A
anni0301
Sitter här och läser lite diskussioner över att uppfostra hästar och blir så brydd (och imponerad) över att folk verkar ha hur mkt tid som helst att träna sina hästar i detta med kommunikation odyl. Själv jobbar jag 8 timmar om dagen, har två barn, två hundar, hus å hem som ska skötas plus häst. Just för tillfället har jag en fyraåring som ska tränas från mark å rygg men inte har jag fyra timmar att vänta ut henne om hon helt plötsligt inte vill gå - är det då fel att rappa henne på rumpen för att gå framåt? Hon vägrade ex gå in i hagen (blev skrämd för tråden en dag) När vi kom till grinden stannade hon, lugnt å stilla stod hon där å bara tittade på på mig å " sade " -ha, tro inte att jag tänker gå in där! Jag försökte pocka å locka men det hjälpte inte så jag bad en kompis gå bakom m pisken å peta på henne å vips så var hon inne i hagen. Detta upprepade vi ett antal gånger å nu är det inga problem alls. Hennes förtroende för mig växer varje dag (haft henne drygt en vecka) fast än jag använder mig av höjd röst å ibland en dask om hon gör fel (SNÄLLA ÖVERTOLKA INTE DETTA; JAG SLÅR HENNE ALDRIG!!) Hon följer mig som en hund å kommer till mig i hagen, flyttar undan för röst osv. Varför är det då fel, enligt många, att använda pisken? Om jag inte använt pisken vid hagproblemet skulle jag få stå där i en timme varje morgon för att släppa ut henne, nu tog det en kvart att ta ur henne det å inte mår hon sämre för det.
Visst, en häst som är livrädd kan man inte piska på, det förstår väl vem som helst, men i en helt vanlig situation där hästen vill bestämma anser jag att ett rapp på rumpen inte skadar - vad säger ni? ( Blir jag hängd nu eller )vill bara diskutera lite...
Visst, en häst som är livrädd kan man inte piska på, det förstår väl vem som helst, men i en helt vanlig situation där hästen vill bestämma anser jag att ett rapp på rumpen inte skadar - vad säger ni? ( Blir jag hängd nu eller )vill bara diskutera lite...