Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det går alltid att PM:a om man vill göra reklam för något när tråden blivit vilande (inte enbart till dig, ser det ofta när det troligtvis vore enklast att just PM:a )
Den mannen har varit uppe här på Buke ett flertal gånger, han producerar många "hjärntvättade barfotafanatiker" som kommer här och argumentarer på ett obehagligt vis att deras lära är det enda rätta... Mycket av det de säger stämmer inte och ja, de letar upp gamla trådar för att "frälsa i" etc. Jag är inte alls emot barfota och är öppen för nya saker men det där brukar enbart vara obehagligt. Skulle aldrig använda det han skriver som någon form av fakta.
Jag hänvisar dig till en sida på facebook. 'Svenska hovskolan' heter det. Är du smart, så går du in dit och läser en massa, så kommer du snart upptäcka en massa intressanta grejer! Bland annat om stålröta. Upptäckte nyss denna sidan själv och jag är super glad att jag hittade dit!
mina hästar har aldrig haft strålröta trots att de varit skodda ett helt långt liv.
Den ena fick dock bärrandsröta som ung. innan den skoddes för att den behövde det.
Personligen avråder jag stark att registrera sig som medlem och delge i egen skrift information som är av rent brottsligt utförande.
Visst finns det hovslagare som inte borde kallas sig namnet ,inget försvar för dem.Hoppsan! Jadu, ingen vill bli pådyvlad något de inte tror på av en fanatiker. Ett budskap tas bara emot av den som själv vill finna nya lösningar när de gamla inte fungerar.
Vi som av någon anledning skott av våra hästar har gjort det främst för att vi i åratal vänt oss till olika traditionella hovslagare, vetrinärer, kliniker, utan att pålle blivit frisk. I desperation, inför alternativet att pålle riskerar att bli oridbar, har vi gjort ett sista försök med något vi inte tidigare prövat.
Alla hästar går inte att rädda genom avskoning, ibland har de för stora problem i hela kroppen för att det skall gå att rädda dem, men om man , som jag, själv sett resultat på sin häst redan efter första verkningen, rehabiliterat fång på bara några dagar, blivit av med "omöjliga" hovsprickor och sett sin stela lessna häst förvandlas till en glad sprallig brallig pålle efter avskoning, då är det svårt att inte fortsätta hantera hästens hovar på det sätt som gett den rörelseförmågan åter.
Hästen mår bara så bra som nivån på ägarens kunskap medger. Många hästar går skodda hela livet och fungerar bra. Många hovslagare är duktiga och kunniga. Men för mig klingar det gamla ordspråket "hästen har fem hjärtan" starkt och det känns oroande att slå in metall i fyra av dessa fem.
Var och en blir salig på sin fason. Man tror på det man själv sett och upplevt.
Så länge man ser att hästen blir frisk av de åtgärder som vidtas så är de förhoppningsvis rätt. Valet gör du. Hästen har ju ingen talan. Hästens hälsa bör inte omfattas av prestige utan av öppenhet och kärlek, nyfikenhet och kunskapstörst.
Otrevliga personangrepp leder aldrig till större förståelse och kunskap. Vi skall vara snälla mot varandra och hjälpa istället för stjälpa. Kram!
Den sidan är även Jordbruksverket super glada för att fått tillgång till..
Personligen avråder jag stark att registrera sig som medlem och delge i egen skrift information som är av rent brottsligt utförande.
Var finns det mer info om vad jordbruksverket har emot barfotaverkning och de "underorganisationer/metoder" som finns?
Jag har googlat, men inte hittat någon fakta... har dock bara letat på svenska hovskolan och på sanhcp. Har även letat på sjv men inte hittat vad jag sökte.
Var finns det mer info om vad jordbruksverket har emot barfotaverkning och de "underorganisationer/metoder" som finns?
Jag har googlat, men inte hittat någon fakta... har dock bara letat på svenska hovskolan och på sanhcp.
Nu hittade jag denna info på hovslagareföreningens hemsida.
Jag tolkar det alltså så att en icke "utbildad hovslagare" (barfotaverkare) får verka hästen om den inte utsätts för onödigt lidande...?
Det är ju väldigt luddigt formulerade "regler" eller vad man nu ska kalla det...
Innebär detta att man måste vara godkänd hovslagare för få lov att sko:
1. En häst som har feber (sjuk)?
Ja
2. En häst som har balltrampat sig (skadad)?
Ja
3. En häst som behöver få verkat upp en hovböld (sjuk)?
Ja
4. En häst med genomgående hovspricka, men ingen hälta (skadad)?
Ja
5. En häst som är under behandling för distal hälta (sjuk/skadad)?
Ja