Sv: Stotest

Intressant läsning och vad smidigt att skicka iväg sin inridna ston och få dem både testade och utbildade!
Kanske skulle flytta till tyskland istället:angel:
Fast för 1000€ = 10 000 SEK kan du ju skicka iväg din häst på utbildning och visning här i Sverige med ;) Varför krångla till det?

Det är lite skillnad på ridprovsdelen där jämfört med vårt 3-års i Sverige där de kan bete sig precis hur de vill, så länge ryttaren sitter kvar i alla gångarter så godkänns de.

Tyska tre-åringar ska visas:

-2 varv åt varje håll i trav, lättridning, visa längning på bortre långsidan.
-Galoppfattning på volten, 1,5 varv åt varje håll i galopp med längning av sprången på långsidan.
-Avsaktning till trav, lättridning, in på volten och längning av tygel utmed hästens hals på volten, därefter utan att ta tygeln avsaktning till skritt på lång tygel.
Här förklarade domaren gångartsbedömningen avslutad och meddelade att bedömning av ridbarhet skulle påbörjas.
Trav och lättridning igen, serpentin med 3 bågar, på nästa långsida nedsittning och därefter halt med tillåtna skrittsteg emellan.
Stå still på lång tygel medan poängen lästes upp, som förut utan kommentarer.

Alla ston gjorde detta prov tillsynes utan besvär, det såg lugnt och lätt ut, med hästar som verkade veta vad som begärdes av dem och som gärna utförde det. De gick i korrekt unghästform med stöd på tygeln, vi såg absolut inte några tecken på drivna eller pressade hästar här heller. För oss som åskådare gav de olika momenten i provet väldigt bra bild av vad hästarna hade för starka och svaga sidor
Direkt efter detta ridprov togs stona till angränsande ridhus där testryttare satt upp för ett kort prov. Testryttarna är Verdens professionella och mycket rutinerade auktionsryttare. Varje häst får två betyg för ridbarhet, under egen ryttare och av testryttaren.

Fast för 1000€ = 10 000 SEK kan du ju skicka iväg din häst på utbildning och visning här i Sverige med ;) Varför krångla till det?

Fast jag tycker man verkar få bra mkt mer för pengarna samt mer utförligt test än här.
Samt hur många utbildningsanläggningar finns här i Sverige där ryttarna arbetar proff med unghästutbildning? Vi har ju inte ens många erkännt skickliga unghästutbildare som tar emot oinridna unghästar..

Ställer ni upp även på övriga vilkor som finns beskrivna i artikel?

Ingen närmare kritk bara en siffra - jag tänker på den öppenhet svenska uppfödare kräver (jag själv inräknad). Finns inte resultatlistor med poäng och härstamning ute på nätet direkt efter avslutad bedömning så skrivs det mängder med inlägg bl a på detta forum. Publiken på den i artikeln beskrivna stotest hade ju inte heller infunnit sig, tycker ni det är ett problem?

För att få ut diplomet så ska stona betäckas 4 år med ett i förbundet godkänd hingst - hur många här skulle ställa upp på det vilkoret?
I tråden om var man har sitt sto registrerat framgår ju att flera stoägare registrerar om sitt sto i det förbund hingsten man vill betäcka med tillhör.

Om ni läste artikeln så står det också att fler (%-sett) visar sina hästar på treårstest i Sverige än som visar på stotest i Tyskland. Jag tror att det beror på att som testet är utformat i Sverige så kan du visa din häst själv. Allt som krånglar till (t ex bedömning av gångarter uppstuttet) avskräcker "vanliga" från att visa in häst.
ASVH har ju strävat mot att ha ett högt deltagande på treårstest och kvalitetsbedömning för att avkommebedömningen ska bli så säker som möjligt.

Hoppas ni noterade att det krävs högre poäng för att få diplom i Sverige än i Tyskland.

Fast jag tycker man verkar få bra mkt mer för pengarna samt mer utförligt test än här.
Samt hur många utbildningsanläggningar finns här i Sverige där ryttarna arbetar proff med unghästutbildning? Vi har ju inte ens många erkännt skickliga unghästutbildare som tar emot oinridna unghästar..

Du var tydligen inte i Göteborg och lyssnade på Wiebe Yde van de Lageweg när han pratade om fördelarna/nackdelarna med olika förbunds hingstprov?
Ett av problemen med proven var just att man får lämna sin hingst utan att kunna påverka vem som red hästen under utbildningen....:grin:

Jag tycker testet har olika värden för mig som uppfödare kontra hästägare.

Som uppfödare vid val av hingst och man ser till index så spelar inte muntliga omdömen någon roll, det är siffran i slutänden som finns med. Samma sak här i Sverige, även om domarna läste upp ett omdöme på 3-års så finns det ingenstans om ni inte ev visare vill dela med sig.

Som uppfödare uppskattar jag att hingsten jag kanske vill använda har gjort ett bruksprov med olika ryttare som testat och bedömt, jämfört med att bara hemmaryttaren visar och tävlar.

Som hästägare vill jag görna höra en motivering till siffrorna, och som hästägare vill jag själv bestämma vem som rider min häst.

Sen så måste jag säga att jag har fullt förtroende för de ryttare som rider och testar hästar i Verden och Hannoveranerförbundet. Det finns nog ingen av dem jag inte skulle sätta upp på mina egna!

För min del kommer det inte bli aktuellt att skicka ner mina unga hannoveranerston till Tyskland för just stotest, det som jag däremot gärna skulle göra är att ha möjligheten att visa framtida föl och unghästar på visningar och uttagningar till auktionerna och premiering! Den typen av marknadsföringsmöjligheter saknas helt här.

Visst, ryttarna som utbildar stona vid stotesterna är säkert MKT bättre än de som utbildar hingstarna vid hingstproven.;)

Jag tror att det beror på att som testet är utformat i Sverige så kan du visa din häst själv. Allt som krånglar till (t ex bedömning av gångarter uppstuttet) avskräcker "vanliga" från att visa in häst.

Instämmer helt. Redan dagens ridprov på 3-års testet har kritiserats en hel del. Inte alla vill rida in sina unghästar som 2-åringar, det går väl an om man är liten och lätt men långt ifrån alla uppfödare är det. Dessutom kan man diskutera värdet i att visa en så ung häst under ryttare.

"Problemet" aveln har är ju inte att testerna inte är tillräckligt urskiljande, utan att det avlas för mycket på hästar som inte är visade alls, eller visade med låga poäng, och som inte uppfyller grundläggande krav på individ och härstamning.

Ställer ni upp även på övriga vilkor som finns beskrivna i artikel?

Ingen närmare kritk bara en siffra - jag tänker på den öppenhet svenska uppfödare kräver (jag själv inräknad). Finns inte resultatlistor med poäng och härstamning ute på nätet direkt efter avslutad bedömning så skrivs det mängder med inlägg bl a på detta forum. Publiken på den i artikeln beskrivna stotest hade ju inte heller infunnit sig, tycker ni det är ett problem?

För att få ut diplomet så ska stona betäckas 4 år med ett i förbundet godkänd hingst - hur många här skulle ställa upp på det vilkoret?
I tråden om var man har sitt sto registrerat framgår ju att flera stoägare registrerar om sitt sto i det förbund hingsten man vill betäcka med tillhör.

Om ni läste artikeln så står det också att fler (%-sett) visar sina hästar på treårstest i Sverige än som visar på stotest i Tyskland. Jag tror att det beror på att som testet är utformat i Sverige så kan du visa din häst själv. Allt som krånglar till (t ex bedömning av gångarter uppstuttet) avskräcker "vanliga" från att visa in häst.
ASVH har ju strävat mot att ha ett högt deltagande på treårstest och kvalitetsbedömning för att avkommebedömningen ska bli så säker som möjligt.

Hoppas ni noterade att det krävs högre poäng för att få diplom i Sverige än i Tyskland.

Intressanta frågor, hoppas någon vill svara :idea:

För 9000 kr/månad (+1000kr i anmälningsavgift) får du en bra unghästutbildare här i Sverige som troligtvis håller högre kvalitet än de ryttarna som rider på stotesterna i många förbund. Jag vet flera som tar emot för inridning, men många av de duktigaste ryttarna kan ju iofs välja vilka hästar de ska utbilda, och då ligger man ju sämre till om man har en unghäst av medioker kvalitet.

Om ett test som bara innehåller siffror och helt saknar skriftlig kritik är mer utförligt än ASVHs unghästtester (där man får mer tid på sig i bedömningsringen samt muntligt och skriftligt omdöme + poäng) kan ju diskuteras...

Nej siffror skulle jag också vilja ha.
Angående unghästutbildare så har jag fått den uppfattningen att de vill ha unga men inte helt råa hästar för champ o dyl?
Men det kanske är en missuppfattning?

Tusen tack för länken!

Egentligen skulle det alltså vara möjligt att i praktiken utöka dagens kvalité med en testryttare för att få en bedömning av ridbarhet och i slutändan få en index för ridbarhet. I praktiken hade man kunnat utöka kvalitén med en dag för de som ville, låta det kosta ett par extra hundralappar och ha några testryttare som rider en häst var och ger poäng. Om dessa ston som deltar med poäng över typ 7.5 eller 8 i ridbarhet och kapacitet får någon form av prestationsutmärkelse tror jag att många hade velat testa sitt sto.
.

Jag tror nog inte på den idén eftersom testryttarnas betyg skulle mest bara tala om hur väl riden hästen är hittills. Det funkar på hyggligt på bruksprov och vid championat för där är (ska) hästarna vara ungefär lika väl förberedda. Men hur ser det egentligen ut på kvalitén i praktiken? Du har hästar som är både dåligt förberedda och dåligt ridna och de kan inte få samma chans som de som är utbildade av proffs. Ser domarna idag en dåligt tränad/riden häst i uppsuttna hoppningen så får vi hoppas att de ser igenom och inte belastar hästen med det, men en testryttare får nog svårare att avgöra vad som är arv och vad som är miljö. Det finns en anledning till att Brinks hingstar alltid får superhöga ridbarhetspoäng vid bruksprovet...

Senast ändrad:

Det är lite det jag menade, hannoveranerförbundets system ställer mkt högre krav på hästens utbildning. Den ska vara så pass välutbildad att den har sin egen balans och kan gå i låg form avslappnat på lång tygel, och den ska kunna trava balanserat i serpentiner. Noterar man då att man gör testet lite när som under året som 3-åring tycker inte jag det är för mycket krävt! Däremot så krävs rätt utbildning av kunnig ryttare van vid unghästar och vilka krav man bör ställa på dem.

Visst är det så här att väldigt många fler hästar visas, vilket är bra för vi får snabbare siffror på hingstarnas förärvning, men hur rättvist är det när de är så olika förberedda?

Framförallt så ställer det som sagt var krav på den som utbildar och visar, och tittar man på ett genomsnittligt 3-årstest skulle jag nog tycka att mindre än hälften är vettigt tränade och visade... Men vill vi att unghästarna ska testas på ett rättvist sätt, och vi vill kunna få fram svenskfödda hästar som kan vara med i toppen på tex unghäst-vm så måste de ju förberedas på samma sätt som unghästarna får i andra länder.

Nu menar jag inte att det per automatik är bättre att få en häst utbildad i Tyskland om man ser till hästarna på individnivå (än en gång skillnad i rollen som hästägare och som uppfödare/publik). I Tyskland forceras det mer, man följer en mall och hästar som inte passar in sållas bort. Det finns så många bra hästar att man har råd att från början ställa höga krav och rensa bort de som inte håller måttet. En tysk välutbildad 4-åring går många gånger sälja till en svensk som letar 6-7-åring, och då är den tyska 4-åringen troligtvis mer välriden och utbildad. Sorgligt men sant. Det finns stora brister i den svenska unghästhanteringen/utbildningen.

Och nu har jag svammlat iväg som vanligt...

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Blyger
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 284
Senast: Derring-Do
·
Avel Jag stor lite i valet och kvalet att betäcka. Antingen min kompis häst ,som har Egerländer i sig eller kanske betäcka stoet som...
Svar
10
· Visningar
1 208
Senast: Trilla
·
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 727
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka