Strassermetoden

Sv: Strassermetoden

Jag fick tipset att lägga slakt delarna i en myrstack under sommaren.
Myrorna käkade inte bara upp dom mjukdelar som finns kvar utan deras saliv konseverar oxå skelettdelarna.

Jag har inte provat detta själv men det var en veterinär som gav mig tipset.

Du har inte provat att ringa till SLU och fråga om du får vara med vid någon anatomiundervisning, eller bara själva dissektionen? Tror inte att de har några hela hästar tyvärr men en hel del ben, hovar och magtarmsystem.
Annars hade de i alla fall förut en kurs bara om hästens rörelseapparat, dissektioner hela eftermiddagarna, man kan ju vara fräck och anmäla sig till kursen och sen bara vara med på de delar man vill...

När jag gick naturbruk så dissikerade vi väldigt många olika kroppsdelar, dock oftast från nötdjur då det var lättare att få tag på, hjärta, lungor, lever osv Hästben hade vi minst en frysbox full, dels diskerade vi, dels så använde vi oss av dem när vi fick lära oss att slå på en tapp sko och verka för husbehov, de döda hästarna lider inte det minsta och vi slapp orsaka skador på levande hästar, för innan man har lärt sig är det lätt att man tar i för mycket...

Man måste få se och röra för att man ska förstå fullt ut hur saker och ting fungera.

Ah, intressant! Frågan är bara var man kan göra något sådant utan att grannskapets hundar ska hitta och dra runt ben och grejer på byn...

Kommer ihåg när grannens Leonberger "hittade" ett kalvben (från död kalv alltså) på vår gård och sedan demonstrativt la det mitt på vägen där skolbussen brukar stanna, en morgon när vi kom ut och skulle vänta på bussen så låg det ett lagom fräscht ben där.... Livet på landet :).

Ursäckta en nyfiken,vad hade din frus häst i sammanhanget att gör?...

Och vad har du sett på hasleden? :confused:

Hälsn.nyfikna Yvonne

Aha ,läste en gång till....

Trodde det var din frus häst som hamnat under Strasserkniven...... :crazy:

Ida_79 skrev:
Vilken konstig tråd ngn startat... Låt hästarna villa ifred inte ska man ta kropps delar från hästen o ha som ngn sorts utställning.. Skärpning

Vem har sagt det ska vara som någon sorts utställning???

Min valack har en defekt i hasleden. MYCKET ovanligt sådan, fascinerat ett antal veterinärer. För att inte tala om mig. Jag har sett den på rtgbilderna, och veterinärerna har kikat på den med artroskopi (kamera in i leden).

Och jag tänker ju inte slå ihjäl hästen för att kunna dissikera hans has, men när han går till himlen ska jag ha den där hasen och se hur den ser ut inuti, för att bättre kunna förstå. Jag kommer nog tom låna ut den till veterinärerna som kämpade för honom.

Men om han åker containerbil till sydSverige för att där brännas med eller utan en vänsterhas, vad spelar det för roll för honom, han är ju död?

Dessutom, när valackens hasledsdefekt upptäcktes så hämtade vet en hasled från en normal,f risk häst och visade på den vad som var fel och hur det påverkade i olika lägen. UTAN att ha fått titta på den där hasleden (skelett från riktig häst alltså) de hade, så hade jag fattat ATT någont var hiskeligt fel med valackens has, men inte fullt ut VAD och HUR det påverkade. Men genom att vet visade på en frisk hasled som var 'benren' och jag själv kunde kolla på den, böja den och vinkla den i olika lägen så föll ju en MASSA pusselbitar på plats. T ex varför jag upplevde att VB hakade fast i upplyft läge i galopp (för det var just det den gjorde), jag fattde också i vilket läge defekten tog i, jag förstod genast varför galopp krånglat etc.

Senast ändrad:

Nu har Stally fattat vad tråden handlar om...... :angel:

En väns häst,travare som dog på sitt 30år,hjärtat finns i burk på Ulltuna,då han hade ett märkligt hjärtfel och hade levt så länge endå.

Ett sätt att rensa benen är att gräva ner dom i 4-6 mån. Efteråt så är dom vita och fina. Du får gräva ner dom en bit så inte någon hund kommer åt.

*lånar knapp*
Jag tycker inte att det i läkemedelssyfte är fel att dissikera djur, hästar. Men om någon skulle få för sig att göra det för skojs skull, Endast för att roa sig själv, Då tycker jag det är fel. Jag skulle inte vela kapa av hovar eller ben på en häst. Okej, den är död, men ändå. Jag älskar mina hästar lika högt som jag älskar mina vänner. Skulle någon, utan att ha ett bra syfte, Kapa av en arm på en av mina vänner efter hennes död och sen börja koka och greja för skojs skull.. ush!
Vill inte bråka, inlägget inte menat åt ngn speciell.

Så att lära sig mer om hur en led fungerar är ok, så länge den som gör det inte tycker det är roligt att utbilda sig? Tror ni att den döda hästen bryr sig? Tror ni att det skadar andra hästar om folk får mer kunskap? :eek:

Mia_R skrev:
Så att lära sig mer om hur en led fungerar är ok, så länge den som gör det inte tycker det är roligt att utbilda sig? Tror ni att den döda hästen bryr sig? Tror ni att det skadar andra hästar om folk får mer kunskap? :eek:
Det är väl ändå en skillnad att dissekera under en utbildning eller att spara delar av sin egen häst?

Jag ser min häst som en vän/familjemedlem och tanken på att t.ex. koka lite av en vän känns makaber. :crazy:

Tror det kan vara svårt att få vara med vid dissektioner. Platsen i dissektionssalarna är redan ganska begränsat o emellanåt är det trångt.
Dessutom så är dissektioner ett riskmoment... Olyckor sker. Folk skär sig, svimmar o.s.v. Så jag tror att slu av säkerhets skäl bara vill ha inskrivna elever i salarna under dissektionerna. Eleverna är ju där under deras ansvar. Men jag vet inte säkert så det lättaste är väl att ringa Afys o fråga.

Jodå hela hästar finns det. Vi hade 2 hela hästar på hela klassen dessutom så hade varje liten grupp (ca 4 pers) varsett framben o varsett bakben. Detta var när jag läste hästens rörelseapparat- struktur o funktion.

För folk som är intresserade att lära sig mera om hästar så rekomenderar jag varmt denna kursen... det var ruskigt intressant.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 539
Senast: mumin
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 044
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka