sidobelastningar som ges från den hov som den är ansluten till. Inte från en mycket bredare hov som får en oerhörd hävstångseffekt.
Det är på just ojämnt underlag som du ökar belastningen enormt mycket med denna breddning.
På jämn väg så tror jag inte breddningen är något att fästa sig vid utan där är uppbromsningen ett större problem med bootsen.
Njae, det känns som om jag förstår, men kanske jag har missförstått något då.. Lust att använda lite konstnärliga talanger och rita en shematisk bild?

Den faktiska orsaken till att jag är negativ till boots är att jag sett att de hästar som går med boots reagerar på lätt böjning och att det ofta syns tryckskador efter bootsen när man verkar.
Hur syns tryckskadorna? På hovväggen? Kan det bero på att bootsen har varit i fel storlek eller en viss typ av boots, eller är det helt enkelt så att alla boots trycker för hårt på fel ställen?

Helt ärligt så skulle jag rekomendera varenda en av mina kunder att använda boots om dom fungerade. Jag skulle höja mitt resultat och tjäna bättre om jag bara verkade hästar och slapp att rikta och spika beslag.
Naturligtvis tror jag ju inte att du är emot barfota eller boots bara för att tjäna/spara pengar på det.

Jag önskar att det fanns en praktiskt lösning utan nackdelar till all hästhållning... Kan man inte bara limma dit en gummiremsa eller nåt som tar upp förslitningen och som inte spikas fast, istället för stumma järnskor? :rofl: *ser framför mig hur ngn sitter med ett lager utskurna glasspakets lock och karlssons klister* :rofl:

Hur syns tryckskadorna? På hovväggen? Kan det bero på att bootsen har varit i fel storlek eller en viss typ av boots, eller är det helt enkelt så att alla boots trycker för hårt på fel ställen?

Jag önskar att det fanns en praktiskt lösning utan nackdelar till all hästhållning... Kan man inte bara limma dit en gummiremsa eller nåt som tar upp förslitningen och som inte spikas fast, istället för stumma järnskor? :rofl: *ser framför mig hur ngn sitter med ett lager utskurna glasspakets lock och karlssons klister* :rofl:

Tryckskadorna syns genom att man ser att hemoglobin avsatts i lamellranden. Nej det är inte på alla men på tillräckligt många för att det skall kunna kallas vanligt. Men att de flesta hästar som gått med boots reagerar vid lätt stress av lederna tycker jag är mer oroande då det tyder på att bootsen kan ge livslånga problem såsom pålagringar.

Många som inte jobbat med järn upplever järnet som ett mycket stumt material medans vi som är delvis utbildade smeder upplever järnet som ett ganska mjukt och eftergivligt material.
Gummi däremot är väldigt stumt att sko med.
Tro mig jag har provat och jag har sett hur stumt steget blir på en häst filmad i slowmotion. Det blir tvärstopp i isättningen. I modern tid så har man provat en massa olika material som skulle kunna ersätta järnet men inte kommit upp med något som är skonsammare än järn.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
562
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka