Förbannde j*vla strålröta

Sv: Förbannde j*vla strålröta

Om du inte rider väldigt mycket på grusvägar eller hästen sliter ner sina trakter för fort, så kan du be hovslagaren att sko med tåsko. Krävs lite kortare skoningsintervaller, men du får med hovmekanisken och strålen får arbeta.

Det finns lika många behandlingar av strålröta som det finns hästmänniskor tror jag... Funkar inte en behndling så byt, tills nåt funkar, oftast är det svamp och inte bakterier som är bov (eller kombination).
Det kan också komma innifrån, tex om den får ett foder eller tillskott den inte riktigt tål (mkt socker / stärkelse / el. tex foderjäst).
Eller så kan det bero på dålig skoning. Att ha skor ger sämre cirkulation i hoven jämfört med utan, vilket också kan påverka negativt. Om du "vågar" prova barfota så kan jag varmt rekommendera hovboots vid ridning, så detta är inte ett problem, har själv en som alltid rids med boots. Finns numera MKT olika och bra boots att välja på (går även att brodda)

Det går alltid att PM:a om man vill göra reklam för något när tråden blivit vilande :) (inte enbart till dig, ser det ofta när det troligtvis vore enklast att just PM:a )

Den mannen har varit uppe här på Buke ett flertal gånger, han producerar många "hjärntvättade barfotafanatiker" som kommer här och argumentarer på ett obehagligt vis att deras lära är det enda rätta... Mycket av det de säger stämmer inte och ja, de letar upp gamla trådar för att "frälsa i" etc. Jag är inte alls emot barfota och är öppen för nya saker men det där brukar enbart vara obehagligt. Skulle aldrig använda det han skriver som någon form av fakta.

För det första strålröta har två faser kan man säga. Den första fasen är en svampinfektion och den syns genom att strålen är väldigt ljust grå och man kan även hitta "mjöliga" bitar lite här och var när man skär i strålen.

Den andra fasen är nedbrytningsbakterier som kommer ifrån marken. Dessa gör att det ser svart och frasigt ut och har det gått riktigt långt så blir det kleggiga illaluktande delar av strålen.

Strålrötan beror oftast på att stålen inte används tillräckligt. Så ja jag skulle ta av skorna och verka hästen rätt.

Sen skulle jag behandla med silvervatten eller äppelcidervinäger genom "fotbad".

Jag tycker inte det är rätt att använda medel som kan vara farliga för hästen.

Det bästa är att pensla med tjära, det är antiseptiskt. Det gör jag på mina. Fungerar jättebra.Det finns att köpa på flaska. Använd en lite hård pensel så går det bäst. Lycka till.

knapplån
Jag har märkt att om man har röta bärrand eller strål så kalkar jag jorden där hästarna står mest, som runt maten, i ingången till lösdriften m.m
Bara vanlig trädgård eller foderkalk i ett tunt lager, man ändrar PH-balansen i marken och bakterier och svamp trivs inte i jorden efter kalkningen. det har varit den åtgärden som gett mest hjälp hos mig, fast min hage också är torr och blir mockad hela tiden.

Det går alltid att PM:a om man vill göra reklam för något när tråden blivit vilande :) (inte enbart till dig, ser det ofta när det troligtvis vore enklast att just PM:a )

Den mannen har varit uppe här på Buke ett flertal gånger, han producerar många "hjärntvättade barfotafanatiker" som kommer här och argumentarer på ett obehagligt vis att deras lära är det enda rätta... Mycket av det de säger stämmer inte och ja, de letar upp gamla trådar för att "frälsa i" etc. Jag är inte alls emot barfota och är öppen för nya saker men det där brukar enbart vara obehagligt. Skulle aldrig använda det han skriver som någon form av fakta.

Hoppsan! Jadu, ingen vill bli pådyvlad något de inte tror på av en fanatiker. Ett budskap tas bara emot av den som själv vill finna nya lösningar när de gamla inte fungerar.

Vi som av någon anledning skott av våra hästar har gjort det främst för att vi i åratal vänt oss till olika traditionella hovslagare, vetrinärer, kliniker, utan att pålle blivit frisk. I desperation, inför alternativet att pålle riskerar att bli oridbar, har vi gjort ett sista försök med något vi inte tidigare prövat.

Alla hästar går inte att rädda genom avskoning, ibland har de för stora problem i hela kroppen för att det skall gå att rädda dem, men om man , som jag, själv sett resultat på sin häst redan efter första verkningen, rehabiliterat fång på bara några dagar, blivit av med "omöjliga" hovsprickor och sett sin stela lessna häst förvandlas till en glad sprallig brallig pålle efter avskoning, då är det svårt att inte fortsätta hantera hästens hovar på det sätt som gett den rörelseförmågan åter.

Hästen mår bara så bra som nivån på ägarens kunskap medger. Många hästar går skodda hela livet och fungerar bra. Många hovslagare är duktiga och kunniga. Men för mig klingar det gamla ordspråket "hästen har fem hjärtan" starkt och det känns oroande att slå in metall i fyra av dessa fem.

Var och en blir salig på sin fason. Man tror på det man själv sett och upplevt.

Så länge man ser att hästen blir frisk av de åtgärder som vidtas så är de förhoppningsvis rätt. Valet gör du. Hästen har ju ingen talan. Hästens hälsa bör inte omfattas av prestige utan av öppenhet och kärlek, nyfikenhet och kunskapstörst.

Otrevliga personangrepp leder aldrig till större förståelse och kunskap. Vi skall vara snälla mot varandra och hjälpa istället för stjälpa. Kram!:)

Jag hänvisar dig till en sida på facebook. 'Svenska hovskolan' heter det. Är du smart, så går du in dit och läser en massa, så kommer du snart upptäcka en massa intressanta grejer! Bland annat om stålröta. Upptäckte nyss denna sidan själv och jag är super glad att jag hittade dit! :)

Den sidan är även Jordbruksverket super glada för att fått tillgång till..

Personligen avråder jag stark att registrera sig som medlem och delge i egen skrift information som är av rent brottsligt utförande.

Går hästen för mkt på sina extrahjärtan :rofl: så kan strålbenet o elastiska putan få bestående men.

Strålen ska inte vara svullen.

förr hade folk med barfotamani problem när hästen slet ner sina hovar för mkt o ville kapa mer på den svullna strålen. dessa är väldigt tysta numera.

eller en annan etologstuderande som var frälst, men som fick en uppenbarelse när hästen blev förändrad över en natt när den fick skor- gick att rida på.

många gånger får de strålröta av att man inte skär rent strålfåror o stråle samt att hästägaren skor om för sällan o strålen blir helt inaktiv eller trång. Glöm inte att hovmekanismen gör att hela fotvalvet inkl. stråle trycks ner vid isättning. Är den redan i nivå så bli det stumt- risken med en plattfotad häst- övertryck.

mocka hagarna, håll hovarna rena o rid på varierat underlag samt sko om var 4-8 h vecka beroende av tillväxt o om den står på benet i dess styvaste riktning- i balans.

Har den ngt fel kommer den att stå snett eller ha en lång tå på 4-5 v.

Tro inte på allt som LÅTER logiskt.

mina hästar har aldrig haft strålröta trots att de varit skodda ett helt långt liv.
Den ena fick dock bärrandsröta som ung. innan den skoddes för att den behövde det.

Senast ändrad:

mina hästar har aldrig haft strålröta trots att de varit skodda ett helt långt liv.
Den ena fick dock bärrandsröta som ung. innan den skoddes för att den behövde det.

Och jag har en som gått barfota i 17 år och får strålröta titt som tätt.

:)

Och här har vi också en unghäst som går barfota med strålröta,
även min egen skodda har lite strålröta sedan hon fick stå på boxvila på torv.

Hoppsan! Jadu, ingen vill bli pådyvlad något de inte tror på av en fanatiker. Ett budskap tas bara emot av den som själv vill finna nya lösningar när de gamla inte fungerar.

Vi som av någon anledning skott av våra hästar har gjort det främst för att vi i åratal vänt oss till olika traditionella hovslagare, vetrinärer, kliniker, utan att pålle blivit frisk. I desperation, inför alternativet att pålle riskerar att bli oridbar, har vi gjort ett sista försök med något vi inte tidigare prövat.

Alla hästar går inte att rädda genom avskoning, ibland har de för stora problem i hela kroppen för att det skall gå att rädda dem, men om man , som jag, själv sett resultat på sin häst redan efter första verkningen, rehabiliterat fång på bara några dagar, blivit av med "omöjliga" hovsprickor och sett sin stela lessna häst förvandlas till en glad sprallig brallig pålle efter avskoning, då är det svårt att inte fortsätta hantera hästens hovar på det sätt som gett den rörelseförmågan åter.

Hästen mår bara så bra som nivån på ägarens kunskap medger. Många hästar går skodda hela livet och fungerar bra. Många hovslagare är duktiga och kunniga. Men för mig klingar det gamla ordspråket "hästen har fem hjärtan" starkt och det känns oroande att slå in metall i fyra av dessa fem.

Var och en blir salig på sin fason. Man tror på det man själv sett och upplevt.

Så länge man ser att hästen blir frisk av de åtgärder som vidtas så är de förhoppningsvis rätt. Valet gör du. Hästen har ju ingen talan. Hästens hälsa bör inte omfattas av prestige utan av öppenhet och kärlek, nyfikenhet och kunskapstörst.

Otrevliga personangrepp leder aldrig till större förståelse och kunskap. Vi skall vara snälla mot varandra och hjälpa istället för stjälpa. Kram!:)
Visst finns det hovslagare som inte borde kallas sig namnet ,inget försvar för dem.
Men den person du vill framhäva har knappast marknadsfört sig så man upplevt honom som ödmjuk och öppen med hästens bästa för ögonen.
Den person du vill framhäva som såå duktig har orsakat vissa hästar mkt smärta helt i onödan.
När han föreläser ute i fält och framhäver sig själv på Facebook så talar han ju knappast om de fall där han misslyckats.
Vem behöver bekräftelse på Facebook? Inte nån som lägger tid på hästars välbefinnande ,utan snarare nån med för mkt tid och lite bekräftelse från hästarna..
Och har han berättat hur han höll sin bror om ryggen när han gjorde en häst så halt att de senare avlivades.
Då kallade herr OL alla för idioter som lade sig i och hovslagarföreneningen skulle hålla sig till att knyppla .:angel:
Tragiskt nog avlivades den stasckars hästen i smyg innan fallet hamnade i domstol.
T.o.m fd elever till honom tog avstånd från hans beteende.
Om din sk guru är såå seriös och duktig ,förklara då för mig varför han byter namn på sitt företag och utbildning hela tiden? tredje eller fjärde namnet numera eller?
Var i England i somras där jag pratade med många sk barfotamänniskor,OL har ingen hört talas om ,Strasser är lika ökänd där som här eftersom hon leder ligan i djurplågeri.
KC La Pierre(rättstavat?) är den enda med barfotakunskaper som jag skulle kunna tänka mig att lyssna på eftersom det verkar va mindre skitsnack i de kretsarna och mer sunt förnuft.Iallafall de jag som jag träffade på där och hovarna såg bättre ut än OL kladd.

Sen ser jag ingen som helst dokumentation från OL där man ser alla hans fantastiska resultat?? Efter alla dessa år borde man väl se fler lyckade fall än misslyckade som blivit anmälda.:confused:Eller alla fall där hästarna skotts på igen eftersom flera år utan skor gjort hästarna i vissa fall sämre än bättre.
Nämner din guru det?Eller har han ingen kontakt med sina fd kunder ?
Du kommer kalla mitt inlägg för skitsnack men det är faktiskt ren fakta.
Var kritisk till din barfotaguru,det finns många rötägg i den branschen också..
och mkt okunskap ,bara att gå in på facebooksidan så gapar man över vilka stolpskott som finns där ute och som dessutom är redo att bryta mot djurskyddslagen för en helgkurs eller två ger dem minsann rätt att behandla andras fånghästar.. skrämmande på riktigt.

Man skall vara öppen för nya ideer och framförallt lyssna på vad som är bäst för ens häst!
Men ibland ser man i dina kretsar människor som helt slutar tänka själva och de ser inte att hästen i själva verket är halt på alla fyra hovar pga att hästarna är för hårt verkade ,ofta av sina egna ägare som helt saknar erfarenhet..
Historien upprepar sig hela tiden tyvärr .
Jag skulle aldrig lita på en människa som ständigt byter firmanamn och utbildningsnamn på sin "hovskola".
Det luktar kriminellt och fuskbyggarmentalitet om alltihopa ..
Stackars dessa hästar som ständigt ska va snälla och stå ut med olika idioter ,först dåliga hovslagare och sen barfotanissar som är saliga på sin tro.
Hästens bästa vän ,vem är det?
Fråga hästen,men vågar du lyssna på svaret?;):angel::confused:

Min häst hade strålröta när jag köpte honom, kom från en ridskola som använde mycket torv som strö och han var uppstallad i en spilta. Han hade strålröta på bägge bakbenen och jag använde i början Trush buster. Det hade väl sisådär effekt, han hade ff problem.

Han blev dock helt bra efter att jag tvättade hans hovar dagligen med såpvatten och använde tjära från början. Sen tror jag att det var mycket bättre för honom att stå på spån i en box.

efter att jag fått bort det kom det aldrig tillbaka...sista åren han levde gick han regelbundet barfota.

Den sidan är även Jordbruksverket super glada för att fått tillgång till..

Personligen avråder jag stark att registrera sig som medlem och delge i egen skrift information som är av rent brottsligt utförande.

Var finns det mer info om vad jordbruksverket har emot barfotaverkning och de "underorganisationer/metoder" som finns?

Jag har googlat, men inte hittat någon fakta... har dock bara letat på svenska hovskolan och på sanhcp. Har även letat på sjv men inte hittat vad jag sökte.

Var finns det mer info om vad jordbruksverket har emot barfotaverkning och de "underorganisationer/metoder" som finns?

Jag har googlat, men inte hittat någon fakta... har dock bara letat på svenska hovskolan och på sanhcp. Har även letat på sjv men inte hittat vad jag sökte.

Ja det undrar jag också. har kollat runt på jordbruksverkets sida + hovslagarföreningen.
Det jag hittat är att en hovslagare som ej är godkänd av jordbruksverket får behandla friska hästar men inte behhandla djur som fått lugnande, misstänkts ha epizooti eller zoonos eller utföra operativa ingrepp.
Men vad menas en "frisk" resp. "sjuk" häst då? Kunde inte finna något om detta. Kan någon hänvisa till info??
Att en fånghäst betraktas som sjuk kan jag förstå, men om en fullt fungerande häst får en hovspricka pga att en utbildad hovslagare verkar den felaktigt, anses den som "sjuklig" då??

Nu hittade jag denna info på hovslagareföreningens hemsida.
Jag tolkar det alltså så att en icke "utbildad hovslagare" (barfotaverkare) får verka hästen om den inte utsätts för onödigt lidande...?
Det är ju väldigt luddigt formulerade "regler" eller vad man nu ska kalla det...

Innebär detta att man måste vara godkänd hovslagare för få lov att sko:
1. En häst som har feber (sjuk)?
Ja

2. En häst som har balltrampat sig (skadad)?
Ja, om det inte innebär onödigt lidande.

3. En häst som behöver få verkat upp en hovböld (sjuk)?
Sannolikt inte. Här krävs veterinär

4. En häst med genomgående hovspricka, men ingen hälta (skadad)?
Ja, om det inte innebär onödigt lidande

5. En häst som är under behandling för distal hälta (sjuk/skadad)?
Ja, om det inte innebär onödigt lidande

KL

Hästen jag tävlar på ridskolan har strålröta till och från, har tom. varit halt av det ett par gånger :( då har han behandlats med HippoTrim både i munnen och i fårorna 5 dagar. Men det vardagliga har vi behandlat med Terramycin, skrivs ut av vet. och är egentligen till för kor tror jag. Det blandar man med vatten, rengör strålarna först med alsolsprit eller jodopax och sen Terramycindränkta gasbindor och gammal spruta med terramycin tryckt ner i strålarna, då har det blivit fint! Också bra tips som många skrev att be hovslagaren skära upp ordentligt så man kommer åt att göra rent och så att smuts kan komma ut.

Jag har googlat, men inte hittat någon fakta... har dock bara letat på svenska hovskolan och på sanhcp.

Det är väl klart att du inte kan finna den informationen på svenska hovskolan eller sanchp, inte på strasserfolkets hemsidor heller. Dom t.o.m. förnekar ju att deras metoder strider mot svensk lagstiftning.

Varför tror du lagen ändrades Jan 2010??

Här har du en pdf fil från tidigare djurskyddsmyndigheten som är en väl så grundlig studie i ämnet och låg till grund för lagändringen.

http://www.svf.se/Documents/Förbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotahästar_från_dsm.pdf

Vill du ha mer information och ta del av flera andra länkar ex så räcker det med att du på detta forum söker på barfota.. Det finns massor med trådar och bifogade länkar som vissa ser som kunskapsgivande, andra inte ens vill ta del av.

Nu hittade jag denna info på hovslagareföreningens hemsida.
Jag tolkar det alltså så att en icke "utbildad hovslagare" (barfotaverkare) får verka hästen om den inte utsätts för onödigt lidande...?
Det är ju väldigt luddigt formulerade "regler" eller vad man nu ska kalla det...

Innebär detta att man måste vara godkänd hovslagare för få lov att sko:
1. En häst som har feber (sjuk)?
Ja

2. En häst som har balltrampat sig (skadad)?
Ja

3. En häst som behöver få verkat upp en hovböld (sjuk)?
Ja

4. En häst med genomgående hovspricka, men ingen hälta (skadad)?
Ja

5. En häst som är under behandling för distal hälta (sjuk/skadad)?
Ja

En barfotaverkare begår lagbrott om den av Jordbruksverket inte är godkänd hovslagare (vilket skulle vara unikt) och utför hovård på häst med feber, drogad häst, häst som är kroniskt skadad, häst som har akut eller kronisk fång, häst med hovspricka/hovböld/hornspricka/strålbenshälta/pålagringar/hovbroskförbening/ ex ex ...

Det samma gäller för "vanliga hovslagare" som är utbildade men för dagen inte är av Jordbruksverket godkända.

Det finns dock ett undantag och det om personen besitter real kompetens för att åtgärda ett akut lidande, däremot så för eftervården inte utföras av samma person. I just detta fall inträder en annan lagstiftning i djurskyddslagen som säger att djur ska undvika onödigt/långvarigt lidande.

P.S. tog mig friheten att rätta dina svar lite i texten jag quotade.

Dessa regler gäller sedan 1/1 2010. Jag förstår inte varför så många verkar ha så svårt att läsa lagtext.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 809
Senast: Skywalker
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 672
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar