Straff/beröm

A

anni0301

Sitter här och läser lite diskussioner över att uppfostra hästar och blir så brydd (och imponerad) över att folk verkar ha hur mkt tid som helst att träna sina hästar i detta med kommunikation odyl. Själv jobbar jag 8 timmar om dagen, har två barn, två hundar, hus å hem som ska skötas plus häst. Just för tillfället har jag en fyraåring som ska tränas från mark å rygg men inte har jag fyra timmar att vänta ut henne om hon helt plötsligt inte vill gå - är det då fel att rappa henne på rumpen för att gå framåt? Hon vägrade ex gå in i hagen (blev skrämd för tråden en dag) När vi kom till grinden stannade hon, lugnt å stilla stod hon där å bara tittade på på mig å " sade " -ha, tro inte att jag tänker gå in där! Jag försökte pocka å locka men det hjälpte inte så jag bad en kompis gå bakom m pisken å peta på henne å vips så var hon inne i hagen. Detta upprepade vi ett antal gånger å nu är det inga problem alls. Hennes förtroende för mig växer varje dag (haft henne drygt en vecka) fast än jag använder mig av höjd röst å ibland en dask om hon gör fel (SNÄLLA ÖVERTOLKA INTE DETTA; JAG SLÅR HENNE ALDRIG!!) Hon följer mig som en hund å kommer till mig i hagen, flyttar undan för röst osv. Varför är det då fel, enligt många, att använda pisken? Om jag inte använt pisken vid hagproblemet skulle jag få stå där i en timme varje morgon för att släppa ut henne, nu tog det en kvart att ta ur henne det å inte mår hon sämre för det.
Visst, en häst som är livrädd kan man inte piska på, det förstår väl vem som helst, men i en helt vanlig situation där hästen vill bestämma anser jag att ett rapp på rumpen inte skadar - vad säger ni? ( Blir jag hängd nu eller ;) )vill bara diskutera lite... :)

Sv: Straff/beröm

Att hantera hästar enligt NH innebär inte att det bara är lock och pock som gäller och att man inte kan säga ifrån (eller säga till). Om man ser hur hästar agerar mot varandra är det inte bara snällhet som gäller, de kan tvärtom puckla på varandra ganska bra. Om en ranglåg häst går in på en ranghög häst "privata område" utan tilllåtelse får den ranglåga hästen veta att h*n lever... Hur mycket, beror på hur mycket den ranglåga hästen ignorerar den ranghögre. Om den ranghöge vill att en ranglåg ska flytta på sig används samma sätt, lite ignorans-lite "våld", mycket ignorans-mycket "våld". Jag anser därför att det inte är fel att använda till exempel ett spö, grimskaftet eller sin egen kropp för att "slå till" hästen. Det gäller dock att använda "våldet" med urskiljning. Som du själv konstaterar ska man aldrig slå på rädda hästar, det gör saken bara värre eftersom det bekräftar för hästen att det var farligt, men en häst som bara är dumtjurig eller inte har respekt måste få veta att; nu är det nog. Då kan ett rapp vara på sin plats. Men man måste själv veta vad det är man vill ska hända och vara väldigt tydlig i sina andra signaler så att man är säker på att hästen förstår vad man vill eller vad man säger ifrån förnågot.

/Sara

Precis som Saen säger, finns inget förbud inom NH för fysisk påverkan. Vad som gäller i det fallet, är att man provar övriga vägar först. Och dom är många!

Sitter här och läser lite diskussioner över att uppfostra hästar och blir så brydd (och imponerad) över att folk verkar ha hur mkt tid som helst att träna sina hästar i detta med kommunikation odyl.
Först en korrigering. Det är vi människor som tränar oss i att kommunicera med hästarna, eftersom kommunikationen sker på deras språk! :idea:

Så detta med tid. Tillhör du dom som lägger timmar i onödan på att fånga häst, lasta häst, sadla häst, verka häst, osv, osv? Eller dom som är rädd för sin häst, rädd för att bli trampad, rädd för att tappa den, osv, osv? Fråga dig i så fall, om inte några timmar av kommunikationsträning är en väl placerad investering, för att slippa allt det där?

Rek! Läs tidigare trådar i ämnet samt kolla in på NNHA:s hemsida!

LIA

Nä jag tillbringar inga timmar med att jaga hästar å inte e jag rädd för dem heller ;)
vad jag menade med tid är att många lägger ned flera timmar om dagen med "pock å lock metoden" för att lösa ett problem som kanske lättare löses med ett rapp i rumpen så är det klart sen.
Själv umgås jag med hästen å kommunicerar hela tiden, då lär vi oss förstå varandra och då slipper man många problem. Men dyker ett problem upp lägger jag hellre fyra timmar ena dagen å jobbar igenom det än sliter varje dag!

Jag gick NH-kurs en gång m en fransman (kommer inte ihåg hans namn..) som sa något klokt. Hästar behöver valmöjligheter. Ex. Går jag in i transporten blir allt lungt å skönt, stannar jag här ute å trilskas blir det obehagligt.
Jag gör samma när jag rider. Hästen får välja, jag börjar med säteshjälper-lyssnar den inte kommer skänkel och efter skänkel kommer ett "rapp" om den inte heller lyssnat på skänkeln. Den metoden har gjort att mina hästar lystrar till minsta säteshjälp eftersom de vet att annars kommer skänklarna å tillslut ett piskrapp. Enkelt! ;)
Jag håller med dig Sara, hästar är rätt duktiga på att puckla på varandra, varför är då så många människor rädda för att ta tag i sina hästar?
Visst är det en konst att göra det i rätt sekund så att hästen fattar vad den gjort för fel, men det lönar sig rätt snabbt.

vad jag menade med tid är att många lägger ned flera timmar om dagen med "pock å lock metoden" för att lösa ett problem som kanske lättare löses med ett rapp i rumpen så är det klart sen.
Är det så många som gör det då? Jag hoppas att de flesta ("NH-are") har ett antal mellanvägar dom använder.

Men dyker ett problem upp lägger jag hellre fyra timmar ena dagen å jobbar igenom det än sliter varje dag!
Precis! Men är det inte just så dom flesta gör?

Jag trodde att "skänkel-hjälper" var signaler, precis som tygeltag m fl? Inte upptrappning? Fel fattat?

Att trappa upp med "lite-mycket-piskrapp" känns inte NH direkt.

Att vanemässigt rappa hästen och hänvisa till hästarnas inbördes beteende, antyder tyvärr att man inte "läst häst".

LIA

Som med många andra saker så finns det folk som "tränar" NH med sina hästar som gör övningar med sina hästar men som inte vet varför man gör si eller så. Och då de hör att det är mycket mer hästvänligt med NH fokuserar man på ordet vänligt och tror att det inte kan innefatta en tillsägelse. Tyvärr finns det ett antal människor som tror det men jag kan inte säga hur många eftersom det är något jag inte har koll på (lite svårt att säga med så många som håller på med NH i världen :smirk: )

Att vanemässigt bara rappa till hästen anser inte jag heller vara särskillt klokt. Däremot, vi vill ju att våra hästar ska kunna uppfatta våra viskningar, vilket man i detta fallet skulle vara sätet. Om inte hästen lyssnar på viskningen måste man höja rösten lite vilket då blir att man lägger till skänkeln. Om hästen fortfarande inte lyssar höjer man rösten ytterligare genom spöet. Naturligtvis finns det många sätt att "höja rösten" på varav detta är ett. Det som är viktigast är dock att nästa gång man ber hästen om något så börjar man med att viska. Detta är NH.

/Sara

"Att vanemässigt bara rappa till hästen anser inte jag heller vara särskillt klokt"

Såklart att jag inte rappar till hästen av ren vana. Det behövs bara några få gånger så har ju hästen lärt sig att gå redan vid första minsta hjälpen. Och om den redan från början reagerar så behöver man ju inte förstärka något. sen om det är NH eller inte vet inte jag, men det är kommuntiaktion som funkar... för oss... :p

Däremot, vi vill ju att våra hästar ska kunna uppfatta våra viskningar, vilket man i detta fallet skulle vara sätet. Om inte hästen lyssnar på viskningen måste man höja rösten lite vilket då blir att man lägger till skänkeln. Om hästen fortfarande inte lyssar höjer man rösten ytterligare genom spöet. Naturligtvis finns det många sätt att "höja rösten" på varav detta är ett.
Jag missuppfattar kanske, men jag har lärt mig att man ger olika typer av signaler med sätet resp skänklar. Fel av mig?

Öka/fasa upp/förstärka/höja rösten etc är en sak. Signalera om ökad insats/högre tempo etc något helt annat. "För säkerhets skull." ;)

Vad jag reagerat mot i tråden, är att man verkar vara snabb med spö/pisk, så fort hästen inte svarar på en signal. Alltså, liten signal-stark signal-pang!
Om hästen inte "lyssnar på sätet", kan ju orsaken vara att den inte hörde, vilket i sin tur kan ha olika orsaker. Då borde väl nästa steg vara en tydligare signal med sätet? Och en ännu tydligare/kraftigare + ev röst? Hur snabbt och hur högt man fasar upp, beror ju på förutsättningarna.

Detta är NH! :)

Själv använder jag pisken som signalgivare, inte som sista förstärkning. Om du förstår hur jag menar. Nog kan det komma situationer när "rappa till" är nödvändigt, men inte så lätt som det verkar här.

LIA

Man kan göra otroligt mycket med enbart sätet, allt från att driva hästen till att göra skolor och liknande. Men jag skulle vilja se skänklarna som en förlängning av sätet, så när jag med sätet till exempel ger en hjälp för skänkelvikning kan skänkeln följa med som ytterligare en förtydlig av vad det är jag menar med sätet.

"Vad jag reagerat mot i tråden, är att man verkar vara snabb med spö/pisk, så fort hästen inte svarar på en signal. Alltså, liten signal-stark signal-pang!
Om hästen inte "lyssnar på sätet", kan ju orsaken vara att den inte hörde, vilket i sin tur kan ha olika orsaker. Då borde väl nästa steg vara en tydligare signal med sätet? Och en ännu tydligare/kraftigare + ev röst? Hur snabbt och hur högt man fasar upp, beror ju på förutsättningarna."

Naturligtvis är det inte bara en trestegsskala som man använder för signalerna utan den är mer nyanserad med liten signal med sätet, lite starkare ännu starkare osv. Det är inte alltid som man måste gå hela vägen heller och det finns som sagt andra sätt också att få samma resultat. Och självklart måste man ta hänsyn till vad det är för situation som man befinner sig i för tillfället och varför hästen inte lyssnar. Men jag sitter och pluggar på en tenta just nu så det vara bara hälften av det jag tänkte som kom ut :smirk:

"Detta är NH!"

Vad jag menade med att detta är NH är det faktum att man trappar upp en signal och förstärker den när hästen inte lyssnar. Ibland kan det ju faktiskt vara ignorans från hästen sida och att man då måste "skrika till" för att uppmärksamma den på man inte accepterar ignoreringen. Precis som hästar gör...

"Själv använder jag pisken som signalgivare, inte som sista förstärkning. Om du förstår hur jag menar. Nog kan det komma situationer när "rappa till" är nödvändigt, men inte så lätt som det verkar här."

Ett spö kan man använda på många sätt, både som signalgivare och som förstärkning av signaler. Men som med alla andra redskap (inklusive våra kroppar) måste man ha kunskap om hur de ska användas och vid vilka tillfällen. Och verkligheten är inte alltid så enkel som det skrivna och inte heller lika generell.

Men förstår jag dig rätt om jag tolkar dig: Det är okej att använda spö om man vet och förstår vad man gör men sök hellre en annan väg. Ett spö bör också användas (då det används) som en mindre signal, och inte bara som ett rapp. Något åt det hållet?

/Sara

anni0301 skrev:
Nä jag tillbringar inga timmar med att jaga hästar å inte e jag rädd för dem heller ;)
Själv umgås jag med hästen å kommunicerar hela tiden, då lär vi oss förstå varandra och då slipper man många problem. Men dyker ett problem upp lägger jag hellre fyra timmar ena dagen å jobbar igenom det än sliter varje dag!

Jag gick NH-kurs en gång m en fransman (kommer inte ihåg hans namn..) som sa något klokt. Hästar behöver valmöjligheter. Ex. Går jag in i transporten blir allt lungt å skönt, stannar jag här ute å trilskas blir det obehagligt.
Jag gör samma när jag rider. Hästen får välja, jag börjar med säteshjälper-lyssnar den inte kommer skänkel och efter skänkel kommer ett "rapp" om den inte heller lyssnat på skänkeln. Den metoden har gjort att mina hästar lystrar till minsta säteshjälp eftersom de vet att annars kommer skänklarna å tillslut ett piskrapp. Enkelt! ;)
Jag håller med dig Sara, hästar är rätt duktiga på att puckla på varandra, varför är då så många människor rädda för att ta tag i sina hästar?
Visst är det en konst att göra det i rätt sekund så att hästen fattar vad den gjort för fel, men det lönar sig rätt snabbt.

Kanske inte helt enligt NH, men det är en logisk kommunikation för hästen. Blir lite ensidig kommunikation men ger resultat.

En dutt på rumpan (efter att först ha varnat om att det kommer om man jobbar med kroppsspråket från marken) är en naturlig signal framåt, bra mycket mer naturlig signal framåt än t ex att sitta och trycka hårdare med benen. Eller att tro att hästen ska gå om man trycker en längre tid, som man gör när man lär hästen ge efter för tryck. Men hästen har ingen gaspedal i magen tyvärr, så den blir bara härdad för skänkeln.

När man jobbar från marken är det en ren bestraffning eller en hög fas av tillsägelse. Dvs när hästen har blivit först bedd, sedan varnat och sedan "tillsagd". Men som sagt så är det inte bra att använda på en lite osäker häst eftersom det negativa förstärks.

Vad jag menade med att detta är NH är det faktum att man trappar upp en signal och förstärker den när hästen inte lyssnar. Ibland kan det ju faktiskt vara ignorans från hästen sida och att man då måste "skrika till" för att uppmärksamma den på man inte accepterar ignoreringen. Precis som hästar gör...
Precis. Vi kommer ständigt tillbaka till grundinställningen: Så lite som möjligt och så mycket som behövs.

Men förstår jag dig rätt om jag tolkar dig: Det är okej att använda spö om man vet och förstår vad man gör men sök hellre en annan väg. Ett spö bör också användas (då det används) som en mindre signal, och inte bara som ett rapp. Något åt det hållet?
Ungefär så ja. :) Med tillägget att spö är ett förträffligt hjälpmedel, om man inte i första hand vill rappa med det, och att även spösignalen givetvis kan trappas upp på olika sätt.

LIA

Vad bra, då är vi inne på ungefär samma linje båda två :)

/Sara

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter