Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Visst finns det alltmöjligt som folk verkligen tror på. Läste en skrämmande annons nyss.
Där står bland annat:
Är du mogen att lämna det djurplågeri som hästskor, bett och traditionell hästhållning innebär? Hos oss kan du lära dig mer om modern hästhållning som bygger på vetenskapliga fakta och sunt förnuft.

Hur fasiken kan man skriva så i en annons? :confused: Jag tycker det är rätt hemskt.

*visslar oskyldigt*
Bett missbrukas ofta inom traditionell hästhållning, och det hade nog varit nyttigt för många med lite sunt förnuft... Kan till viss del hålla med annonsen (den bit du citerade)...

Fast jag är ju inte mycket ''bättre'' själv, rider med bett ibland t.ex. Det är så fort det blir extremt (som i annonsen) som det går galet...
Oavsett vilket håll det extrema går mot.

All utrustning kan ju användas felaktigt och bli plågsamt för hästen förstås. Jag menar att hästskor och bett inte alls är djurplågeri om de används på rätt sätt. Enligt annonsen låter det som om all användning skulle vara djurplågeri och det tycker jag är rent felaktigt.
Skulle det tyda på ett sundare förnuft att låta alla hästar till varje pris gå barfota:confused:
Nej inte för mig

Njae, den annonsen verkar ju lite extrem, och jag stöttar i princip inte extremister av något slag.
Vissa hästar behöver väl skor, spec. om de redan är vana vid det. Men tror att de allra flesta hade klarat att gå barfota på alla underlag om de tränats och vants vid det på rätt sätt från början. Iaf definitivt de allra flesta privat/hobby hästar, och många andra med. Men det finns ju alltid undantag.
Sedan tror jag att alla hästar hade mått bra av att slippa bett ;) Åtminstonde när man rider in dem, om man sen anser att det krävs bett för att förfina kommunikationen, så kan man ju börja använda det när hästen lärt sig grunderna som det inte krävs bett för:P t.ex. att stanna och svänga. Och självklart använda det på rätt sätt. Innan dess känns bettet ganska onödigt och för lätt att använda till att tvinga hästen till något den inte är redo för. (Även om så klart alla inte tvingar bara för att de rider med bett).

Tror du att de flesta travhästar kan träna barfota?

"Iaf definitivt de allra flesta privat/hobby hästar, och många andra med."

Räknar inte travhästar som privat/hobby hästar. Finns säkert några som kan det, men jag vet inte tillräckligt om trav för att uttala mig om den saken.

Tror du att de flesta travhästar kan träna barfota?

Jag tror det,,, här är beviset för att det är så...

Nordiska Hovvårdsförbundet presenterar på denna länk,, http://www.hovvardsforbundet.org/ind...15&Item id=92

sin reklampelare inom travet.

Läser man resultaten ( http://www.atg.se/HastDetaljServlet?...tnyckel=537856 ) så undrar man ju vad som har hänt denna individ då den dels galopperade och utgick i sin senaste start (den 13/11-06) och sedan dess inte inte kommit till start.

Det kan naturligtvis finnas massor av orsaker till detta men att utesulta secundär skada av alvarlig karaktär orsakat av hovvården i nedre benets bakre region skulle i alla fall inte jag göra.

"Iaf definitivt de allra flesta privat/hobby hästar, och många andra med."

Räknar inte travhästar som privat/hobby hästar. Finns säkert några som kan det, men jag vet inte tillräckligt om trav för att uttala mig om den saken.

Travhästarna är den största enskilda hästrasen i Sverige och de allra flesta av dessa är just privata amatörtränade hästar så varför skall inte dessa räknas menar du?

Men tror att de allra flesta hade klarat att gå barfota på alla underlag om de tränats och vants vid det på rätt sätt från början.

Fråga: Har inte alla hästar varit från födseln barfota på alla underlag och vants vid det på rätt sätt från början?

Travhästarna är den största enskilda hästrasen i Sverige och de allra flesta av dessa är just privata amatörtränade hästar så varför skall inte dessa räknas menar du?

Jag tror inte vi ska blanda ihop äpplen med päron i denna tråd..

Håller vi oss till vanliga ridhästar här så blir det inte så "konstig gångart" att även ta hänsyn till.

Vill du SO diskutera skoning utifrån trav så har du ju ett alldeles eget under forum här.http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?forumid=73

På hästvård diskuterar vi "andra" ridhästar..

Känner många, många hästar som får skor för att man ska börja träna nu när de är 2.5-3 år, innan man ens börjat träna.

Och det är väl inte helt ovanligt att föl och unghästar mest håller till i en mjuk hage eller slät box bäddad med mjuka underlag, så att det blir mjukt...i sådana fall vänjs ju inte hoven vid hårda underlag. T.ex. grusvägar..
Allt annat på hästen blir ju starkare med rätt träning, varför inte hovarna? Men så finns det säkert hästar som inte klarar det ändå.

Som jag sa vet jag inte mycket om just trav.
Men låt mig omformulera mig då;
De flesta privat/hobby hästar som rids lite i skog och mark eller tränas någon timme per dag på en ridbana, kanske tävlas lite ibland.
Om de inte vants vid skor från början, och om deras hovar fått en chans att långsamt vänjas vid hårda, steniga underlag (antingen bli ledda på dem varje dag eller ha någon plats i hagen med sådant underlag, som de måste gå över varje dag) så tror jag att de flesta, inte alla, hade klarat sig fint utan skor.
Kanske med boots under ridning, men även om bootsen skulle hämma hovmekanismen lika mycket som andra skor, så är det ju bara under den lilla tid som hästen rids och inte resten av dagen.

Jag tror inte vi ska blanda ihop äpplen med päron i denna tråd..

Håller vi oss till vanliga ridhästar här så blir det inte så "konstig gångart" att även ta hänsyn till.

Vill du SO diskutera skoning utifrån trav så har du ju ett alldeles eget under forum här.http://www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php?forumid=73

På hästvård diskuterar vi "andra" ridhästar..

Jaha du annars så trodde jag att forumindelningen såg ut ungefär så här:Fritidsridning
Distans
Dressyr
Fälttävlan
Galopp
Hoppning
Islandshäst
Körning
Trav
Western
Övriga grenar.
Även travhästar är ridhästar, om du håller på med häst ett par liv till så kanske du inser det.

Som jag sa vet jag inte mycket om just trav.
Men låt mig omformulera mig då;
De flesta privat/hobby hästar som rids lite i skog och mark eller tränas någon timme per dag på en ridbana, kanske tävlas lite ibland.
Om de inte vants vid skor från början, och om deras hovar fått en chans att långsamt vänjas vid hårda, steniga underlag (antingen bli ledda på dem varje dag eller ha någon plats i hagen med sådant underlag, som de måste gå över varje dag) så tror jag att de flesta, inte alla, hade klarat sig fint utan skor.
Kanske med boots under ridning, men även om bootsen skulle hämma hovmekanismen lika mycket som andra skor, så är det ju bara under den lilla tid som hästen rids och inte resten av dagen.

Jag håller inte med dig. Jag brukar sko upp mina kunders unghästar när dom känner att det finns ett behov, inte innan. Jag tycker nog att vi brukar vara överens om att vänta så länge som möjligt. Fast inte så länge att hästen börjar spänna sig och dra på sig en massa låsningar.

Då har du väl helt enkelt andra erfarenheter än jag. För de jag känner skor sina hästar veckan/veckorna innan de börjar träna dem.

Tillägg:

Varför bråkar du med mig?
Om jag förstått det rätt tycker även du att det optimala är barfota, när det går. Och båda är öppna (tja, jag iaf...du verkar just nu vara helt inne på att alla hästar behöver skos oavsett vad de används till) för att vissa hästar klarar barfota och vissa gör det inte. Det är individuellt.
Vad spelar det då för roll om jag anser att fler hästar generellt klarar sig utan skor än vad du anser? När man väl står där med en häst är det ju fortfarande den hästen och inte det generella som visar om den klarar sig barfota eller med skor.

Jag ber om ursäkt om du känner att jag bråkar med dig. Jag insåg inte att våran diskution var ett bråk. Jag poängterade bara att jag inte har samma erfarenheter som du av att alla unghästar skos.

Kan du inte ta en diskussion utan att anklaga ngn för att bråka med dig så kar du knappast på ett diskissionsforum att göra!
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
563
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka