Strålrötesäsongen är här

Hagens_Zorba

Trådstartare
Okej, nu är det dags för strålrötesäsongen..
Har några funderingar.
Har hört att många tycker att hovtjära inte är bra för att det tar död på allt.
Men om man bara har det på strålarna och ballarna?

Thrush Buster - ska man bara ha en droppe?
Inte "gnugga in" på hela stålen/skårorla/ballarna?

Kopparsulfat, hur gör man med den?
Späda ut eller inte, späda ut med vadå?

Undrar också vart man köper thrush buster, hovtjära och kopparsulfat. Har kollat på hästbiten(sthlm) men hittar inte där..

Många skriver "gör rent hoven innan ni sätter på diverse saker".
Göra rent hur då?
Med vatten? Måste man låta hoven stå och torka först innan man tar på saker?
Eller bör man göra rent med först t ex alsolsprit, sen TB och sen hovtjära?

Sv: Strålrötesäsongen är här

Jag brukar under de värsta lerperioden spola ur hovarna med vatten och skrubba rent med en hård borste, så att all smuts/lera försvinner. Sen använder jag tjär-spray (finns att köpa i hästbutiker, tycker vanliga tjära blir så kladdigt och fastnar överallt) varvat med utspädd jodopax och sprayar ballarna med.

Tjära och Virkon S är bra tycker jag. Det tog bort bärrandsröta på min häst. Vi har kopparsulfat också, man späder med vatten, det står väl på förpackningen vilken dosering det ska vara.
JAG brukar först spraya på Virkon, låta torka och sedan ta på tjära. Var även noggran med att kratsa ur hovarna varje dag så att inget bajs ligger och fräter i onödan.

Tjära kan du köpa var som helst, vanlig trätjära går alldeles utmärkt. Ta på handskar innan du applicerar den bara ;)

Tjära tar jag på 2-3 gånger i veckan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 889
Senast: Habina
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 943
Senast: skuggi
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: spinxx
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 238
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V