straffa hästen

H

heidisen

Hej , jag är nybörjare och undrar hur skall jag straffa hästen... t.e.x när vi är pà promenad (han har nyligen blivit kastrerad och ska gâ mycket), sâ börjar han dra och protestera. Idag sâ kom en häst mötandes och han hade i tanken att resa sig men med ett knyck frân mig i grimman kom han ej sâ lângt,
Är detta kanske fortfarande för att han är nybliven vallack (har använts som avelshäst bland lösa ston) som han fortfarande har tankarna pâ annat hâll??? När gâr detta över?
Jag har longerat löst och det gâr bra... men just det här med andra hástar är lite halvjobbigt, Veterinären säger att sâret kan ta ett par veckor o läka och dâ gäller det röra pâ hästen massor...tillbaka till straffning, är det bara rösten som gäller? Eller vad skall man göa, tacksam för tips!!

Sv: straffa hästen

Personligen är jag väldigt mycket emot att bestraffa hästar utan tycker att det är bättre att jobba med ledarskapet, träna och uppfostra hästen :)

Mitt tips till dig är att jobba mycket på ledarskapet så att du får en lyhörd och uppmärksam häst som lyssnar på dig istället för tänka på annat som händer runtomkring. Du kan börja med enkla övningar från marken, som flytta bakdel, framdel, stanna, backa, flytta rakt åt sidan, lära den sänka huvudet m.m. Var tydlig, konsekvent och noga med att det är du som flyttar hästen dit du vill och inte tvärtom! :)

När det gäller en häst som är nyligen kastrerad och antaligen rätt stirrig och full av överskottsenergi gäller det att själv se tecknen redan innan hästens uppmärksamhet börjar fladdra iväg och redan då be den om något nytt så att den fortsätter lyssna på dig! När hästen redan börjat "bråka" är det betydligt svårare att få tillbaka koncentrationen.

Är han van vid träns? För det vore nog det första jag skulle ta till om jag skulle promenera omkring med en häst som försöker resa sig!