Strassermetoden

N

Nouveau

Det kom in en vit liten ponny till ett slakteri i somras. Det ovanliga var att den hade fått hovarna avskurna på direktiv av ägaren. Jag blev litet nyfiken och lyckades få reda på att det var ett djurskyddsärende där ägaren var strasseranhängare. Hästen hade stora svårigheter att gå och troligen var det orsaken till nödslakten. VArför vill man spara sin hästs hovar, ganska otäckt beteende tycker jag. Även om man utövar nån sorts hovslagerikonst.

Sv: Strassermetoden

Hela hästen vore ok, men en bit av benen...? Nej, skämt åsido, i det här fallet tror jag dom försökte dölja fakta, alla strasserutövare är inte duktiga och den här hästen var tyvärr utsatt för en av de sämre.

En del vill spara div delar för att begrava hemma. Vanligast är väl svans, huvud och ett framben.
/T

Det finns ju mkt material som används i inlärningssyfte för bla. veterinärstudenter som kommer från gamla slakthästar, bla hovar, och det är det ingen som upplever konstigt?

Tez1 skrev:
En del vill spara div delar för att begrava hemma. Vanligast är väl svans, huvud och ett framben.
/T

Nej va hemskt. Det skulle inte jag vilja!! Stallet jag håller till på ligger bredvid ett naturbruksgymnasium och när vi var ute och körde förbi där en dag såg vi hästben ligga ute i snön. Häst-eleverna som disikerat! lite läbbigt tyckte jag...

Jej!
Jag fick min grannes ponnys hovar. Den blev utdömd pga hovbroskförbening. Jag ville koka dem och se hur det såg ut. Mycket intressant och inget konstigt med det tycker jag. Det finns bara två personer som får kala sig Strasserutövare i Sverige och ingen av de har skurit i hovar så att hästen hamnat på slakthus.

Ja, det finns säkert hemmapulare som inte är certifierade. Strasser själv råder ingen att verka själv efter en tre dagars bas kurs, men men folk gör ju som de vill ändå.

Nej men Strasser ställer upp med 3 dagars baskurser.
Har du förresten koll på varenda hov de strassercertifierade verkat?
PL

Nouveau skrev:
Det kom in en vit liten ponny till ett slakteri i somras. Det ovanliga var att den hade fått hovarna avskurna på direktiv av ägaren. Jag blev litet nyfiken och lyckades få reda på att det var ett djurskyddsärende där ägaren var strasseranhängare. Hästen hade stora svårigheter att gå och troligen var det orsaken till nödslakten. VArför vill man spara sin hästs hovar, ganska otäckt beteende tycker jag. Även om man utövar nån sorts hovslagerikonst.

Jag försökte få med mitt stos hovar hem från slakteriet, men de bara kollade på mig som om jag var redo för psyket =/

Jag ville ju dissikera dem och se ut hur det såg ut inuti ju. Hästen togs bort pga fång, och jag ville ju se hur en fånghov såg ut inuti.

Dessutom jobbar jag på att klura ut hur jag ska kunna få vara med på en obduktion av häst.. Jag har lite problem med att övertyga dem om att jag inte skulle spy och sen svimma och bara vara till besvär. Men som sagt, tillslut ska jag lyckas.

Jag är uppvuxen på landet med biffdjurs (hereford)uppfödning i mindre skala, och har sedan barnsben sett slakten på nära hålla. Det roligaste min bror och jag visste som små var att få hjälpa till att röra i blodhinkarna. Och när avkapade ben och huvuden är spridda över halva gården halva året så blir man rätt härdad. (Hunden fick huvudet och benen, komplett med päls och 'innehåll'. Det enda jag hade lite problem med var när de åt upp ögonen när de var färska, men annars var det lugnt. Och jag brukade leta skalbaggar inuti skallen när den var sådär lagom halvrutten..

Så för mig är det inget problem med ett avkapat ben sålänge jag vet att det kapades av EFTER slakt. Och om det kapas (för det gör det alltid) och hamnar i kontainern märks 'restavfall' eller i min frys spelar väl ingen roll. Och som sagt, jag ville se hur det eg såg ut inuti hovarna.

När valacken går till himlan SKA jag ha hans vänster hasled om jag så ska behöva såga av den själv. Jag ska banne mig titta hur det eg ser ut inuti, och sen ska jag spara den som kuriosa.

Och vad såg du för intressant i haslederna? Bilderna säger inte så mycket för en okunnig. Berätta gärna om man ser något avvikande på bilderna.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 539
Senast: mumin
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 044
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka