Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Allvarligt så sitter jag här och grunnar på seriositeten i denna tråd, om man ska döma av TS avatar så handlar det mer om åsnehållning än hästhållning. Med all respekt, så känns denna tråd som en trolltråd eller att någon blivit övertalad att starta den.

Jag avvaktar vidare åtgärd.

Boj/moderator

Jag verkar åsnorna med samma intervall som hästar!!!!!

DSM:s utredning är under inga omständigheter nedlaggd utan helt färdigställd och ligger just nu hos juristerna för granskning vilket är jättebra och kommer ta en tid för att alla paragraf luckor skall täppas till då "vissa" verkare har en större kunskap för paragrafer än sitt utförande!!!

I september 2006 var utredning klar att gå till tryckning och skulle publiceras innan 1/10-06 enligt DSM. I oktober 2006 skickades rapporten enligt DSM till jurister för granskning. Det måste ha funnits mycket i den som var i behov av juristernas granskning.

Intressant att notera är att det händer saker i England till Strassermetodens fördel. Flera domar har överklagats och tagits upp till förnyad prövning då det visat sig att alla fakta inte varit på bordet. Flera tidigare domstolsbeslut har ändrats. Bl.a. har hästägare friats från anklagelser om att inte ha givit hästen adekvat vård. Det har också framkommit att agerandet med hästen som omhändertogs och sedemera avlivades var felaktigt och olagligt.

Jag provar att upprepa min fråga i tidigare inlägg som du tydligen har "missat".

Nååå?????
Är det detta fall i England som du hänvisar till????

Länk: http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

och ytterligare en Länk: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/suffolk/5298790.stm

I så fall vill jag att du förklarar dina påståenden!!

I denna skulle det ju framgå alla fall av djurplågeri som ligger till grund för denna hetsjakt på barfotaverkare men varför publiceras den inte? Skulle DSM ligga och vänta med detta avslöjande om det fanns grund för era påståenden?

Sluta tjata om att det bedrivs hetsjakt på barfotaverkare. Du vet lika väl som jag att det berömda Wilhemmina fallet va startskottet till denna utredningen. Du vet säker lika väl som jag oxå vem som utförde denna verkning och att det va utifrån Strassermetoden...

Lägg inte över skulden på andra att denna utredning startades utan börja med att ransaka dom Svenska Strasser Certifierade verkare och deras kompetens i ämnet hovvård.

Gråt du,,, jag har mkt svårt att känna empati för dig och dina kompisar,, däremot så är det hemskt synd om dom hästarna som förekommer i utredningarna.

Exakt i vad som fördröjer DSM:s rapport kommer man först den dagen den publiceras.;)

Hm...man kanske borde göra en parodi på Svenska Hovslagarföreningens sida...Är bra sugen...

Typ:

Intervju med Svenska Hovslagarföreningen.

Vad gör ni? Spikar ni på metallbeslag på hästar?

Nej, vi spikar ej på metallbeslag på hästar. Det är en total felbedömning av hur vi arbetar. Vi skor hästar, inget annat! Vi spikar med andra ord ej på metallbeslag på hästar, vi skor dem. Det är två helt olika saker.

Ni kallar det skor, men är det inte metallbeslag?

Nej, det är skor.

Varför gör ni det?

Vi sätter på hästar skor, då hästar sliter ner sina hovar i samband med ridning. I dag rider vi t.ex. mycket mer på asfalt. Vem vill väl hoppa över en härlig galopp på en asfaltsväg? Det har varje häst och ryttare rätt till. En oskodd häst skall ej stå i vägen för detta!

Vad anser ni om barfotametoder och naturlig hovvård?

Naturlig hovvård, det hör man ju redan på ordet! Det är helt onaturligt och oacceptabelt! Hästar lider av att gå utan skor.

Hm...man kanske borde göra en parodi på Svenska Hovslagarföreningens sida...Är bra sugen...

Typ:

Intervju med Svenska Hovslagarföreningen.

Vad gör ni? Spikar ni på metallbeslag på hästar?

Nej, vi spikar ej på metallbeslag på hästar. Det är en total felbedömning av hur vi arbetar. Vi skor hästar, inget annat! Vi spikar med andra ord ej på metallbeslag på hästar, vi skor dem. Det är två helt olika saker.

Ni kallar det skor, men är det inte metallbeslag?

Nej, det är skor.

Varför gör ni det?

Vi sätter på hästar skor, då hästar sliter ner sina hovar i samband med ridning. I dag rider vi t.ex. mycket mer på asfalt. Vem vill väl hoppa över en härlig galopp på en asfaltsväg? Det har varje häst och ryttare rätt till. En oskodd häst skall ej stå i vägen för detta!

Vad anser ni om barfotametoder och naturlig hovvård?

Naturlig hovvård, det hör man ju redan på ordet! Det är helt onaturligt och oacceptabelt! Hästar lider av att gå utan skor.

Tycker att det här ordet NATURLIGT missbrukas i alltför många sammanhang!! Precis som när olika medier använder sig utav chock i tid och otid. :( Bara för att man kallar någonting naturligt är det väl inte det samma som bra rakt av? OM man stup i ett måste ha boots på hästen fungerar det att den går barfota då? En häst som verkas "som den ska" och har en hovkvalité som gör att den fungerar barfota, så låt den gå barfota, inga problem!!

MEN att verka hästen som den sk. "barfotamedtoden" föreskriver fungerar ju UPPENBARLIGEN inte bra. Har några "barfotafantaster" i min närhet och tala om att inte se "skogen för bara träd" HUR många hovbölder ska en häst behöva få innan man tänker till :confused:
Om det nu är så vansinnigt bra varför går då hästarna som om dom går på glödande lava när dom inte har boots?? Och var ligger det naturliga i att ha boots? Visst ska hästarna få leva ett så naturligt liv på alla plan i mesta möjliga mån, men inte i absurdum!! Måste det vara att "dit det bär dit bär det"!

Som jag tidigare skrev där coari skickat länkar, enligt den artikeln STÅR DET att hästar som verkas med med Strassermetoden INTE behöver skor, borde det inte vara rimligt att lägga till att dom måste klafsa omkring i boots för att dom blir ömfötta annars? Om någonting ska vara naturligt innebär det inte då att ingeting ska tillföras som inte finns naturligt sedan tidigare? Vad jag vet så är boots någonting som skapats av människor för att hästar av "någon anledning" inte kan gå barfota!

Kicki :crazy:

Om jag uppfattat saken rätt så är boots en ersättning för skor, så var är då skillnaden? Om hästen kan skos av utan problem i ridning osv, så är det ju fine. Men att påstå boots tillhöra en naturliga grej övergår mitt förstånd,:confused: när de egentligen ersätter de förhatliga skorna.:cool:

Men många hästar fungerar väl utmärkt med denna metod. Dock finns det de som ej klarar av denna metod, liksom det finns hästar som inte klarar av att ha skor...Varför gnälla på just denna metod?

Om man aldrig sätter på hästen skor från början och om man rider i princip varje dag och på varierat underlag samt har stora hagar, då borde det inte bli några problem om inte hästen har någon medfödd konstighet, som kräver skor.

Men många hästar fungerar väl utmärkt med denna metod. Dock finns det de som ej klarar av denna metod, liksom det finns hästar som inte klarar av att ha skor...Varför gnälla på just denna metod?

Om man aldrig sätter på hästen skor från början och om man rider i princip varje dag och på varierat underlag samt har stora hagar, då borde det inte bli några problem om inte hästen har någon medfödd konstighet, som kräver skor.

Jag har inte ifrågasatt metoden, endast principen. Var finns skillnaden anser du, om man är tvingad att använda boots? Jag ser ingen som helst skillnad, utan kan bara konstatera att hästen inte klarar sig utan beslag och därför krävs en ersättning i form av boots.

Nu är det ju inte fullt så enkelt att bara strunta i att låta sko hästen och därmed så är alla problem lösta, hästen kan gå oskodd på alla underlag.
Om en oskodd häst efter en tids träning uppvisar klara symptom på obehag, vad anser du då att man gör.
1. Ställer av hästen och struntar i träningen?
2. Fortsätter träna hästen men med skor?
3. Köper ny häst och hoppas på att den har bättre hovar än den förra?
4. Hästen får helt enkelt vänja sig.
Jag upplever nämligen att många inte känner till vad verklig träning innebär, att det är ett ökat slitage på hovarna råder inga som helst tvivel om. Har man en gynnsam miljö så kan en oskodd häst klara sig väldigt långt, dock kan man inte förutsätta att alla sitter i sin kuperade hage och tränar sin hästar på ett mjukt underlag som hoven klarar med som är desto värre för senor och ligament i längden.

Skillnaden är att boots kan sättas på och tas av för en ridtur. Själv sätter jag på bootsen skritt 1 km på grusväg och sedan kommer vi till skogen och då tar jag av dem och stoppar dem i min sadelväska.

Vår ponny som har varit barfota hela livet klarar alla underlag, men hon är 9 år gammal. Min fyra åring klarar fler underlag nu än när han kom som 1, 5 åring. Det handlar om att ge hästen tid. Tid utan ömhet. Deras hovar blir starkare för varje år som går. Istället för att ta en genväg och sätta på skor och försvaga hoven och förstöra den naturliga stötdämpningen och blodcirkulationen ( se Dr Bowkers forskning) Hur många hästar hör man inte som går skodda och när de får en tappsko kan dom inte ens gå i hagen :eek:

Skor sitter där dom sitter, jag rider min ungis två-tre dagar i veckan och för det mesta markarbetare vi därimellan på mjukt underlag. Jag tycker det känns onödigt att han ska bahöva gå med skor dygnet runt för våra korta ridturer på grus när han annars är helt oöm. Därför har jag boots. Så han kan vara barfota resten av dygnet.

Mumin

Jag har inte ifrågasatt metoden, endast principen. Var finns skillnaden anser du, om man är tvingad att använda boots? Jag ser ingen som helst skillnad, utan kan bara konstatera att hästen inte klarar sig utan beslag och därför krävs en ersättning i form av boots.

Nu är det ju inte fullt så enkelt att bara strunta i att låta sko hästen och därmed så är alla problem lösta, hästen kan gå oskodd på alla underlag.
Om en oskodd häst efter en tids träning uppvisar klara symptom på obehag, vad anser du då att man gör.
1. Ställer av hästen och struntar i träningen?
2. Fortsätter träna hästen men med skor?
3. Köper ny häst och hoppas på att den har bättre hovar än den förra?
4. Hästen får helt enkelt vänja sig.
Jag upplever nämligen att många inte känner till vad verklig träning innebär, att det är ett ökat slitage på hovarna råder inga som helst tvivel om. Har man en gynnsam miljö så kan en oskodd häst klara sig väldigt långt, dock kan man inte förutsätta att alla sitter i sin kuperade hage och tränar sin hästar på ett mjukt underlag som hoven klarar med som är desto värre för senor och ligament i längden.

Min poäng med inlägget var att ALLA inte får dessa problem, vilket du tydligen påstår. ALLA barfota - hästar behöver inte boots.

Självklart ser samhället annorlunda ut i dag, liksom situationen som ridhäst. Förr red man ofta i skog och mark, inga asfaltsvägar och liknande fanns. Nu förekommer asfaltsvägar allt oftare på våra ridturer, vilket innebär att det sker en ny typ av slitage på hovarna.
Hade det nu varit så extremt plågsamt att låta sin häst gå utan skor, då hade moder jord startat en evolution och hästar hade steg för steg till slut fötts med hästskor. Naturen är finurlig och låter man den ha sin gång uppfinner den nya sätt att lösa problem på. Varelser utvecklas efter hur omgivningen och dess situation beter sig. Giraffer fick ju långa halsar i och med att de med korta halsar dog, då de inte nådde upp till de högsta bladen...Om vi bankar i skor på hästen löser ju VI problemet på ett mindre bra sätt...Då skiter naturen i att fixa det.
Det är bara lite tankar jag har...kanske inte stämmer alls men jag har bara lite teorier :rofl:

Det är fullt förståeligt att hästar med skor ej helt plötsligt kan gå utan skor. Det kan vara jobbigt för hästen och det ska den inte utsättas för. Mår den dåligt av det ska den få ha skor. Jag skulle ALDRIG ha en häst barfota om den hade ont/ömmade.

Många strasser - hästar tävlar både hoppning och western. Ville bara lägga till det.

Skillnaden är att boots kan sättas på och tas av för en ridtur. Själv sätter jag på bootsen skritt 1 km på grusväg och sedan kommer vi till skogen och då tar jag av dem och stoppar dem i min sadelväska.

Vår ponny som har varit barfota hela livet klarar alla underlag, men hon är 9 år gammal. Min fyra åring klarar fler underlag nu än när han kom som 1, 5 åring.

Kommentera gärna vad du menar med detta, i en mening säger du att hästen klarar alla underlag för att i nästa berätta att du sätter på boots den första sträckan?

Skor sitter där dom sitter, jag rider min ungis två-tre dagar i veckan och för det mesta markarbetare vi därimellan på mjukt underlag. Jag tycker det känns onödigt att han ska bahöva gå med skor dygnet runt för våra korta ridturer på grus när han annars är helt oöm. Därför har jag boots. Så han kan vara barfota resten av dygnet.

Tänk att jag håller med dig, det är ju inte träning som jag tänker på och därmed vore det snudd på konstigt om hästen inte klarade sig utan skor. De få promenaderna bör en normal häst klara utan dojor.

Min poäng med inlägget var att ALLA inte får dessa problem, vilket du tydligen påstår. ALLA barfota - hästar behöver inte boots.

Var har jag påstått det?

Självklart ser samhället annorlunda ut i dag, liksom situationen som ridhäst. Förr red man ofta i skog och mark, inga asfaltsvägar och liknande fanns. Nu förekommer asfaltsvägar allt oftare på våra ridturer, vilket innebär att det sker en ny typ av slitage på hovarna.

Sanningen är väl den att förr red man snudd på inte alls, utan då handlade det mer om kör och arbetshästar. Ridhästar var mer för rikemans folk, och inte för gemeneman.
Men även kör och arbetshästar förseddes med beslag likaså de ridhästar som fanns, en förutsättning för dem att kunna utföra vad som krävdes av dem. Annars var det ingen bra arbetshäst, och passade därmed bättre i grytan. Min farfar samt hans far jobbade som smed, i det jobbet ingick bl a att tillverka skor samt att sko hästar. Så hovbeslagens historia är jag uppvuxen med, därmed inte sagt att jag är skofreak för det.

Hade det nu varit så extremt plågsamt att låta sin häst gå utan skor, då hade moder jord startat en evolution och hästar hade steg för steg till slut fötts med hästskor.

Nej det vill jag väl inte hålla med om, föds du med kläder och skor trots att du är bärare av dem? Och tittar man tillbaka på evolutionen gällande människa, så har vi avhårats mer och mer trots att vi kräver kläder och skor för att överleva på många ställen. Miljön är ju inte direkt gynnsam vintertid, att gå utan kläder och skor. Men även om det är varmt och soligt klarar ju inte alla människor av att vara klädlösa, de bränner sönder sig i solen och vad gör vi då med dom? Här har verkligen evolutionen släpat efter, så gäller nog även andra arter. Vad beträffar giraffen, så dog inte några korthalsade giraffer ut. Från början fanns inga träd utan mera större buskar, därmed fanns inte behovet av en jättelång hals. I takt med att dessa buskar växte och blev träd, utvecklades även giraffen sin hals på samma sätt för att nå sin föda. Detta kan man se på konstruktionen i halsen, en giraff har som alla andra individer 7 halskotor trots den enorma längden. Vad som skett är att halskotorna utvecklats till att bli högre och tjockare, de har alltså inte fått fler halskotor.

Veterinärer är oxå människor och har mer eller mindre kuskap om just själva hovens anatomi då deras utbildning gäller hela hästen och man kan inte vara expert på allt. Expert på hovar är utbildade hovisar och endast ett fåtal Veterinärer... Jag kan räkna upp två (O.W. och C.J).

Att O.W. är hovexpert kan jag hålla med om men vad skulle göra C.J. till expert på hovar? Han är väl mer beläst på ryggar? Vi har många veterinärer som är duktiga på hovar men jag har svårt att tro att någon av dem ser barfotarörelsen som något annat än ett smärtsamt skämt.

Hade det nu varit så extremt plågsamt att låta sin häst gå utan skor, då hade moder jord startat en evolution och hästar hade steg för steg till slut fötts med hästskor. Naturen är finurlig och låter man den ha sin gång uppfinner den nya sätt att lösa problem på. Varelser utvecklas efter hur omgivningen och dess situation beter sig. Giraffer fick ju långa halsar i och med att de med korta halsar dog, då de inte nådde upp till de högsta bladen...Om vi bankar i skor på hästen löser ju VI problemet på ett mindre bra sätt...Då skiter naturen i att fixa det.
Det är bara lite tankar jag har...kanske inte stämmer alls men jag har bara lite teorier :rofl:

Det är fullt förståeligt att hästar med skor ej helt plötsligt kan gå utan skor. Det kan vara jobbigt för hästen och det ska den inte utsättas för. Mår den dåligt av det ska den få ha skor. Jag skulle ALDRIG ha en häst barfota om den hade ont/ömmade.

Många strasser - hästar tävlar både hoppning och western. Ville bara lägga till det.

Jag tror att ÄVEN om vi inte hade "bankat" fast skor på hästarna så hade naturen inte brytt sig ett skit, selekteringen hade skett på ett annat vis. Precis som du säger så dog dom giraffer som hade för korta halsar och inte nådde upp till bladen, vad tror du hände med vildhästar som hade en sån hovkvalité att dom inte klarade av ett vildhästliv? Och som sagt, det är inte att hästarna går barfota som är problemet, klarar dom det så låt dom gå barfota! Utan det är teorierna om HUR dom ska verkas som är helt uppåt väggarna.

Jag har 3 hästar på en armlängdsavstånd som jag kan studera och 2 av dom skulle behöva sina boots jämt förutom i boxen. Att en häst har så konstig vinkel på bakhovarna att det mest troligt är därför som den ofta har ont korset/länden tänker ingen på.....nej, då kör man laser i stället. :confused: Hästarna halkar och skrenar runt i hagen på vintern när det blir isigt, säkert åxå nyttigt! Vem sjutton har tid att ta på dom boots när dom ska ut på morgonen? En annan av dessa hästar får upprepade hovbölder.... ja, vad kan detta bero på? :angel: Allt detta för att deras hästar ska "slippa" ha järnskor på sig 24 timmar om dygnet. Kan tillägga att den ena hästen som är 5 år har alltid varit barfota och går som på glödande lava så fort det är lite sten, när infinner sig den här omtalade tillvänjningen? När hon är 10, 15, 20 eller 30 år?

Kicki ;)

Kommentera gärna vad du menar med detta, i en mening säger du att hästen klarar alla underlag för att i nästa berätta att du sätter på boots den första sträckan?

Tänk att jag håller med dig, det är ju inte träning som jag tänker på och därmed vore det snudd på konstigt om hästen inte klarade sig utan skor. De få promenaderna bör en normal häst klara utan dojor.

Det är två olika hästar, jag sätter boots på min fyraåring kortare sträckor när vi rider på grus och vår ponny som är 9 är helt oöm på alla underlag och har inga boots.

Men det mesta av dagens träning sker juh ändå på paddock och ridhus vilket inte ger speciellt mkt slitage. Om man rider flera timmar på grusvägar kan jag förstå att man skor, också om man hoppar gräsbanor osv. Annars gör man det för sin egen skull, bekvämlighetsskäl och det kan jag också förstå. Alla gör olika kompromisser i sitt hästhållande och jag accepterar att andra människor har en annan syn än jag.
Däremot har jag svårt för när man drar sk. Barfotafundamentalister över en och samma kam och skapar debatter om stackars hästar för idioter som inte kan tänka själv finns inom alla genres. För den skull behöver inte alla hästar som är barfota lida och inte heller mår alla skodda hästar bra.

Mumin

Men det mesta av dagens träning sker juh ändå på paddock och ridhus vilket inte ger speciellt mkt slitage.

Mumin

Underlaget i ridhus och paddock sliter bra på hovarna. Lite olika mkt beroende på vilket underlag det är förstås. Läste t ex att paddex som är så populärt nu sliter väldigt mkt på hovarna.

/Maria

*KL*

Har inte ens läst alla inlägg, men svarar ändå för jag är sådan..

Jag är helt för barfota verkning, lika mycket är jag emot just Strassers metoder. Strasser är för snabb med att ''rätta till'' hoven,enligt mig ska man inte verka mer än man kan göra utan att ta (mycket) levande vävnad eller ställa om hovvinklar mycket. Några mm i taget enligt mig, hellre ofta men lite i taget. Hästen ska inte få ont av det. Visserligen kan en häst som gått med skor bli öm när man tar av skorna, men klarar den inga underlag alls utan ryttare så är det enligt mig inte värt det. Må så vara att hästen har fötts med dåliga hovar eller att de blivit 'förstörda' av skon, kan den inte gå någonstans utan att ömma är det i min åsikt inte värt det. Kan man rida med sk boots utan att hästen ömmar så är det bra, ömmar hästen ska man självklart inte rida heller. Om hästen inte blir o-öm inom en viss tid (några månader) och visar på bättring kan man ju fråga om det är värt det.

Jag tror att de allra flesta hästar klara barfota om de är vana att gå barfota från början, och vana vid olika underlag. Men det inns alltid undantag.

tillägg; är inte hovslagare eller expert, gjorde ett projektarbete om barfota i skolan. Det ändrade snarare min inställning till det mer skeptiska om barfota, men jag anser fortfarande att det är den bästa lösningen och att den fungerar på fler hästar än den används.

Min åsikt är denna:

Folk får gärna sko sina hästar och folk får gärna ha sina hästar oskodda. Jag har ridit hästar med skor och de hästarna har fungerat alldeles utmärkt. Det enda jag har stört mig på är tappskor till följd av leriga hagar :smirk:

Däremot anser jag att KAN man ha sin häst barfota så BÖR man ha den barfota. Man ska inte missbruka skor i onödan för att "alla andra" har skor på sina hästar. Bor man på landet och rider lite i skogen i bland, varför inte låta hästen gå barfota? Om man däremot tränar och tävlar mycket samt rider på grus, asfalt o.s.v., låt hästen då ha skor!

Det jag stör mig på är all den skit, som kastas på denna barfota - metod. Varför inte acceptera att folk har oskodda hästar, som mår bra! Självklart får man ha sin åsikt men folk som skriver att "det är djurplågeri att ha sin häst barfota" eller liknande, det är sådana personer som irriterar mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
562
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka