straffa hästen

Sv: straffa hästen

Med risk för att låta elak, men om du är nybörjare så ska du definitivt INTE ge dig på att staffa/korrigera hästar. Att ens ge sig ut med en nykastrerad i det läget är ingen bra idé...

olika hästar regaerar ju så olika en del är ju jätte lyhörda. Brukar börja med att höja rösten och eller höja handen ifall dom gör något. Sen beror det väl på vad dom gör tränger en häst upp dej mot boxväggen och frösker mosa dej är det nog bara en armbåge i sidan som hjälper om ens det... ;)

Hur lyckas du med det?
En tillrättavisning enligt mig, är att i samma sekund som hästen gör något som den inte borde göra visa den hur den ska göra istället.
En bestraffning, är något som gör ont, eller orsakar obehag, som kommer efter att hästen har gjort något den inte får göra.
Att bestraffa en häst är elakt, och totalt meningslöst, eftersom att den då inte förknippar det med händelsen, när det kommer efteråt.
Istället för att bestraffa, så tillrättavisar man - inte så, gör såhär istället ex. och berömmer sedan när den gör rätt.

Som jag redan försökt förklara så kan en tillrättavisning från min sida ses som en bestraffning från hästens sida. När jag leder min ena nordis så glömmer han ibalnd bort att jag vill att han ska gå bakom mig. Då harklar jag mig lite, talar bara om att jag finns till och att han gjort fel. Jag kan inte se det som ett straff utan mer som en tillrättavisning/påminnelse om att jag finns där. Men just denna häst ser min harkling som ett straff.
Därför tycker jag att tilrättavisning i vissa fall kan liknas med ett straff.

/M

Tja, har han varit hingst länge och anv till avel, är ju "risken" stor att han behåller sitt hingstbetéende.
Det krävs kunskap och gärna erfarenhet att hålla på med hingstar.

Vi har/hade en unghingst i stallet. Han blev valack igår :)
Viktigt är att från början visa att Du är ledaren. det ska inte behövas bestraffningar för det, var tydlig i ditt agerande mot hästen.

Ex.
När jag tar in unghästen från hagen på hvällen leds han i grimma och grimskaft.
Jag låter honom absolut inte springa och han får inte gå före mig. Numer räcker det med att bara nudda bogen på honom så håller han sig där han ska.
Jag pratar lugnande med honom och berömmer när han gör rätt.
Han får inte rusa in i boxen trots att det ligger mat där.
Vi stannar till utanför, jag kliar på halsen och pratar med honom.
När han är lugn säger jag "varsågod" och leder lugnt in honom i boxen.

Som sagt, var tydlig och framför allt lugn och försök utstråla styrka mot hästen, utan att slå.

Lycka till!

Som jag redan försökt förklara så kan en tillrättavisning från min sida ses som en bestraffning från hästens sida. När jag leder min ena nordis så glömmer han ibalnd bort att jag vill att han ska gå bakom mig. Då harklar jag mig lite, talar bara om att jag finns till och att han gjort fel. Jag kan inte se det som ett straff utan mer som en tillrättavisning/påminnelse om att jag finns där. Men just denna häst ser min harkling som ett straff.
Därför tycker jag att tilrättavisning i vissa fall kan liknas med ett straff.

/M

Men om hästen är så, varför lägga betoning på att den har gjort fel? Då blir ju allt genast negativt. Istället kan man stanna, rygga, och berömma för att han har varit duktig på det, och sedan gå framåt igen. Vips, så befinner han sig bakom dig, har varit jättedukig och är nöjd med sig själv.
:)

Är det bara jag som tycker att det här är en helt sjuk tråd?

En nybörjare som håller på med en nyligen kastrerad hingst och inte ens vet hur man hanterar en häst vid hand?

Mitt råd är att du låter någon som kan någonting om hästar hantera honom istället för dig, så kan du stå bredvid och lära dig tills du iallafall kan såpass mycket att du klarar av att leda hästen fram och tillbaka utan problem.
Om inte annat så är din okunskap farlig för din omgivning, speciellt om hästen fortfarande har sina hingst-instinkter kvar.

Hur gammal är hästen förresten?

stämmer :bow:

Har inte orkat läsa tråden, men börjar med att ställa en motfråga.

Berömmer du honom när han gör rätt eller bestraffar du bara när han gör fel?

En nybörjare som håller på med en nyligen kastrerad hingst och inte ens vet hur man hanterar en häst vid hand?

Håller med dig!!! :bow:

Tja, man kan ju hoppas att det inte är sant :smirk: Tyvärr har jag sett sånt här i verkligheten ett antal gånger. Människor som tror sig kunna mer än de kan. "Det är ju bara en söt liten häst" :D

Liknande trådar

F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 147
Senast: fnorr
·
Hästmänniskan Skulle behöva lite tips från er. Jag brukar ta emot lite hästar på in-/tillridning och försäljning i liten skala obs har inget företag...
2
Svar
24
· Visningar
3 201
Senast: Wild Rein
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar