Alexandra_W
Trådstartare
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/
Kopparsulfat är starkt bakterie- och svampdödande med iofs.. Och uttorkande.
Kopparsulfat är starkt bakterie- och svampdödande med iofs.. Och uttorkande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju dessutom bärrandsrötan jag vill ha 'hjälp' med.
Så som sagt jag är eg inte förvånad han får bärrandsröta. Strålarna och sulorna är torra, hårda och fina. Men bärranden, det går att kratsa otrevliga mängder 'vitt mjöl', och de blir djupare för var dag som går. Värst på väsida (VF och VB) av ngn anledning.
Gott med taggtråd idag igen? Ett förtydligande av ditt inlägg; streptokocker är bakterier.
Bärrandsröta består i 9 fall av 10 av bakterier, fall 10 är streptokocker, i samtliga fall beror det på "skitig" närmiljö o/e eftersatt hovvård.
kan berätta hur jag gjorde med min fångis när han hade uppluckrade lameller.
tvättade rent med tvål och vatten med en tandborste , torkade torrt sen ny tandborste och tog antiseptiskt som borstades in i lamellen . efter det rikligt med tjära, på med lite wetwrap , fick torka i boxen sen tog jag av wrapen.
funkade super på min häst , efter den behandlingen höll det sig jättefint .
Du har fått många bra svar med förslag på behandlingar. Jag tror inte på boxvila vid fång, bärrandsröta och hovseperationer. Det är bättre om hästarna får röra sig fritt, så att det blir bättre genomströmning av blod i hovarna, så läker det snabbare. Min hovslagare brukar stoppa in rullat lin med kåda på, om seperationerna blir för stora. När det gäller fång, så flytta hästen med detsamma till en hage med magrare gräs, när den visar ömhet i hovarna. En del hovslagare verkar fånghästarna fel, så att trycket gör hovarna mer böjda och ger bestående hovproblem. Hovarna ska inte verkas för mycket fram. Min hovslagare är duktig på sådant. Jag har haft fyra ponnier under åren med känning av fång, men det har gått tillbaka igen.
Lycka till!
Barbro.
På de två hästar jag haft som haft WLD var det som vitt mjöl. Hovslagaren är dessutom mycket intresserad av WLD eftersom det spred sig så fort i Sverige från i stort sett noll. Enligt honom finns det antingen bakterier eller bakterier och svamp. (enligt tester som gjorts)Bärrandsröta är det absolut inte eftersom du skriver att det går att kratsa mängder "vitt mjöl". Vitt mjöl är torrt och endast gammalt dött sulhorn som borde ha renskurits vid verkningen, bärrandsröta är mörkt och fuktigt och sprider sig djupare upp i tidigare frisk lamellrand både på höjden och bredden utan att man "hjälper till" med hovkratsen.
NEJ!! Här har inga hästar skitig närmiljö och ingen har eftersatt hovvård. Ändå har två av alla olika hästar här haft WLD. Den ena fick mitt i sommaren när det var torrt och fint ute. Den andra fick det på försommaren då det också var torrt. Ingen har fått någonting under de perioder vår och höst när det är mycket lera osv. Alla har fått samma hovvård.Bärrandsröta består i 9 fall av 10 av bakterier, fall 10 är streptokocker, i samtliga fall beror det på "skitig" närmiljö o/e eftersatt hovvård.
Läste inte ordentligt.
Ta en söm, gröp bort all skit du får fram. Ta bomull, gör små korvar, blötlägg i jpaxsprit, tryck ner i fårorna med en söm. Låt vara kvar.Jag byter varannan var tredje dag.
Bomullen hindrar annan skit från att komma upp, spriten des.menar min hovis på -det kan tydligen vara ant. svamp bakteri eller både och.
*Kl*
(Han tyckte det var inga som helst problem att vänta en vecka och låta klinikhovis verka alltså)