Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

var det ett djurskyddsärende kanske ägaren var tvungen att kräva att få behålla hovarna.
Men annars kanske den även ville veta hur hovarna egentligen såg ut inuti.
Det är väldigt lärorikt att dissikera eller på andra vis plocka isär hovar för att få lite perspektiv på saker och ting, men av förståeliga skäl måste detta ske efter hästens död. Konstigare än så är det väl inte?

HELT offtopic nu men ->peter_lundin
Du har kvar haslederna fortfarande?
Isf - HUR gjorde du för att det inte ska bli äckligt i längden? Ja, koka dem ordentligt fattar jag med, men sen då? är det enda som funkar att frysa in alltihop?

Jag är riktigt sugen på att få pappsen att spara en del utvalda leder/skelettbitar på kor/älgar/grisar han slaktar - bara för att man ska få SE... Men då för att kunna ha tillhanda ett bra tag och "studera" lite närmare. Men är lite rädd att grejerna blir riktigt snuskiga och luktar illa efter ett tag alltså ;).

Alex - men om du inte får vara med på obduktion på häst, så kan man ju få se en hel del intressant när kor och älgar (och rådjur och hjortar och grisar osv) slaktas. Visst skiljer det sej en del från hur det ser ut på häst men en hel del är ju i princip samma och på ett dött djur har du en annan chans att undersöka närmare (nu är det ju iofs DÖTT och en del saker ändras ju när man dör ;) - men du fattar hur jag menar).

Jag och pappsen kan bli ganska groteska vid middagsbordet när vi kommer igång och pratar om muskler, han ser ju på köttet ur SLAKT-hänsyn och kan namnge musklerna efter vad de heter som mat :) - och har enorm kunskap när det gäller ursprung och fästen, fast ur hans synpunkt då. Bara att häva i sej av kunskapen, tur att hela familjen är nördigt intresserad av det hela :)...

stjärnhästen skrev:
Jej!
Jag fick min grannes ponnys hovar. Den blev utdömd pga hovbroskförbening. Jag ville koka dem och se hur det såg ut. Mycket intressant och inget konstigt med det tycker jag. Det finns bara två personer som får kala sig Strasserutövare i Sverige och ingen av de har skurit i hovar så att hästen hamnat på slakthus.

Rykten är ju aldrig kul men det sägs att den här hästen ägdes av en som är utbildad strasserutövare. om det bara finns två i sverige så är det väl lätt att kolla om nån av dom har fått slakta en häst.

Nouveau skrev:
Rykten är ju aldrig kul men det sägs att den här hästen ägdes av en som är utbildad strasserutövare. om det bara finns två i sverige så är det väl lätt att kolla om nån av dom har fått slakta en häst.

Men sluta sprid dom då :mad:

Om strasserfolk verkar så hästarna måste slaktas så ska det väl spridas ut till alla, eller? detär ju inte första gången som det händer i så fall.

Jovisst men eftersom det är just det du säger rykten kanske man skall ta reda på sanningen först innan man smutskastar personer. Nu var det 2 st personer det handlade om och att du ens kan påstå att det skulle kunna vara deras ponny utan några som helst bevis är det väl ganska dumt , eller hur?

Jag har inte smutskastad någon person. hade ingen aning om de var så få som var utbildade men antalet spelar ingen roll tycker jag. och jag har verkligen kollat det här, det är för många personer som kan intyga sanningshalten för att det ska vara ett illasinnat rykte. så är det.

evis skrev:
HELT offtopic nu men ->peter_lundin
Du har kvar haslederna fortfarande?
Isf - HUR gjorde du för att det inte ska bli äckligt i längden? Ja, koka dem ordentligt fattar jag med, men sen då? är det enda som funkar att frysa in alltihop?

Jag är riktigt sugen på att få pappsen att spara en del utvalda leder/skelettbitar på kor/älgar/grisar han slaktar - bara för att man ska få SE... Men då för att kunna ha tillhanda ett bra tag och "studera" lite närmare. Men är lite rädd att grejerna blir riktigt snuskiga och luktar illa efter ett tag alltså ;).

Alex - men om du inte får vara med på obduktion på häst, så kan man ju få se en hel del intressant när kor och älgar (och rådjur och hjortar och grisar osv) slaktas. Visst skiljer det sej en del från hur det ser ut på häst men en hel del är ju i princip samma och på ett dött djur har du en annan chans att undersöka närmare (nu är det ju iofs DÖTT och en del saker ändras ju när man dör ;) - men du fattar hur jag menar).

Jag och pappsen kan bli ganska groteska vid middagsbordet när vi kommer igång och pratar om muskler, han ser ju på köttet ur SLAKT-hänsyn och kan namnge musklerna efter vad de heter som mat :) - och har enorm kunskap när det gäller ursprung och fästen, fast ur hans synpunkt då. Bara att häva i sej av kunskapen, tur att hela familjen är nördigt intresserad av det hela :)...

Evis - Fråga någon av jaktgubbarna så ska du kunna få dina leder hållbara. Jag minns inte på rak arm hela proceduren nu, men det är inte speciellt svårt (men det tar tiiid). Men endera kan de tala om hur du ska göra, eller så kan de fixa det åt dig.

Jag roade mig med att 'konservera' lite ben när jag var yngre, enligt samma metod som man använder när man sätter upp älghorn (med del av skallen kvar) på trofetavlor. Det var ett jävla kokande och skrapande dock (och blekning men det minns jag inte om det är estetiskt eller för hållbarhet med)

Kor, älgar, rådjur och harar har jag sett slaktas, öppnas och tas ur, men jag vill ju sne en häääst ju. Jag är inte så intresserad av de vilda djuren ;)

Inte? Vad är det hon gör då med sina kurser där hon utbildar människor i "hemmaverkning"?

Eller är det de som ordnar kurserna som råder folk att verka själva? För visst tusan gör de det, och sedan tar de emot foton som de bedömer, som betyg på hur hoven ser ut efter verkning.

Vilken konstig tråd ngn startat... Låt hästarna villa ifred inte ska man ta kropps delar från hästen o ha som ngn sorts utställning.. Skärpning

Vad är det för vidrigt med att vilja se vad som är fel? Obduktion görs ju på både djur om människor om något är oklart, kan inte se det vidriga i det?

För min del var det viktigt att få veta om o hur ledbrosket var skadat. På vilket sätt skulle det vara vidrigt?
PL

Vad är det för vidrigt med det? Om man tar reda på fakta om en hästs lidande kan det kanske hjälpa andra hästar att slippa lida.

Skulle själv aldrig göra det då jag är för blödig, men har full respekt för dom som gör det.

Utan sådana "vidriga" människor som vill ta reda på hur hästar fungerar och ser ut inuti, skulle veterinärmedicinen inte vara mycket att hurra för, och massor av djur skulle lida och dö i onödan som följd. Det tycker jag är bra mycket vidrigare.

-asfalt - som noggrant studerade trafikdödade djur som liten, eftersom hon ville bli veterinär. :D

Nouveau skrev:

Här skriver du ju själv att det var 2 st så då vet du ju om det:confused:

det var ju "stjärnhästen" som upplyste om att det bara finns två. jag har litet svårt att tro att det baara är två. men dom kanske får verka hovar även om dom inte är utbildade. tyvärr finns det ingen lag som förbjuder nån att hålla på så länge det inte skadar hästen. och det vet man ju inte förrän det är försent....jaja. hursomhelst har iaf inte jag sagt nåra namn.

ganska osmart att säga att det bara finns två, då kan man ju lika gäran namnge dom eller?

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 539
Senast: mumin
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 044
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka