Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Många strasser - hästar tävlar både hoppning och western. Ville bara lägga till det.

För att inte glömma även Trav!!!

Nordiska Hovvårdsförbundet presenterar på denna länk,, http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=115&Itemid=92

sin reklampelare inom travet.

Läser man resultaten ( http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=resultat&hastnyckel=537856 ) så undrar man ju vad som har hänt denna individ då den dels galopperade och utgick i sin senaste start (den 13/11-06) och sedan dess inte inte kommit till start.

Det kan naturligtvis finnas massor av orsaker till detta men att utesulta secundär skada av alvarlig karaktär orsakat av hovvården i nedre benets bakre region skulle i alla fall inte jag göra.

Problemet som jag ser det, är att jag ser på hovar på ett annat sätt, jag vill varken ha höga trakter eller slitmån, vill inte att min hästs hovar flyter ut eller spricker upp.
Jag har hittat balansen på mina hästar som rids , och dessa hovar skulle säkerligen av andra kallas för slitna hovar.

Varit och tittat på två hästar vars ägare sade att de omöjligt klarade barfotagång pga de slet för mkt. Dessa hovar var enligt modell barfota perfekta. Hästarna hade slitit ned hovväggen till nivån av sulan och hoven var stenhård.Inte heller ömmade dessa på olika underlag. Problemet här är inte att barfota inte fungerar utan att barfota inte fungerar ur deras perspektiv.

Så det beror på vilken syn man har på hur man vill att det ska se ut försöker jag få fram på ett om möjligt klumpigt sätt. :D

Om hästen har slitit så att hovväggen är under sulans nivå eller tån är så kort att den passerat vita linjen eller av någon anledning är öm/halt ja då absolut måste den ha skor, och visst tror jag att dessa existerar. Men verkligen inte i den höga grad som människor tror pga att de vill skapa en onaturlig form på hoven som inte är möjlig utan beslag.

Du som är veterinärstudent, om du bortser från Sverige. Har du satt dig in i den nya forskningen som dykt upp i USA av bla Dr Bowker och vad är din personliga åsikt om det som presenterats?

Mumin
Med aanhcp verkade hästar som verkligen inte behöver ömma oavsett underlag.

Jag tror att ÄVEN om vi inte hade "bankat" fast skor på hästarna så hade naturen inte brytt sig ett skit, selekteringen hade skett på ett annat vis. Precis som du säger så dog dom giraffer som hade för korta halsar och inte nådde upp till bladen, vad tror du hände med vildhästar som hade en sån hovkvalité att dom inte klarade av ett vildhästliv? Och som sagt, det är inte att hästarna går barfota som är problemet, klarar dom det så låt dom gå barfota! Utan det är teorierna om HUR dom ska verkas som är helt uppåt väggarna.

Jag har 3 hästar på en armlängdsavstånd som jag kan studera och 2 av dom skulle behöva sina boots jämt förutom i boxen. Att en häst har så konstig vinkel på bakhovarna att det mest troligt är därför som den ofta har ont korset/länden tänker ingen på.....nej, då kör man laser i stället. :confused: Hästarna halkar och skrenar runt i hagen på vintern när det blir isigt, säkert åxå nyttigt! Vem sjutton har tid att ta på dom boots när dom ska ut på morgonen? En annan av dessa hästar får upprepade hovbölder.... ja, vad kan detta bero på? :angel: Allt detta för att deras hästar ska "slippa" ha järnskor på sig 24 timmar om dygnet. Kan tillägga att den ena hästen som är 5 år har alltid varit barfota och går som på glödande lava så fort det är lite sten, när infinner sig den här omtalade tillvänjningen? När hon är 10, 15, 20 eller 30 år?

Kicki ;)

Kloka ord!!! Man talar dock för döva öron (eller som här skriver till blinda) när man påpekar att vi dels inte har vildhästar inom ridsporten, dels sedan århundraden genom hantering,instängsling,avel mm förstört deras selecterande utifrån naturlig överlevnad liksom den förändring av bruk en brukshäst utsätts för.

Redan Indianerna hade kännedom om hästens hovars slitage och där fann man två lösningar, det ena va att man hade så stora flockar att när en häst blev ömfotad så lät man den vila och bytte till en annan som hade återhämtat tillväxten i hovarna, dels så använde man sig av skyddande beslag som nödlösning i form av hampa och buffelskinn om man nu befann sig för långt i från sin "uppstallnings flock" En Indian på en ömfotad häst jagandes av Cowboys med skodda hästar är ett lika lätt byte som en ömfotad häst jagandes av en flock rovdjur.

Att det sedan redan på denna tid fanns en smed i alla nybyggen dit den tidens ridhästar,vagnshästar kom för hjälp med hovvård och beslag trots att dessa hästar tidigare fångats in som vildhästar
talar väl sitt tydliga språk att bruket av detta fordon orsakade större slitage än tillväxten och ett beslag som klarade av slitaget ansågs nödvändigt för individens välmående och bruksförmåga.

Att förespråka barfota som det mest optimala för hästen är det väl ingen som motsäger sig, däremot så kan jag bevisligen konstatera att barfota absolut inte är det mest optimala för alla hästar. Man bör även ha i åtanke alla dessa hästar som besitter en skada i en högre kroppsdel och som ofelbart kommer påverka nedre benets distala del i secundär negativ riktning. Många glömmer detta men aldrig dom personer som själva av en eller annan orsak varit ortopedisk patient.

Här talar man för döva öron och blinda utifrån sin envishet med att återkommande läsa nämna ord som rid på mjukt underlag, rid inte under omställningsperioden, hästen behöver en helt slät gräshage, sanda hagen om den är isig, verka hovarna två ggr i veckan så den inte slits snett, använd boots när du rider på fast underlag, rid på asfalt så härdar sig hovarna, häst som tidigare varit skodd uppvisar bara en läkningsprocess utifrån den hältan den för dagen har (och kommer ha under ca 1 år), Ömmar hästen vid ridning på används boots, boots är mkt mindre hämmande för hovmekanismen än skor.

Skor låser hoven och får cirkulationen samt nerverna att sluta fungera med secundär tillbakabildning som följd,,

Så talar bara en okunnig som aldrig ens varit intresserad av att ta del av en för dagen fysiologiskt korrekt okunnig.. All typ av skoning hämmar den naturliga hovmekanismen mer eller mindre,, Rätt utförd skoning hämmar så lite att fördelarna övervinner nackdelarna..

Tilläggas,, helt oförstående till hur en ömmande barfotahov naturligt försöker skydda sig genom hämmande hovmekanism i avsaknad av naturlig belstning.

Problemet som jag ser det, är att jag ser på hovar på ett annat sätt, jag vill varken ha höga trakter eller slitmån, vill inte att min hästs hovar flyter ut eller spricker upp.
Jag har hittat balansen på mina hästar som rids , och dessa hovar skulle säkerligen av andra kallas för slitna hovar.

Varit och tittat på två hästar vars ägare sade att de omöjligt klarade barfotagång pga de slet för mkt. Dessa hovar var enligt modell barfota perfekta. Hästarna hade slitit ned hovväggen till nivån av sulan och hoven var stenhård.Inte heller ömmade dessa på olika underlag. Problemet här är inte att barfota inte fungerar utan att barfota inte fungerar ur deras perspektiv.

Så det beror på vilken syn man har på hur man vill att det ska se ut försöker jag få fram på ett om möjligt klumpigt sätt. :D

Om hästen har slitit så att hovväggen är under sulans nivå eller tån är så kort att den passerat vita linjen eller av någon anledning är öm/halt ja då absolut måste den ha skor, och visst tror jag att dessa existerar. Men verkligen inte i den höga grad som människor tror pga att de vill skapa en onaturlig form på hoven som inte är möjlig utan beslag.

Du som är veterinärstudent, om du bortser från Sverige. Har du satt dig in i den nya forskningen som dykt upp i USA av bla Dr Bowker och vad är din personliga åsikt om det som presenterats?

Mumin

Du som tjatar så mkt om din guru Dr Bowker,,, återkom med vilken led i nedre benet som har den största avgörande betydelsen för hovens form och belastnin.

Min åsikt är denna:

Folk får gärna sko sina hästar och folk får gärna ha sina hästar oskodda. Jag har ridit hästar med skor och de hästarna har fungerat alldeles utmärkt. Det enda jag har stört mig på är tappskor till följd av leriga hagar :smirk:

Däremot anser jag att KAN man ha sin häst barfota så BÖR man ha den barfota. Man ska inte missbruka skor i onödan för att "alla andra" har skor på sina hästar. Bor man på landet och rider lite i skogen i bland, varför inte låta hästen gå barfota? Om man däremot tränar och tävlar mycket samt rider på grus, asfalt o.s.v., låt hästen då ha skor!

Det jag stör mig på är all den skit, som kastas på denna barfota - metod. Varför inte acceptera att folk har oskodda hästar, som mår bra! Självklart får man ha sin åsikt men folk som skriver att "det är djurplågeri att ha sin häst barfota" eller liknande, det är sådana personer som irriterar mig.

Talar nog inte bara för mig själv när jag säger att det inte är att dom går barfota som är ett problem. UTAN åsikterna om hur hästen ska verkas som är minst sagt förunderliga och störande. :confused: Så fort som man ifrågasätter "barfotametoden" så får man höra att man inte tolererar att folk har sina hästar barfota. Är det ett sätt att kringgå själva frågeställningen? Låt hästen gå barfota MEN verka den så att den inte blir LIDANDE. Varför som nu t.ex. laserbehandla det arma djuret (skrev om det i tidigare inlägg) när man så lätt kan rätta till problemet med en RIKTIG hovslagare? :banana:

Kicki, som hoppar hysteriskt :bump:

Mumin

Nä det har jag inte. Har studieuppehåll så jag vilar mest hjärnan. :D Men Pma några länkar så ska jag kolla lite.

/Maria

Du som tjatar så mkt om din guru Dr Bowker,,, återkom med vilken led i nedre benet som har den största avgörande betydelsen för hovens form och belastnin.
Ja det kan man ju diskutera! Du har säkert ett färdigt svar som inte "går" att ifrågasätta!
PL

*KL*

Har inte ens läst alla inlägg, men svarar ändå för jag är sådan..

Jag är helt för barfota verkning, lika mycket är jag emot just Strassers metoder. Strasser är för snabb med att ''rätta till'' hoven,enligt mig ska man inte verka mer än man kan göra utan att ta (mycket) levande vävnad eller ställa om hovvinklar mycket. Några mm i taget enligt mig, hellre ofta men lite i taget. Hästen ska inte få ont av det.

Jag har förstått det som att Strasser gör just så som du skrev att de INTE gör, alltså verkar lite, lite, ofta istället för mycket på en gång?? De som jag känner till beskär ytterst lite, kanske någon till några gånger i veckan i början, bara för att processen ska gå långsamt för att den inte ska vara smärtsam. Det är min uppfattning.

Jag har förstått det som att Strasser gör just så som du skrev att de INTE gör, alltså verkar lite, lite, ofta istället för mycket på en gång?? De som jag känner till beskär ytterst lite, kanske någon till några gånger i veckan i början, bara för att processen ska gå långsamt för att den inte ska vara smärtsam. Det är min uppfattning.

Tror inte det.
Först verkar de massor o sänker trakten radikalt o sen får hoven inte en chans att växa pga både slitage o ständig manipulation.

När de sänker trakten så mkt sker en ständig överbelastning av den o gör att tån åker iväg framåt.
Ofta blir det som är kvar av trakterna lägre än strålen o då börjar man beskära även den för mkt.
Då spelar det ingen roll hur mkt man kapar/ verkar tån. Det blir felaktig vinkel i fortsättningen som ger stor belastning på senor o ligament.

Att förespråka barfota som det mest optimala för hästen är det väl ingen som motsäger sig, däremot så kan jag bevisligen konstatera att barfota absolut inte är det mest optimala för alla hästar. Man bör även ha i åtanke alla dessa hästar som besitter en skada i en högre kroppsdel och som ofelbart kommer påverka nedre benets distala del i secundär negativ riktning. Många glömmer detta men aldrig dom personer som själva av en eller annan orsak varit ortopedisk patient..

Helt rätt. Men även tvärtom. Om en häst har en skada eller funktionsnedsättning i hoven, kommer det ofelbart att påverka högre upp i benet också.

Här talar man för döva öron och blinda utifrån sin envishet med att återkommande läsa nämna ord som rid på mjukt underlag, rid inte under omställningsperioden, hästen behöver en helt slät gräshage, sanda hagen om den är isig, verka hovarna två ggr i veckan så den inte slits snett, använd boots när du rider på fast underlag, rid på asfalt så härdar sig hovarna, häst som tidigare varit skodd uppvisar bara en läkningsprocess utifrån den hältan den för dagen har (och kommer ha under ca 1 år), Ömmar hästen vid ridning på används boots, boots är mkt mindre hämmande för hovmekanismen än skor...

En häst ska inte alls gå i slät gräshage, utan på varierande underlag med både gräs, sand, sten, berg, vatten mm för att hoven och hela kroppen ska belastas optimalt. (gäller både oskodda och skodda hästar, så varför skulle just en barfotahäst behöva slät gräshage?) Jag förutsätter att du menar att någon "barfotaverkare" yttrat just de orden, så vart har du läst det?? Enligt min uppfattning så borde boots vara mindre hämmande för hoven då de inte spikas fast i hovväggen. Har inte erarenhet av boots själv, men om jag tänker logiskt så borde det vara så.

Tilläggas,, helt oförstående till hur en ömmande barfotahov naturligt försöker skydda sig genom hämmande hovmekanism i avsaknad av naturlig belstning.

Här förstår jag tyvärr inte alls vad du menar:confused: Den meningen säger mig inte ett dyft!

Tror inte det.
Först verkar de massor o sänker trakten radikalt o sen får hoven inte en chans att växa pga både slitage o ständig manipulation.

När de sänker trakten så mkt sker en ständig överbelastning av den o gör att tån åker iväg framåt.
Ofta blir det som är kvar av trakterna lägre än strålen o då börjar man beskära även den för mkt.
Då spelar det ingen roll hur mkt man kapar/ verkar tån. Det blir felaktig vinkel i fortsättningen som ger stor belastning på senor o ligament.

Konstigt. Har iofs inte sett hundratals verkade hästar enligt den metoden, men de jag sett (ett tiotal) har alla varit helt normala utan vare sig låga trakter eller långa tår?? Har erfarenhet av en häst som fått hjälp av en SHP som hade väldigt låga trakter (skodd av hovslagare, både från Strömsholm + andra) och den SHP´n ville inget hellre att trakten skulle höjas och var förfärad över hur lång tån var??

En boot av plastmaterial måste ha en tjockare slitmån än en av järn.

När den är ny- hamnar den ngn cm framför hoven o försämrar därigenom överrullningen.
Skon däremot- går kant i kant med hoven- bra chans till lätt överrullning. Har man dessutom tåriktade skor- ännu lättare.

En häst om behöver boots för att ridas på är inte rätt verkad eller är inte gjord för barfotaridning på platsen där den brukas.

En boot försämrar traktutvidgningen o blodcirkulationen i kronranden o ballarna iom att den är åtspänd runt mjukdelar.

Det var ju bra, men hur löstes det?

Filade bort all hovvägg till sulkanten framtill eller

Tror inte det.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Kicki :)

En boot av plastmaterial måste ha en tjockare slitmån än en av järn.

När den är ny- hamnar den ngn cm framför hoven o försämrar därigenom överrullningen.
Skon däremot- går kant i kant med hoven- bra chans till lätt överrullning. Har man dessutom tåriktade skor- ännu lättare.

En häst om behöver boots för att ridas på är inte rätt verkad eller är inte gjord för barfotaridning på platsen där den brukas.

En boot försämrar traktutvidgningen o blodcirkulationen i kronranden o ballarna iom att den är åtspänd runt mjukdelar.

Måttanpassar man inte bootsen efter hästhoven menar du?

Du menar alltså att en häst som måste ha boots för att ridas på, säg t.ex grusväg, inte ska ridas där? Men om jag skor hästen får jag rida där? Har inte hästen i grunden samma "ont" i sin hov, och lindras ömheten av en boots eller en sko, är det väl sak samma vad jag som ryttare väljer bara hästen fungerar som den ska? Huvudsaken är väl att hästen inte har ont?

Men försämrar inte en järnsko traktutvidgningen alls då, och därigenom blodcirkulationen?

Det var ju bra, men hur löstes det?

Filade bort all hovvägg till sulkanten framtill eller

Nä varför det?? Jag kan inte beskära, eller kan inte principerna för verkningen, men inte 17 gjorde hon så?! Hon knipsade av tån med hovtång och raspade (precis som vilken hovis som helst) sen lät hon trakterna vara med undantag för hörnstöden. (förenklad beskrivning kanske men som sagt jag är långt ifrån expert.)

Måttanpassar man inte bootsen efter hästhoven menar du?

Du menar alltså att en häst som måste ha boots för att ridas på, säg t.ex grusväg, inte ska ridas där? Men om jag skor hästen får jag rida där? Har inte hästen i grunden samma "ont" i sin hov, och lindras ömheten av en boots eller en sko, är det väl sak samma vad jag som ryttare väljer bara hästen fungerar som den ska? Huvudsaken är väl att hästen inte har ont?

Men försämrar inte en järnsko traktutvidgningen alls då, och därigenom blodcirkulationen?
Bootsen är inte måttbeställda, utan finns i olika storlekar.
De går heller inte att änrda i form.
Har den breda runda hovar kanske en del modeller passar, men inte andra.

Sen måste den träs på- vilket innebär att den måste vara större än hoven o sticker då ut utanför.

Idealet vore en sko som limmades fast med ett elastiskt klister, som idag inte håller för stor belastning-vad jag vet.
Används nog mest på fölkorrigeringar eller av andra orsaker där man inte vill/ kan spika i hoven.
En sko sitter inte i mjukdelar. Den sitter fast runt tån. där hoven rör sig marginellt. De flesta hovisarna använder bara de 3 främre sömhålen idag, just pga det. Man har alltid sagt att det inte får spikas längre bak än vid halva strålen- annat än om den måste fixeras pga av åkomma eller dylikt.
Om den sen inte verkas korrekt, skos för trångt eller skos om för sällan- blir hovfunktionen klart försämrad.

Senast ändrad:

Man spikar aldrig bakom hovens bredaste punkt, just för att inte låsa hoven mer än nödvändigt. Bootsen överbelastar genom att dom är bredare än hoven, hovledens collateral-ligament. Även böjsenorna tar stryk av att bootsen förlänger tån. Dessutom har jag flera gånger sett tryckskador orsakade av boots.

Finns det ngn forskning på hur bootsen hämmar hovmekanismen / blodcirkulationen? De måste sitta jäkligt hårt för att sitta kvar.

Jag har inte sett sådan forskning så jag vet inte om det finns.
Men det finns forskning på för stora utlägg som ju en boot är ett praktexempel på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
562
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka