Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

*kl*

Jag har totalt missat den här debatten, och jag måste bara fråga, på hemsidan hovvardsforbundet.se finns bilder på hovar
hov.jpg

Bildtext: En hov i balans, lagom lång i tån, lagom hög i bakhovs-paritet.

Och två bilder till.

Är dom verkligen seriösa? Är det så dom vill att hovarna ska se ut?

Läs hela sidan och fundera sedan på om det är på allvar eller en känga mot barfotarörelsens marknadsföring:D

Okej nu är jag lite mer med på det hela, fast det skulle inte förvånat mig om det var på riiktigt!

I och för sig så är det väl inte mer förvånande att du tar detta på allvar än att det finns folk som tar SANHCP och Strasser på allvar.
Deras sidor ser ju ut på detta sättet med webbshoppar och allt.

Haha, jaa, nu kom jag in på deras riktiga hemsida, tror jag.. Men kan det verkligen vara bra att strålen syns så mkt och att vita linjen är 2 cm bred? Jag är inte så haj på hovar, men jag har inte för mig att dom ska gå på strålen.

Jag vet inte vilken bild du tittat på men visst ska hästarna ha markontakt med strålen.

jo, men en bild så är strålen helt nedslipad..

Själva strålen har inte någon direkt känsel i sig, så om den är väldigt stor kan man skära av en bit (under strålen finns det så klart känsel för tryck etc, men inte i själva vävnaden som utgör strålem..rätta mig om jag har fel?)..men den ska ju ändå ha markkontakt och hjälpa till med allt pumpandet... Är det för hög/stor blir det ju mer punkttryck...
Helt nerslipad vet jag inte, har glömt för mycket efter mitt fina projektarbete, kommer inte ihåg alla för och nackdelar med allt..

Min åsikt är denna:

Folk får gärna sko sina hästar och folk får gärna ha sina hästar oskodda. Jag har ridit hästar med skor och de hästarna har fungerat alldeles utmärkt. Det enda jag har stört mig på är tappskor till följd av leriga hagar :smirk:

Däremot anser jag att KAN man ha sin häst barfota så BÖR man ha den barfota. Man ska inte missbruka skor i onödan för att "alla andra" har skor på sina hästar. Bor man på landet och rider lite i skogen i bland, varför inte låta hästen gå barfota? Om man däremot tränar och tävlar mycket samt rider på grus, asfalt o.s.v., låt hästen då ha skor!

Det jag stör mig på är all den skit, som kastas på denna barfota - metod. Varför inte acceptera att folk har oskodda hästar, som mår bra! Självklart får man ha sin åsikt men folk som skriver att "det är djurplågeri att ha sin häst barfota" eller liknande, det är sådana personer som irriterar mig.

Håller i stort med dig (kanske är lite mer för barfota/optimistisk om hur många som kan gå barfota) ;)

Mycket skit kastas tyvärr tillbaka på sko-folket med, ''det är djurplågeri och förlegat att använda skor..'' Hästen föds utan skor. Låt den vara utan skor så länge som det går; blir den bara inte van att gå på grus eller asvalt när man börjat träna den så får man väl slå på skor. Men börjar den inte ömma är det väl onödigt att spika fast skor i ''förebyggande'' åtgärd... chancen är ju stor att det inte behövs.
Kan man inte bara acceptera att både hästar och människor är olika och mår bra av olika saker? ._.

Sen kommer strasser med en hel massa lögner o vetenskapliga vantolkningar som "bevis" på skors livsfarlighet. Tyvärr har även AANHCP svalt dessa argument mer eller mindre rätt av.
PL

En bra summering av Strasser tycker jag.
Nog finns det många skodda hästar som klarar barfota men jag tror inte att "skodd i onödan" gör lika ont som "barfota till varje pris"

Tex att nerverna skulle sluta fungera. Ett annat exempel är hennes tolkning av Luka Beins avhandlng vilket jag diskuterat i tidigare trådar, jag har faktiskt läst avhandlingen vilket ingen av strassertalibanerna här på forumet gjort.
PL

Själva strålen har inte någon direkt känsel i sig, så om den är väldigt stor kan man skära av en bit (under strålen finns det så klart känsel för tryck etc, men inte i själva vävnaden som utgör strålem..rätta mig om jag har fel?)..men den ska ju ändå ha markkontakt och hjälpa till med allt pumpandet... Är det för hög/stor blir det ju mer punkttryck...
Helt nerslipad vet jag inte, har glömt för mycket efter mitt fina projektarbete, kommer inte ihåg alla för och nackdelar med allt..

Strålhornet är dött horn liksom vägghornet, men under strålhornet så finns det rejält med känsliga nerver. Att verka ner strålen och nästan frilägga dessa nerver är nog inte så bra. Teorin om att strålen är "känselsprötet" som ger hästens hjärna information om vilket underlag den springer på köper jag. Har man detta i åtanke så blir strålens markontakt väldigt central när man verkar och skor.

Absolut.... Krossad stråle är ingen hit.
En nerverkad hov utan trakter där strålen bär all vikt innebär garanterat problem.

Peter_lundin (eller annan som vill svara): Hur är det med de däringa hörnstöden? Bör de tas ned eller inte? Jag hör olika hela tiden.
På ett ställe jag brukade vara på somrarna verkade vi barfota (jag lärde mig verka/raspa en redan ''frisk'' hov om den inte slets tillräckligt naturligt, typ) där verkades hörnstöden ner rätt så ordentligt. Ingen av de hästarna var halta på något underlag så jag antar att det var ok. (jo, en unghäst hade lite problem, men den fick en prof. hovslagare sätta specialbeslag på). När jag själv skaffar hästar vill jag helst ha dem barfotta om det går, men ska så klart låta ngn kunnigare människa än jag själv verka dem. (vem det nu blir..får ju hoppas man hittar nån bra här. De utbildade hovslagare jag pratat med verkar så negativa till all barfota...vill ju inte gärna anlita dem då..)

SO Hovslagare: OK, då var jag ju inte helt fel på det.. :)

Själv så är jag inte alls negativ till barfota, mina egna hästar går ofta barfota. Dom går inte barfota av någon anledning, utan dom går barfota för att jag ibland har brist på anledning att sko dom.

När det gäller hörnstöden så tycker jag att dom skall verkas så att dom ligger i nivå med trakten sluttande in mot strålen. Hörnstöden ingår i hovens bärande delar och skall ha markkontakt i eftergivliga underlag.

Inte jag heller, bara till Strasser... ;)

OK, så som jag fick lära mig att verka pållen där då. Han var ju inte halt så...:P Tack.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
563
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka