Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Kunde man inte läsa om detta i tidningen ridsport förra året, alltså om strassermetoden?
Har för mig att själva personen strasser inte alls hade någon som helst kunskap om hästar utan var en forskare som forskat bla om fiskarnas gälar eller något i den stilen? Någon som kommer ihåg??

Dr. Strasser har doktorerat i Flundrans (fisk) anatomi. Utan att exakt komma ihåg så tror jag den va Flundrans simblåsa men det ska jag låta vara osagt.

Doktorering på just Flundra (platt fisk) va det i alla fall och absolut inte gälarna,,, det hade blivit lite väl komlicerat utifrån deras uppbyggnad,blodgenomströmning,syresättning,avföringsproduktion avseende urin och inte minst gälarnas uppbyggnad utifrån flimmerhår med dess unika filtrerings förmåga.

Senast ändrad:

Så kanske det var, jag la det inte så precis på minnet men tyckte att det var lite konstigt att människan hade "kommit på" ett nytt sätt att verka och hålla häst även fast människan tydligen inte hade så mycket erfarenhet av det!
Men det är klart en forskare kan väl allt :idea:

Ursäkta en stilla fråga i denna tråd men tycker nog att den har sin plats i just denna tråd.

Historik: en kollega som blev uppringd av en hästägare som under drygt två månader anlitat en certifierad Strasserverkare på sina islänningar.

Verkningsintervall: varje islänning verkades var 10:e dag

Kostnad: 1.200:- per häst och verkningsintervall.

Total verkningskostnad: För dessa tre islänningar har denna hästägare under åtta veckor till denna certifierade Strasserverkare betalt 3* 1.200:- var tionde dag = 3.600:- i sex verknings intervaller vilket innebär totalt under två månader per häst 7.200:- eller totalt för dessa tre islänningar under dessa åtta veckor 21.600:-

Övriga omkostnader: övrig kostnad för boots mm är okänt.

Fallbeskrivning: Hästarna är ridbara men "stupar" (läs faller,ramlar) gång efter annan.

Dags status: Hästägaren har nu vänt sig till utbildad hovis för balanserad hovvård, dokumentation och redovisning.

Min fråga är: Anses det som skäligt att anlita en certifierad Strasserverkare och på tre islänningar befinnande sig i västra mellan Sverige under åtta veckor betala 21.600:- för utförd hovvård med bevisad återkommande fallbeskrivning och fullständigt oridbara islänningar???

Quotar mig själv och lägger in lite ny information utifrån denna länk: http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=159&Itemid=76

Det som man kan läsa om i denna länk är ren lögn!! I alla fall utifrån dessa hästar som jag tagit upp i min guote och det har jag bevis för. Lika mkt bevis för som den certifierade Strasserverkare som har utfört detta..

Förr eller senare kommer alltid sanningen att övervinna lögnerna.

Hej!

Eller hur? Min kompis har en hovslagare som VÄRGRAR slå skor på hennes jätteömfotade häst och hon har inte en enda hovslagare till i närheten..

/ Lavinia, glad över hovslagarutbudet i sthm och skulle hästen vara barfota är det ändå hovslagaren som sköter fötterna

Hej!

Eller hur? Min kompis har en hovslagare som VÄRGRAR slå skor på hennes jätteömfotade häst och hon har inte en enda hovslagare till i närheten..

/ Lavinia, glad över hovslagarutbudet i sthm och skulle hästen vara barfota är det ändå hovslagaren som sköter fötterna

Varför vägrar hovisen att slå på skor?

Quotar mig själv och lägger in lite ny information utifrån denna länk: http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=159&Itemid=76

Det som man kan läsa om i denna länk är ren lögn!! I alla fall utifrån dessa hästar som jag tagit upp i min guote och det har jag bevis för. Lika mkt bevis för som den certifierade Strasserverkare som har utfört detta..

Förr eller senare kommer alltid sanningen att övervinna lögnerna.

En tanke som slår mig när jag läser artikeln är att det på ett ställe står att en korrekt verkad häst som hålls enligt Strassermetoden aldrig behöver skor!? VARFÖR har dom då boots stundtals på sina hästar. :smirk: Visserligen är det väl mer som stövlar än som skor men ändå. ;)

Kicki :)

En tanke som slår mig när jag läser artikeln är att det på ett ställe står att en korrekt verkad häst som hålls enligt Strassermetoden aldrig behöver skor!? VARFÖR har dom då boots stundtals på sina hästar. :smirk:
Kicki :)

Svaret är mkt enkelt,, dom klarar helt enkelt inte av att vara barfota.:angel:

Sedan har dom någon flummig förklaring till att boots inte är skor, heller ej beslag.. utan just som du skiver stövlar ;)

KL
Hoohoo...
Jag klickade snabbt in på strudelmetodens hovbilder o tänkte, knäppt namn:rofl: , men få se nu vad som är fina hovar enl dom..
och höll på att trilla av stolen, fattade inte direkt att det var på skoj, med allt knas som förekommer här i världen kan ju någon mkt väl påstå att det ska se ut sådär!:eek:

Jag måste säga att jag har fruktansvärt svårt för er humor, speciellt i nedanstående tråd hämtad från ert forum.

http://hovslagarforum.phpbb2.se/viewtopic.php?t=58

Ett sådant fruktansvärt lidande denna häst har fått utstå och det ni gör är att skojar om det. Mycket seriöst!

Senast ändrad av en moderator:

Galghumor kallas det för.
För till skillnad från era fabricerade solskenshistorier så ser vi en hel del skit ute i stallen både sånt som går att fixa och sånt som inte går att fixa. Det som är behandlingsbart kan du vara säker på att det åtgärdas på ett sätt som är mycket långt ifrån Strassermetodens systematiska djurplågeri.

Ja.. säj det.. Orkar inte? Inte så proffsig?.. Sen är han den enda på mils avstånd.. och min kompis vill inte ha nån sån barfotanisse... Så va gör man??

/ Lavinia, vars hästar har nya fina skor på fötterna

Jo det är lätt att tro att saker som man inte förstår är fabricerade.

Intressant att notera är att det händer saker i England till Strassermetodens fördel. Flera domar har överklagats och tagits upp till förnyad prövning då det visat sig att alla fakta inte varit på bordet. Flera tidigare domstolsbeslut har ändrats. Bl.a. har hästägare friats från anklagelser om att inte ha givit hästen adekvat vård. Det har också framkommit att agerandet med hästen som omhändertogs och sedemera avlivades var felaktigt och olagligt.

Fast det här är ju en gammal och beprövad metod i England, att man friar hästägaren och fäller den som utfört vården.
Jag har bott i England under 7 år, där krävs någon slags licens för att få utföra hovvård på häst. Så för de hovslagare som behöver köpa utrustning krävs att de uppvisat sin licens före inköpet, annars blir det inga varor.
Jag kan ge ett exempel, en granne födde upp hästar. Hovvården sköttes av en annan granne, i det fallet friades hästägaren medan den som utförde hovvården blev dömd. Detta är ett sätt för Engelsmännen att få stopp på att kreti och pleti utför hovvård, de som inte har licens drar sig för att göra detta då domarna ofta är hårda och mycket dyrbara för dessa människor.
I grannens fall tror jag att det handlade om böter på runt 5000 pund, inte så billigt.

Men var inte hästägaren och verkaren samma person just i detta fall?

Mumin

som inte har ett dugg koll på vad ni pratar om

Intressant att notera är också att trots att det gapats om anmälningar i parti och minut här i Sverige så har fortfarande inget fall tagits upp för prövning och således finns heller inga domar att stödja era uttalande på. Så jag undrar vem det är som fabricerar?

Barfotarapporten som minsann skulle avslöja hela barfotakåren som ett enda djurplågeri var är den? I denna skulle det ju framgå alla fall av djurplågeri som ligger till grund för denna hetsjakt på barfotaverkare men varför publiceras den inte? Skulle DSM ligga och vänta med detta avslöjande om det fanns grund för era påståenden?

Min SHP:are samarbetar ofta med veterinärer även när det gäller fånghästar (jag har själv bevittnat detta) varför slår inte dessa larm? Eller hävdar ni att veterinärerna är inkompetenta och inte kan bedöma hurvida behandlingen är djurplågeri.

Det är möjligt att det har funnits fall där barfotverkning helt enkelt inte varit lämpligt och att den heller inte har utförts på ett lämpligt sätt men därifrån till att säga att all barfotaverkning är djurplågeri är inget annat än en fabricering.

Intressant att notera är också att trots att det gapats om anmälningar i parti och minut här i Sverige så har fortfarande inget fall tagits upp för prövning och således finns heller inga domar att stödja era uttalande på. Så jag undrar vem det är som fabricerar?

Barfotarapporten som minsann skulle avslöja hela barfotakåren som ett enda djurplågeri var är den? I denna skulle det ju framgå alla fall av djurplågeri som ligger till grund för denna hetsjakt på barfotaverkare men varför publiceras den inte? Skulle DSM ligga och vänta med detta avslöjande om det fanns grund för era påståenden?

Min SHP:are samarbetar ofta med veterinärer även när det gäller fånghästar (jag har själv bevittnat detta) varför slår inte dessa larm? Eller hävdar ni att veterinärerna är inkompetenta och inte kan bedöma hurvida behandlingen är djurplågeri.

Det är möjligt att det har funnits fall där barfotverkning helt enkelt inte varit lämpligt och att den heller inte har utförts på ett lämpligt sätt men därifrån till att säga att all barfotaverkning är djurplågeri är inget annat än en fabricering.

Jaha,,,, startade inte denna "hetsjakt" med det berömda "Wilhemina fallet" ??? Sedan vet du lika väl som jag att det förekommer ett antal anmälningar som ligger under utredning men som bekant så har rättvisan sin gång, (ganska långsam gång) vilket osökt får mig att tänka på vissa hästars gång.

DSM:s utredning är under inga omständigheter nedlaggd utan helt färdigställd och ligger just nu hos juristerna för granskning vilket är jättebra och kommer ta en tid för att alla paragraf luckor skall täppas till då "vissa" verkare har en större kunskap för paragrafer än sitt utförande!!!

Veterinärer är oxå människor och har mer eller mindre kuskap om just själva hovens anatomi då deras utbildning gäller hela hästen och man kan inte vara expert på allt. Expert på hovar är utbildade hovisar och endast ett fåtal Veterinärer... Jag kan räkna upp två (O.W. och C.J). Sedan så finns det bland alla människor personer som är "till salu" och mycket går att köpas för pengar.

Alla har inte moralen att se till djurets väl i första rum utan kan man tjäna lite extra pengar på sin verksamhet så "fine",,, Det borde väl både du,Strasser och SANCHP känna till utifrån allt från boots till silvervatten och annat tillbehör Ni erbjuder på Era hemsidor till försäljning.

Är det detta fall i England som du hänvisar till????

Länk: http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

och ytterligare en Länk: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/suffolk/5298790.stm

I så fall vill jag att du förklarar dina påståenden!!

Jag börjar bli sååååå trött på personer som i okunskap och utövande inte införskaffar sig grundläggande kunskap om hästens hovvård och "tror" i välmening att allt är så enkelt som i okunskap beskrivs.

Det finns ett ordspråk: Ju mer man lär sig ju mindre förstår man.

Jag måste säga att jag har fruktansvärt svårt för er humor, speciellt i nedanstående tråd hämtad från ert forum.

http://hovslagarforum.phpbb2.se/viewtopic.php?t=58

Ett sådant fruktansvärt lidande denna häst har fått utstå och det ni gör är att skojar om det. Mycket seriöst!

Bilden är mkt riktigt hämtad i från den källhänvisning du anger..

Fråga: Är du säker på denna bild inte har kopierats och hämtats från en helt annan webbsida som påvisar en helt traditionell verkning???

Expert på hovar är utbildade hovisar och endast ett fåtal Veterinärer... Jag kan räkna upp två (O.W. och C.J). Sedan så finns det bland alla människor personer som är "till salu" och mycket går att köpas för pengar.

Alla har inte moralen att se till djurets väl i första rum utan kan man tjäna lite extra pengar på sin verksamhet så "fine",,,

Så egentligen finns det bara några få personer i Sverige O.W, C.J och så alla utbildade hovslagare (men säg som det är egentligen skulle du vilja att det var bara du, O.W och C.J eller hur?) som kan bedöma om en hästs hovvård är OK. Det känns nog bra för hela veterinärkåren när du inkompetensförklarar alla utom två. Hur är det med han som leder hela hetsjakten på barfotarörelsen då? Borde inte han ha tillräcklig kunskap om hovar? Han som också menar att ni hovslagare inte utbildas tillräckligt i att barfotaverka hästar? Om han säger så då måste det ju innebära att han också ingår i de som inte kan eller vet något om hovar och hur kan han leda en utredning om hovar?

De andra då (förutom de två som du nämner ovan) som har en sådan svag moral att de kan köpas för pengar av Strasserrörelsen, vad ska vi göra med dom tycker du? De borde nog få ingå i DSM:s utredning under kategorin "korrupta veterinärer" eller kanske under rubriken "potentiellt mutbara". Undrar bara om det inte kan tänkas finnas människor till salu inom hovslagarkåren också eller är detta ett yrke höljt över alla misstankar och som inte sänker sig ner och visar samma svagheter som andra dödliga.

Att du lägger till och drar i från lite som du känner för är något man har vant sig vid och sällan bryr sig om att kommentera, men denna gång undrar jag om du inte har höftat lite för mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Som seriös åsneägare....vad menar du?? är det det en negativ klang jag anar?? Ska jag bli sårad?? Använder min åsna i företaget odh han har mer att göra än hästana.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
551
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka