Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Tyvärr är det så att man hör fler i norr som använder sig av barfotaverkare än i söder, vad det sen beror på kan jag inte uttala mig om

Tyvärr är det så att man hör fler i norr som använder sig av barfotaverkare än i söder, vad det sen beror på kan jag inte uttala mig om

Å jag har tänkt att det är i söder som det här är "stort". Det exesterar här uppe också, men inte i någon större omsträckning.

Norrland

Ursäkta mig men jag kommenterade inte huruvida ni har brist på utbildade examinerade hovslagare i norr. Jag menade att strassermetoden och sanhcp har lättare att slå igenom där det finns brist på hovslagare. Oavsett väderstreck.

Kommerfrån Norrland, nerflyttad till Hudiksvall förra året. Jag hade (nästan) aldrig hört talas om barfotaverkare innan jag för några månader sedan skaffade en användare här på Buke. Vet inte ens om det finns aktiva uppe i norra norrland??

Jag vet inte hur aktiva Strasserianerna är i norr.
Men OL har väl några av sina haremsdamer från SANHCP stationerade norrut.
Same shit different name...

Var inne på SHP o tittade på hovar som enligt ägarna var nyverkade.

Det är väl solklart att många ägare inte förtäljer att de inte har verkat hästen på sisådär ett halvår.

När de skriver hovbensrotation- är det för att de har höga trakter, som de använder det uttrycket felaktigt.

Ja jag håller med dig! Det låter helt sjukt! Och inte alls trovärdigt. De har slängt in lite fina uttryck och förklaringar, men hur mycket av det är sant???

Ja jag håller med dig! Det låter helt sjukt! Och inte alls trovärdigt. De har slängt in lite fina uttryck och förklaringar, men hur mycket av det är sant???

Jamen det är ju helt uppenbart en "fejkmetod", en parodi på andra metoder som poppar upp lite varstans...

Läs de "Etiska reglerna" t ex!

Jag gillar sån här humor, tycker sidan är FYNDIG!!!

Tänk, en annan som är född i Norrbotten kallar inte Dalarna för Norr. :smirk:

Coari = sörlänning. :angel:

Jamen det är ju helt uppenbart en "fejkmetod", en parodi på andra metoder som poppar upp lite varstans...

Läs de "Etiska reglerna" t ex!

Jag gillar sån här humor, tycker sidan är FYNDIG!!!

Hej, jag håller med dig till 100 % :rofl: :rofl:

Här snackar vi humor på hög nivå.:p vilket tydligen vissa utan humor inte uppskattar utan främst ser det som "konkurerande" verksamhet. :o :confused:

Du behöver inte förklara, mitt tidigare inlägg är inte mina åsikter utan tankegångar som moderator. Som sagt jag avvaktar lite för en ev vidare åtgärd.

Ursäkta en stilla fråga i denna tråd men tycker nog att den har sin plats i just denna tråd.

Historik: en kollega som blev uppringd av en hästägare som under drygt två månader anlitat en certifierad Strasserverkare på sina islänningar.

Verkningsintervall: varje islänning verkades var 10:e dag

Kostnad: 1.200:- per häst och verkningsintervall.

Total verkningskostnad: För dessa tre islänningar har denna hästägare under åtta veckor till denna certifierade Strasserverkare betalt 3* 1.200:- var tionde dag = 3.600:- i sex verknings intervaller vilket innebär totalt under två månader per häst 7.200:- eller totalt för dessa tre islänningar under dessa åtta veckor 21.600:-

Övriga omkostnader: övrig kostnad för boots mm är okänt.

Fallbeskrivning: Hästarna är ridbara men "stupar" (läs faller,ramlar) gång efter annan.

Dags status: Hästägaren har nu vänt sig till utbildad hovis för balanserad hovvård, dokumentation och redovisning.

Min fråga är: Anses det som skäligt att anlita en certifierad Strasserverkare och på tre islänningar befinnande sig i västra mellan Sverige under åtta veckor betala 21.600:- för utförd hovvård med bevisad återkommande fallbeskrivning och fullständigt oridbara islänningar???

Min fråga är: Anses det som skäligt att anlita en certifierad Strasserverkare och på tre islänningar befinnande sig i västra mellan Sverige under åtta veckor betala 21.600:- för utförd hovvård med bevisad återkommande fallbeskrivning och fullständigt oridbara islänningar???

Vad är skäligt? Antagligen det som hästägaren är villig att betala för, jag har vid flera tillfällen läst i många trådar att det inte handlar om ekonomiska aspekter när man skor av. Kanske kan det här visa på att så inte är fallet, att hästarna är oridbara tyder ju på att de förmodligen ömmar i hovarna eftersom jag själv är ägare till islänningar vet jag så väl att när hästen snubblar, faller eller är allmänt fipplig med fötterna så handlar det tyvärr ofta om hovsmärta och det ska absolut inte nonchaleras.

Oavsett verkningsmetod kan det inte anses som rimligt att användbarheten minskar drastiskt, för då känns det som om något fel/problem har uppstått.

Kunde man inte läsa om detta i tidningen ridsport förra året, alltså om strassermetoden?
Har för mig att själva personen strasser inte alls hade någon som helst kunskap om hästar utan var en forskare som forskat bla om fiskarnas gälar eller något i den stilen? Någon som kommer ihåg??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
553
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka