Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

så tror jag att de flesta, inte alla, hade klarat sig fint utan skor.
Kanske med boots under ridning, men även om bootsen skulle hämma hovmekanismen lika mycket som andra skor, så är det ju bara under den lilla tid som hästen rids och inte resten av dagen.

Nu måste jag bråka lite till med dig:D
Jag är mer negativ till boots än till skor pga att dessa boots breddar hoven rejält och därför ökar belastningen på hovledens colateralligament alltför mycket.

Möjligt..men de gör det inte 24 timmar om dygnet...
På vilket sätt ökar belastningen på ligamentet för att hoven blir bredare? (kan ju bara röra sig om någn cm..?)

Ngn centimeter ökar belastningen på ligamenten avsevärt(enkel trigonometri) personligen tror jag dock inte att detta är ngt problem om man använder boots för att skydda mot "elakt" underlag vid vettig uteridning.
PL

Men hur? Höjd etc kan jag förstå att det gör skillnad, men bredd?

Om du utför tankeexperimentet att hoven med ena sidan träffar en sten/upphöjning med en rörelseenergi på flera ton och denna sidan är breddad med 10-20 cm och all denna energi skall tas upp av de smala tunna ligamenten som sitter motsatt breddningen medialt/lateralt mellan hovben och kronben så är denna breddning utforskat och bevisligen skadlig.

Kanske orkar försöka ge en enkel förklaring på detta imorgon, tills dess rita en bild o tänk lite själv.
PL

Jag tänkte samma tanke:D
Jag vill rita för att förklara hur jag menar.

Hm....tror jag förstår hur ni menar... men är inte 20cm lite verdrivet? >_>

Ha ha:D ... jo det vore ju extremt överdrivet. Jag menar givetvis millimeter. (trött)

Jag ber om ursäkt om du känner att jag bråkar med dig. Jag insåg inte att våran diskution var ett bråk. Jag poängterade bara att jag inte har samma erfarenheter som du av att alla unghästar skos.

Missade detta inlägget, lite sent nu men jag svarar ändå..

Det är lugnt för min del, jag brukar säga till, som nu, en stund innan jag känner mig attackerad/förbannad/ledsen, så att folk vet att ''nu börjar det gå lite för långt'' eller ''nu börjar jag ta det här på fel sätt''. Det är så svårt att lösa en konflikt när den väl växt till en konflikt, då tar jag hellre hand om det innan det blir för jobbigt ;)

Kan du inte ta en diskussion utan att anklaga ngn för att bråka med dig så kar du knappast på ett diskissionsforum att göra!
PL

Missade detta inlägget med :angel: .
Jag har inget emot diskussioner, men det kändes som en ganska onödig diskussion då både jag och ''den jag bråkade med'' hade samma grundläggande åsikter... Det kändes som om jag blev behandlad som om jag anser att alla hästar ska vara barfota. Alltid. Utan undantag. Men det gör jag ju inte...
Och jag har för vana att säga till i tid, innan jag blir helt förbannad/ledsen och tappar huvudet ;)
Har man bara olika åsikter har jag inget emot att diskutera, men det känns ju inte lönt om man egentligen tycker samma sak.. ''börjar bråka inom laget'' eller vad man ska säga.
(Eller om en diskussion kommer till att man bara traglar samma argument hit och dit och ändå slutar lyssna på varandra för man tänker ju inte ändra sig ändå, då blir det ju onödigt med.)
Men att diskutera är kul :P Jag står för mina åsikter men kan även ändra dem om jag får nya fakta/tänkande som ger mig anledning till det. Så diskussioner i allänhet är bara bra.

Jag provar att upprepa min fråga i tidigare inlägg som du tydligen har "missat".

Nååå?????
Är det detta fall i England som du hänvisar till????

Länk: http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

och ytterligare en Länk: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/suffolk/5298790.stm

I så fall vill jag att du förklarar dina påståenden!!

Jag upprepar återigen min fråga,,,, Främst till dig Ideeal..

Är svaret så pinsamt att det inte bör läggas ut offentligt så tar jag tacksamt emot ett PM från någon som är kavat med PM konversation.

Jag kan inte säga något mer eftersom jag inte vet något mer. Jag återkommer om jag får mer information. Men du hovis har väl dina kontakter. Kan inte du själv höra med dina kollegor i England om du är intresserad.

Där ser man.
Vet du hur många dom är på ett ungefär?

Jag kan inte säga något mer eftersom jag inte vet något mer. Jag återkommer om jag får mer information. Men du hovis har väl dina kontakter. Kan inte du själv höra med dina kollegor i England om du är intresserad.

Så du dementerar inte fakta att Strsserverkade hästar utifrån certifierade utövare dömts i domstol samt att det förekommer flera utredningar samtidigt som du dementerar dessa fakta och påstår att det bedrivs "hetsjakt" ???

Hur ställer du dig till detta och hur kommer du ställa dig till den dagen fler fakta kommer fram???

Hetsjakt eller fakta???

Du får ursäkta men du är ganska avslöjande utifrån hur o vad du skriver. (Främst det du inte skriver)

Kan vi då vara överens om att Strassermetoden är mer djurplågeri än till den enskilda individens välbefinnande vilket du mellan raderna klart bekräftat.

TACK!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
562
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka