straffa hästen

H

heidisen

Hej , jag är nybörjare och undrar hur skall jag straffa hästen... t.e.x när vi är pà promenad (han har nyligen blivit kastrerad och ska gâ mycket), sâ börjar han dra och protestera. Idag sâ kom en häst mötandes och han hade i tanken att resa sig men med ett knyck frân mig i grimman kom han ej sâ lângt,
Är detta kanske fortfarande för att han är nybliven vallack (har använts som avelshäst bland lösa ston) som han fortfarande har tankarna pâ annat hâll??? När gâr detta över?
Jag har longerat löst och det gâr bra... men just det här med andra hástar är lite halvjobbigt, Veterinären säger att sâret kan ta ett par veckor o läka och dâ gäller det röra pâ hästen massor...tillbaka till straffning, är det bara rösten som gäller? Eller vad skall man göa, tacksam för tips!!

Sv: straffa hästen

Personligen är jag väldigt mycket emot att bestraffa hästar utan tycker att det är bättre att jobba med ledarskapet, träna och uppfostra hästen :)

Mitt tips till dig är att jobba mycket på ledarskapet så att du får en lyhörd och uppmärksam häst som lyssnar på dig istället för tänka på annat som händer runtomkring. Du kan börja med enkla övningar från marken, som flytta bakdel, framdel, stanna, backa, flytta rakt åt sidan, lära den sänka huvudet m.m. Var tydlig, konsekvent och noga med att det är du som flyttar hästen dit du vill och inte tvärtom! :)

När det gäller en häst som är nyligen kastrerad och antaligen rätt stirrig och full av överskottsenergi gäller det att själv se tecknen redan innan hästens uppmärksamhet börjar fladdra iväg och redan då be den om något nytt så att den fortsätter lyssna på dig! När hästen redan börjat "bråka" är det betydligt svårare att få tillbaka koncentrationen.

Är han van vid träns? För det vore nog det första jag skulle ta till om jag skulle promenera omkring med en häst som försöker resa sig!
Det är ju liksom bara att ta ur honom från början. Även om han vet hur man gör när man betäcker så får han ju inte göra den när ni är på promenad. Sen behöver man förhoppningsvis int dra honom i munnen, men har man träns på så har man i alla fall en rimig chans att hålla honom.
Såklart kan man behöva "straffa" hästen, jag tycker att det verkar rätt som du gjorde som ryckte i grimman. Det kanske kan hjälpa att skälla på honomoxå, men man måste ju komma ihåg att det är instinkter hos hästen som vi kämpar emot. Risken är att du får ta till alla medel du har, kanske till och med slå till honom med grimskaftet om han inte lyssnar på dig. Din säkerhet går alltid först.
Ta träns (om han är van), hjälm, handskar och kanske tom ett spö med dig i fortsättningen.
Kom oxå ihåg att han måste stanna för att kunna resa sig, mana på honom om han försöker stanna!

Jag väljer alltid att leda i longerlina om det är risk att hästen reser sig. Då kan jag hålla mig på behörigt avstånd och slippa riskera att bli träffad av en framhov.
Som westernsuzie skriver så öva på ledarskapet, han ska alltid ha fokus på dig och respektera dig oavsett om det är ett brunstigt sto i närheten.

Klart man kan behöva "straffa" en häst, men bestraffning behöver inte vara fysisk. Min ena häst blir jätteledsen om jag så bara harklar mig lite när han vet att han gjort fel. Men tillrättavisar jag en annan häst och han är i närheten så bryr han sig inte. Då kan jag höja rösten utan att han bryr sig.

/M

Jag har hört att man inte ska straffa hästen alls.
- Hästen lär sig av beröm, och om man någon gång behöver tillrättavisa hästen så ska det inte vara som ett straff!

Jag ser en tillrättavisning som ett slags straff.

/M

Aaaah, i och för sig...
Men hon som berättade det för mig menade att man inte ska hänga upp sig på det, och typ vifta med armar och ben och (absolut inte)smälla till hästen och hålla på med massa sånt.
Så typ om hästen går rätt förbi en när man leder den, så ska man bara lugnt backa tillbaka hästen och sedan fotsätta.

Jag ser en tillrättavisning som ett slags straff.

/M

Hur lyckas du med det?
En tillrättavisning enligt mig, är att i samma sekund som hästen gör något som den inte borde göra visa den hur den ska göra istället.
En bestraffning, är något som gör ont, eller orsakar obehag, som kommer efter att hästen har gjort något den inte får göra.
Att bestraffa en häst är elakt, och totalt meningslöst, eftersom att den då inte förknippar det med händelsen, när det kommer efteråt.
Istället för att bestraffa, så tillrättavisar man - inte så, gör såhär istället ex. och berömmer sedan när den gör rätt.

Jag har hört att man inte ska straffa hästen alls.
- Hästen lär sig av beröm, och om man någon gång behöver tillrättavisa hästen så ska det inte vara som ett straff!

Ja visst är det här det ideala och visst är ledarskapsträning det rätta sättet (enligt mig) men i det här fallet (då hästen antagligen inte är tränad på det sättet) så måste ledarens säkerhet komma först och bestraffning kan behövas.

Han har rangen över dig. Så du måste ta över rangen över honom genom att visa att det är du som bestämmer och att du kan dominera honom på ett rättvist, snällt och bra sätt!

Jobba med att visa honom att det är du som flyttar honom och inte tvärtom. Backa, stanna och driv honom. Flytta honom sidleds, bakdel och framdel för sig. Var trygg, lugn och SÄKER på din sak hela tiden. Sätt upp mål, som t ex att han ska gå vid din sida hela tiden, att du ska kunna backa honom mm. Då blir du säker på din sak och han kan lita på och respektera dig.

Det är jätteviktigt att hästen vet vem som bestämmer, annars kan du inte kräva att hästen ska lyda dig! Du måste vara en bra, rättvis och snäll ledare som hästen kan vara trygg med. Om du slår hästen när den har rangen över dig kommer den troligtvis att slå tillbaka och visa att det är den som bestämmer över dig. Eller så kommer den att tycka att du är en dålig ledare.

Vinn hästens respekt, uppmärksamhet och förtroende genom att flytta den och börja kommunicera med den istället! Visa hästen respekt tillbaka. Den ska vara din vän, inte din fiende eller slav!

Försöker hästen flytta dig visar du bestämt men med pyttesmå fina signaler att det är du som bestämmer. Kämpar den mot dig och du kämpar tillbaka kommer det att bli kamp. Om du däremot inte låter dig övertalas att slåss utan visar hästen med fina signaler att det är du som bestämmer kommer den att respektera dig. Och var alltid självsäker och lugn. Visa hästen bara att det är DU som flyttar den och inte tvärtom.

Lycka till och hoppas det reder upp sig. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Hur lyckas du med det?
En tillrättavisning enligt mig, är att i samma sekund som hästen gör något som den inte borde göra visa den hur den ska göra istället.
En bestraffning, är något som gör ont, eller orsakar obehag, som kommer efter att hästen har gjort något den inte får göra.
Att bestraffa en häst är elakt, och totalt meningslöst, eftersom att den då inte förknippar det med händelsen, när det kommer efteråt.
Istället för att bestraffa, så tillrättavisar man - inte så, gör såhär istället ex. och berömmer sedan när den gör rätt.

precis. gör hästen nått så måste man tillrättavisa genast. på sekunden. Kommer det senare förstår inte hästen vad den gjort för fel.

Men straffa? nej. Markera att ett beteende inte är önskvärt är en sak, bestraffning tror jag inte på dock.

Jättebra förklarat! :bow: Tillrättarvisar man hästen på ett tydligt och fint sätt och berömmer genom att ta bort "trycket" och kanske en liten uppmuntring med rösten kommer hästen att förstå och respektera en. :)

Hur lyckas du med det?

Så där ser jag det också :)
Jag tror det här med att bestraffa/inte bestraffa helt enkelt beror på hur man ser på ordet bestraffning.

Är det bara jag som tycker att det här är en helt sjuk tråd?

En nybörjare som håller på med en nyligen kastrerad hingst och inte ens vet hur man hanterar en häst vid hand?

Mitt råd är att du låter någon som kan någonting om hästar hantera honom istället för dig, så kan du stå bredvid och lära dig tills du iallafall kan såpass mycket att du klarar av att leda hästen fram och tillbaka utan problem.
Om inte annat så är din okunskap farlig för din omgivning, speciellt om hästen fortfarande har sina hingst-instinkter kvar.

Hur gammal är hästen förresten?

jag tror att folk har väldigt olika betydelse på ordet bestraffa, jag kan se det som ett straff om hästen går på mig och jag viftar mer armar och kanske smäller till hästen på bogen (en sån smäll som man gör när man klappar i händerna)...

hade jag inte skrivit det inom parentes så hade ni trott at jag hade slagit för allt jag var värd, och hade jag ine förklarat vad jag menade med bestraffa så hade ni oxå trott att jag hade slagit rätt länge, ellerhur?

vill bara påpeka att det är otroligt lätt att missuppfatta varann.

jag håller med om att en nybörjare bör inte leda en nykastrerad hingst!

Är du verkligen redo som nybörjare att hantera en nykastrerad hingst? kanske ska börja med något lättare kanske:confused:
ridskola?

När en hingst avlats på eller kastreras sen har den redan blivit könsmogen och en del agerar hingstar livet ut.
Bestraffning för detta verkar ju som en underlig lösning, jag tror att det enda man kan göra om man är nybörjare är att hålla i grimskaftet ett kort ryck för att uppmärksamma och kanske en grymtning, men bara för att behålla hästens uppmärksamhet. Uppenbarligen finns ju ingen ledarroll och detta är väl grunden till problemet, kan vara svårt då hingstar i grunden är dominanta (speciellt de som är avlade på).
Gå en NH-kurs och chilla lite med hingsttämjandet.

jag motsätter mig allt snack om "bestraffning". Ledarskap är svårt men det som duger. Det finns ingen anledning till att du som nybörjare ska pyssla med en häst som reser sig, eller hingstar öh.

Liknande trådar

F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 147
Senast: fnorr
·
Hästmänniskan Skulle behöva lite tips från er. Jag brukar ta emot lite hästar på in-/tillridning och försäljning i liten skala obs har inget företag...
2
Svar
24
· Visningar
3 201
Senast: Wild Rein
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar