Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vart köper man kopparsulfatlösning?
En hovis kan renskära strålen o ev. fickor där skiten samlas existerar inte mer.
En god hovvmiljö -fast mark att stå på emellanåt eller att den åtminstone tas ut på tur ibland kan stärka strålen.
Annars tvättar man med virkon o sen lägger indränkt tjärdrev med ngt preparat. En ren hov som luftas angrips inte. Det är bakterier som får gro där ifred- håll rent.
Är det själva strålen eller fårorna som är drabbade?
Jag skulle inte använda Trush Buster i onödan,det är väldigt giftigt.Thrush Buster tycker jag fungerar jättebra!
Innan jag tar på det borstar jag rent hovarna ordentligt eller skurar ur dem noggrant m varmt vatten& lactacyd med en diskborste. Sen väntar jag tills hovarna har torkat innan jag lägger på thrush buster. Periodvis använder jag det varje/varannan dag vid blött underlag. Har den blå färgen försvunnit/bleknat mycket behöver man lägga på mer TB.
Vet att en kompis la i bitar med tjärdoppad bomull i strål-& sidostrålfårorna efter att hon hade skurat rent hovarna och penslat på med tjära. Hon sa att det funkade väldigt bra m torvströ. Man får tänka på att inte bomullsbitarna blir för tjocka så att det bli obehagligt för hästen bara.
Plocka av skorna tror jag kan fungera bra för cirkulationens skull, men sannolikheten är rätt så stor att du får tillbaka problemet med strålrötan när du skor på igen.
Ja om strålrötan går väldigt djupt.kl
Kan hästen få varma hovar av strålröta?
Äppelcidervinäger funkar bra även mot svampangrepp.Ja du, det var hovvårdaren som kom med det rådet, det sura i vinægern skulle tydligen vara bra før att bekæmpa det sura i strålen.
Funkar gør det i alla fall.