Sv: Strassermetoden
Nouveau skrev:
Det kom in en vit liten ponny till ett slakteri i somras. Det ovanliga var att den hade fått hovarna avskurna på direktiv av ägaren. Jag blev litet nyfiken och lyckades få reda på att det var ett djurskyddsärende där ägaren var strasseranhängare. Hästen hade stora svårigheter att gå och troligen var det orsaken till nödslakten. VArför vill man spara sin hästs hovar, ganska otäckt beteende tycker jag. Även om man utövar nån sorts hovslagerikonst.
Jag försökte få med mitt stos hovar hem från slakteriet, men de bara kollade på mig som om jag var redo för psyket =/
Jag ville ju dissikera dem och se ut hur det såg ut inuti ju. Hästen togs bort pga fång, och jag ville ju se hur en fånghov såg ut inuti.
Dessutom jobbar jag på att klura ut hur jag ska kunna få vara med på en obduktion av häst.. Jag har lite problem med att övertyga dem om att jag inte skulle spy och sen svimma och bara vara till besvär. Men som sagt, tillslut ska jag lyckas.
Jag är uppvuxen på landet med biffdjurs (hereford)uppfödning i mindre skala, och har sedan barnsben sett slakten på nära hålla. Det roligaste min bror och jag visste som små var att få hjälpa till att röra i blodhinkarna. Och när avkapade ben och huvuden är spridda över halva gården halva året så blir man rätt härdad. (Hunden fick huvudet och benen, komplett med päls och 'innehåll'. Det enda jag hade lite problem med var när de åt upp ögonen när de var färska, men annars var det lugnt. Och jag brukade leta skalbaggar inuti skallen när den var sådär lagom halvrutten..
Så för mig är det inget problem med ett avkapat ben sålänge jag vet att det kapades av EFTER slakt. Och om det kapas (för det gör det alltid) och hamnar i kontainern märks 'restavfall' eller i min frys spelar väl ingen roll. Och som sagt, jag ville se hur det eg såg ut inuti hovarna.
När valacken går till himlan SKA jag ha hans vänster hasled om jag så ska behöva såga av den själv. Jag ska banne mig titta hur det eg ser ut inuti, och sen ska jag spara den som kuriosa.