Strålröta och bärrandsröta

psychogrrl

Trådstartare
Har pålle dragit på sig. Behandling?

Jag har fått tips om kopparsulfat på strålen och klorin(10%) på bärranden, men det känns inte som det nyttigaste (varken för oss eller naturen).

Ett till tips (till strålen) som känns lite bättre är grönsåpevattenblanding (ca en matsked till ett par liter 40-gradigt vatten) som man borstar (med diskborste) strålen med. Efter det häller man på 3% väteperoxid. Eftersom väteperoxiden kan svida en del tyckte tipsaren inte att jag ska använda det på min häst som precis lärt sig hålla hovarna lyfta (utan bara borsta med grönsåpevattenblandningen).

Strålrötan är ganska kraftig, både i mitt- och sidotrålfårorna. Bärrandsrötan är inte så kraftig utan är än så länge mestadels i det pigmenterade hornlagret (mycket går att raspa bort).

Tjära, kan det funka? Bara på strålen eller även på bärrandsrötan?

Thrush buster (eller vad det heter), hur funkar det?

Tacksam för lite tips!

Hej.
Jag hade problem med hålrum på 2 av mina ston.Jag använde först tjära men inget större resultat.Jag började sedan använda Trush buster och nu är hålen borta. Så detta kan jag varmt rekommendera!
Man penslar/sprutar på hoven och beroende på underlag så är det 1 eller 2gg i veckan.Men kanske lite oftare för er del.
Flaskan är liten men den är dryg.

MIn häst har också dragit på sig strålröta och ägaren till min hästs lösdriftskompis berättade att denne unghäst hade rejäla hålrum förra vintern. Hon kom till rätta med problemet med att först borsta rent med spåa vatten och sedan stryka på med tjära. Så på tisdag ska jag inhandla tjära så får vi se hur det går.

Idag inhandlade jag grön såpa och på ridsportaffären hittade jag en hovolja som innehöll tjära och tea tree oil. Jag har tänkt behandla var tredje dag ungefär så får vi se hur det går!

De hade inte thrush buster tyvärr. Om det här inte funkar får jag leta rätt på en affär som har det!

Vad rekomenderar din hovslagare? Har du trav folk i närheten? dom brukar ha dom bästa knepen... Att tänka på är vad du har för strö i boxen, för en känslig häst räcker det med att dom står lite fuktigt och det blir röta i hoven. Så tänk på att ha mycket strö och ta ut ALLT blött varje dag.

bärrandsröta är väl r'tt så allvarligt har ja för mig.. stod nått reportage om de i ridsport.. vet inte om de va i de senaste numret eller de innan.. en bra hovslagare är väl a och O då..

kopparsulfat funkar fint, och thrush buster likaså. Båda torkar ut fuktiga hovar samtidigt som de desinfekterar på djupet.

Jag har frågat förut, men testar igen; hur mycket kopparsulfat använder ni för "en omgång"? Alltså, säg att man tar en liter (??) vaselin (?), hur mycket kopparsulfat skulle ni ha i då? Vill ju inte att det ska bli för/onödigt mycket, men det måste kanske va en del ändå så det blir nån effekt av det?!
Nu spolar jag rent och strör på som det är, men det känns som lite onödigt slöseri eftersom jag spiller lite varje gång och så, och en lösning borde väl komma åt bättre ända in??

Blåstens(salva?) innehåller ju bland annat kopparsulfat. Det innehåller också petrolatum (på danska/norska, vet inte vad det blir på svenska, bensin?!) och vatten. Kanske det är bättre att köpa sådant? Kostade 34:- för en tub (nu vet jag inte exakt hur stor den var, men den räcker nog en-två veckor beroende på hur mycket röta hästen har). Såg ut som en blå/genomskinlig gel ungefär.

Hmm, de enda få gånger jag bestämt hur jag ska göra får jag massa andra bra tips... Men men, nu har jag redan köpt ett kilo kopparsulfat så lika bra att använda upp det tycker jag det känns som. Och så sa hovisen, som jag faktiskt litar så gott som blint på :), att han tyckte det var det bästa mot strålröta. Han sa att jag skulle göra en lösning och använda varje dag, ca morgon o kväll, men glömde fråga hur man gör lösningen... och som de flesta hovisar, svår att få tag på, suck.

Jag har alltid använt trätjära med världsmästarbäst resultat. Bara att pensla på en gång och så var det fixat.

Köpte hovtjära i ridsportbutik för jag trodde det var i princip samma sak men den funkade ju inte alls. Dessutom var den spårlöst borta nästa dag. Trätjäran bet sig fast på helt annat sätt.

Ska återgå till den.

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 809
Senast: Skywalker
·
Hästvård Min häst har mer eller mindre stålröta på alla 4 vilket blivit värre nu under våren, värst är det på vänster fram där han även är lite...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 974
Senast: axel
·
Hästvård Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 924
Senast: gubbtjyv
·
Hästvård Köpte en 2,5 årig fullblodsvalack för lite mer än en vecka sedan. Veterinärbesiktigade ej (ja, man lär av sina misstag :crazy: ) Första...
Svar
13
· Visningar
3 060
Senast: sture
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama