Förbannde j*vla strålröta

Sv: Förbannde j*vla strålröta

Jag tror det finns lite olika kvalisort på hovtjärorna. Försök få tag på en som är så lik gammal "daltjära" som möjligt, d.v.s. svart och trögflytande.

Då hade du väl tur då jag använde trush buster både i höstas och nu och ingen av gångerna har jag fått något super resultat :(

kl
Riktigt trätjära!
Rengör med virkon/klorohexidin/jodopax eller liknande. Låt TORKA! (exempelvis över natten inne i boxen)
Pensla på TJOCKT med trätjära och tryck in den i alla springor. Om det går kan man även trycka dit bommulstussar för att "hålla kvar" tjäran så länge som möjligt.

Ja du, det var hovvårdaren som kom med det rådet, det sura i vinægern skulle tydligen vara bra før att bekæmpa det sura i strålen.
Funkar gør det i alla fall.

Min hade strålröta, men efter pensling med väteperoxid blev det bra, tog inte särskilt lång tid. Sedan när det var bättre penslade jag jodopaxlösning ett tag.
Sedan dess har jag varit mycket noga med mockningen och sluppit rötan.

En hovis kan renskära strålen o ev. fickor där skiten samlas existerar inte mer.

En god hovvmiljö -fast mark att stå på emellanåt eller att den åtminstone tas ut på tur ibland kan stärka strålen.

Annars tvättar man med virkon o sen lägger indränkt tjärdrev med ngt preparat. En ren hov som luftas angrips inte. Det är bakterier som får gro där ifred- håll rent.

En hovis kan renskära strålen o ev. fickor där skiten samlas existerar inte mer.

En god hovvmiljö -fast mark att stå på emellanåt eller att den åtminstone tas ut på tur ibland kan stärka strålen.

Annars tvättar man med virkon o sen lägger indränkt tjärdrev med ngt preparat. En ren hov som luftas angrips inte. Det är bakterier som får gro där ifred- håll rent.

Som jag skrivit i tidigare inlägg:

Hovis har kommit och skurit bort det dåliga.
Hästen går i en torr och stor hage dyget runt han går på lösdrift.
Hagen är inte skitig då den mockas varje dag så den är väldigt ren och fin från träck.
Han rids 6-7 dagar i veckan.
Hovarna kratsas och borstas rena varje dag.
Behandlar med trush buster 2ggr/vecka och övriga dagar hovdesinfektion eller väteperoxid på veterinärens ordination.

Tycker ändå inte det fungerar speciellt bra så vad ska jag göra istället?

Är det själva strålen eller fårorna som är drabbade?

Det är strålen, dock är det inget kladd i den och luktar inte illa men den ser inte rätt ut och är lite halvmjuk dock har den stelnat till lite nu sista dagarna men dem är ju långt från "perfekta"

Men som jag skrev i första inlägget det är ju ingen allvarlig strålröta enligt veterinär utan en lättare, men jag vill ju ha bort den innan det blir något mer.

Din häst låter ju välskött och det är ju självklart att han ska ha halm i sin ligghall - men - att ställa hästen på spån brukar vara bättre när man har strålröta!! Du kanske inte har möjlighet att göra det och inte vill men annars kan det vara ett bra sätt att få "torrare" hovar. Jag har fått rådet på Strömsholm av duktiga hovslagare att man måste ge strålen lite tid emellan behandlingarna så att du inta bara penslar på det ena efter det andra. Nu skor jag hos dem och får väldigt bra hjälp när jag har problem men jag skulle prova att ringa till deras smedja och fråga deras urduktiga hovslagare. Du ringer via Strömsholms växel. Bara ett tips.........

Om DU sköter rötan bra och hästen har bra förutsättningar så skulle jag istället börja titta på verkningen.
Först och främst huruvida hovslagaren putsat till strålen (för att märka ev. fickor och för att öppna upp i strålfårorna).
Men sen också huruvida verkningen i sig är bra för hoven.

Vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för det men jag har hört teorin att om hästen får röta så kan det tyda på att hoven är i obalans och då blir det ju inte bättre hur mycket man än behandlar rötan om inte orsaken till det försvinner (bättre verkning utifrån hoven).

Thrush Buster tycker jag fungerar jättebra!
Innan jag tar på det borstar jag rent hovarna ordentligt eller skurar ur dem noggrant m varmt vatten& lactacyd med en diskborste. Sen väntar jag tills hovarna har torkat innan jag lägger på thrush buster. Periodvis använder jag det varje/varannan dag vid blött underlag. Har den blå färgen försvunnit/bleknat mycket behöver man lägga på mer TB.

Vet att en kompis la i bitar med tjärdoppad bomull i strål-& sidostrålfårorna efter att hon hade skurat rent hovarna och penslat på med tjära. Hon sa att det funkade väldigt bra m torvströ. Man får tänka på att inte bomullsbitarna blir för tjocka så att det bli obehagligt för hästen bara.

Plocka av skorna tror jag kan fungera bra för cirkulationens skull, men sannolikheten är rätt så stor att du får tillbaka problemet med strålrötan när du skor på igen.

Thrush Buster tycker jag fungerar jättebra!
Innan jag tar på det borstar jag rent hovarna ordentligt eller skurar ur dem noggrant m varmt vatten& lactacyd med en diskborste. Sen väntar jag tills hovarna har torkat innan jag lägger på thrush buster. Periodvis använder jag det varje/varannan dag vid blött underlag. Har den blå färgen försvunnit/bleknat mycket behöver man lägga på mer TB.

Vet att en kompis la i bitar med tjärdoppad bomull i strål-& sidostrålfårorna efter att hon hade skurat rent hovarna och penslat på med tjära. Hon sa att det funkade väldigt bra m torvströ. Man får tänka på att inte bomullsbitarna blir för tjocka så att det bli obehagligt för hästen bara.

Plocka av skorna tror jag kan fungera bra för cirkulationens skull, men sannolikheten är rätt så stor att du får tillbaka problemet med strålrötan när du skor på igen.
Jag skulle inte använda Trush Buster i onödan,det är väldigt giftigt.
Använd det bara om det är absolut nödvändigt som sista utväg om inget annat funkar.
Allt du kladdar i hovarna hamnar i hästens närmiljö,(hage, box,utfodringsplats osv)med risk för att det mkt giftiga preparatet tas upp i kroppen ,med allt vad det innebär med belastning på njurar och lever..:crazy:
Det står cancerframkallande på flaskan och för mig inger det respekt..

Sen ser man ofta ett samband mellan störd tarmflora och återkommande angrepp av strålröta eller svampangrepp om inte problemet är miljörelaterat.
Jag förutsätter att hovarna verkas med vettig intervall av kompetent hovis som renskär stråle och sula från dött horn som annars lätt angrips av röta.

Ja du, det var hovvårdaren som kom med det rådet, det sura i vinægern skulle tydligen vara bra før att bekæmpa det sura i strålen.
Funkar gør det i alla fall.
Äppelcidervinäger funkar bra även mot svampangrepp.
Får man fotsvamp själv så är äppelcidervinäger effektivt.
Så även på häst borde det funka då bakterier och svamp inte gillar den sura vinägern.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 809
Senast: Skywalker
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 672
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar