Sv: Strassermetoden
Ida_79 skrev:
Vilken konstig tråd ngn startat... Låt hästarna villa ifred inte ska man ta kropps delar från hästen o ha som ngn sorts utställning.. Skärpning
Vem har sagt det ska vara som någon sorts utställning???
Min valack har en defekt i hasleden. MYCKET ovanligt sådan, fascinerat ett antal veterinärer. För att inte tala om mig. Jag har sett den på rtgbilderna, och veterinärerna har kikat på den med artroskopi (kamera in i leden).
Och jag tänker ju inte slå ihjäl hästen för att kunna dissikera hans has, men när han går till himlen ska jag ha den där hasen och se hur den ser ut inuti, för att bättre kunna förstå. Jag kommer nog tom låna ut den till veterinärerna som kämpade för honom.
Men om han åker containerbil till sydSverige för att där brännas med eller utan en vänsterhas, vad spelar det för roll för honom, han är ju död?
Dessutom, när valackens hasledsdefekt upptäcktes så hämtade vet en hasled från en normal,f risk häst och visade på den vad som var fel och hur det påverkade i olika lägen. UTAN att ha fått titta på den där hasleden (skelett från riktig häst alltså) de hade, så hade jag fattat ATT någont var hiskeligt fel med valackens has, men inte fullt ut VAD och HUR det påverkade. Men genom att vet visade på en frisk hasled som var 'benren' och jag själv kunde kolla på den, böja den och vinkla den i olika lägen så föll ju en MASSA pusselbitar på plats. T ex varför jag upplevde att VB hakade fast i upplyft läge i galopp (för det var just det den gjorde), jag fattde också i vilket läge defekten tog i, jag förstod genast varför galopp krånglat etc.