Storpudel för lydnad

E

ekran

Hej! Funderar nu på att köpa mig en till hund som jag kan träna och tävla med i lydnad och ev. agility. Har nu en 8 årig wheaten tik (som nu är mer av en familjehund i sina bästa år), men funderar på att köpa en storpudel i sommar. Har ingen större erfarenhet av storpudeln och känner faktiskt ingen som har en. Så nu undrar jag hur pass lämpade de är för lydnad och t.ex. agility. Ni som har en storpudel som ni tränar/tävlar med får gärna skriva allt om era hundar. :) men andra också med storpudel! Kan inte köpa en brukshund då alla andra i familjen är allergiska förutom jag:cool: . Men det jag har läst/hört om storpudeln är att de är väldigt lätta att skola och att det är många som kommit långt med sina pudlar. All information är välkommen! :)
 
Sv: Storpudel för lydnad

Det går att komma väldigt långt med en pudel, dom är extremt lättlärda hundar och ha bra förutsättningar för att bli bra tävlingshundar. Som vanligt är det väl viktigt att kolla föräldrarnarnas menalitet osv..Dessvärre ställer man väl bara ut storpudel annars tror jag?
 
Sv: Storpudel för lydnad

tack för svar. :) Ja det verkar som att det är vääldigt många uppfödare som bara är intresserade av att ställa ut sina hundar. Fick leta ett bra ta innan jag hittade ngn. som tränade och tävlade seriöst med sina hundar samtidigt som hon ställde ut dem. Man tycker ju att det är lite kontigt att pudeln är så lättlärd osv. men sen är det utställning som betyder mest. Det är ju många som bara tänker utställning när de hör ordet pudel. Jag gjorde också det ett bra tag innan jag kollade närmare på rasen.
 
Sv: Storpudel för lydnad

Jag känner bara en storpudel(Läs: Stallpudel).... Tror hon är för smart för att läras:rofl:
//C
 
Sv: Storpudel för lydnad

Ett toppenställe att "träffa" andra pudelägare är http://www.pudelklubben.se/ gå in på forumet där.
Själv blev jag pudelfrälst i somras och har en storpudeltjej som är sex månader. Tränar lydnad och spår med henne, ska även prova på agility till sommaren. Pudlar är hur roliga som helst att jobba med. Lättlärda, massor med energi och enorm "will to please".
Här är min prinsessa!
DSC03071.jpg

Jag kan nog "lova" dig att vilken uppfödare som helst skulle bli jätteglad att sälja en valp till någon som vill jobba med den!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Storpudel för lydnad

Jag älskar pudlar, men tyvärr är det få som köper dem.

De är lättlärda, trevliga, arbetsglada, lättskötta (om man klipper ner dem) och är väl hyffsat sunda har jag för mig.

//E
 
Sv: Storpudel för lydnad

Vad fin hon är din hund :) Tror aldrig jag sett en med den färgen på storpudel.
 
Sv: Storpudel för lydnad

Tack! Jag tycker också att hon är vacker!:love:
Aprikos är inte så jättevanlig på storpudel. Jag sparar päls för fullt eftersom jag vill ställa ut henne. Tycker redan att det är ett jättejobb med pälsskötsel så det blir ingen lång utställningskarriär för henne. Det roligaste är ändå att jobba "på riktigt". Skulle inte kunna ha hund för enbart utställning...
 
Sv: Storpudel för lydnad

vad fin hon var! :) Jo det är säkert många som vill ha sina valpar till hem där de aktiveras..men det gäller ju att också kolla vad de har för mål med sin uppfödning, på vissas hemsidor står det att deras mål är att sälja vackra hundar. Fast de är ju vackra iof. :) tack för tipdet om pudelklubben, ska kolla in det! funderar också lite på en aprikos faktiskt :love:
 
Sv: Storpudel för lydnad

Jag kan med glädje och mycket erfarenhet rekomendera Pudlarna i allmänhet.
Vi har två men jag lånar och tränar/tävlar agility med tre till av en bekant. Alla fem är helt olika i sätt och hur man ska träna dem!!

Albin är väldigt lättlärd när det gäller "skit" och trick. Inte förrän nu, drygt fem år efter att vi fått honom som omplacering, har han börjat bli riktigt bra på agilitybanan.

Viska är helt annorlunda!! Lydnaden och agility bara smälter in som ingenting men trick är helt bortslösad tid för henne. Dessutom är hon som en ardenner om man jämför med Albin som snarare är en arab :D

Småpudlarna som jag lånar är också helt olika varandra. Saga är väldigt hård i sitt psyke och man måste nästan ryta till henne för att hon ska fatta att det är allvar. Lilo har jag inte tränat från början men hon är inte speciellt komplicerad.hon gör det man säger till henne att göra punkt ;) Doris som är yngst o minst tränad är helt undderbar men sitt mjuka sätt. Henne har jag klickertränat in nästan allt på agilitybanan och hon svarar omedelbart :D En tillsägelse behöver bara vara att du ser på henne och morrar lite så vet hon att det var fel. Doris är också den som är mest lovande och som jag kan gå längst med.

Här är mina:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05810000-05819999/500x375/5818186.jpg
Toy-MAX Ala-Baster "Albin"

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05810000-05819999/500x375/5818224.jpg
Toy-MAX Hitting Your Heart "Viska"

Fler bilder:
http://www.pixbox.se/alb213619

/Jenny
 
Sv: Storpudel för lydnad

Min kompis planerar storpudelvalpar i vår:)
Hon har jättetrevliga silverpudlar,tävlar både i lydnads och utställning. Kolla på håfveleds kennel i uppfödarregistret (pudelklubben).
 
Sv: Storpudel för lydnad

Min lilla fröken är första kullen för en kennel i Kungsör. Tyvärr även tikens enda då det blev snitt och hon blev väldigt sjuk efteråt. Min siberian huskytik var amma åt fyra valpar ur kullen varav min Alma är en. Så jag känner mig som uppfödare då jag haft henne sedan hon var två dygn.
Maxhöjden som står i rasstandarden på pudelklubbens hemsida är 60 cm. Pudelfolk jag pratar med säger 60 för tik och 62 för hane. Om det verkligen är så eller mest snack för att pudlarna blir större och större vet jag ej. Almas mamma var inte maxad, vet ej hur stor hon kan tänkas bli, 55 kanske... (hoppas jag!)
 
Sv: Storpudel för lydnad

Hej!
Jag kan vart rekomendera pudel för träning av aguility och Lydnad. JAg har själv en dvärgpudel som jag tränar i Lydnad och har även tävlat i lydnad 3 ggr med bra resultat alla gånger. De gånge jag tävlat har jag sett 2 storpudlar i 3ans lydnadsklass. Det är en väldigt trevlig ras som är glad och social. Vilken kennel ska du köpa från?
 
Sv: Storpudel för lydnad

Ett toppenställe att "träffa" andra pudelägare är http://www.pudelklubben.se/ gå in på forumet där.
Själv blev jag pudelfrälst i somras och har en storpudeltjej som är sex månader. Tränar lydnad och spår med henne, ska även prova på agility till sommaren. Pudlar är hur roliga som helst att jobba med. Lättlärda, massor med energi och enorm "will to please".
Här är min prinsessa!
DSC03071.jpg

Jag kan nog "lova" dig att vilken uppfödare som helst skulle bli jätteglad att sälja en valp till någon som vill jobba med den!

Vad fin din aprikosa pudel är. Själv har jag en liten brun kille.
 
Sv: Storpudel för lydnad

Bilder, bilder, bilder!!:bump:
Har inte ställt än, pälsen växer såååå långsamt! Var på klippkurs på Trimkompaniet i oktober. Hur kul som helst! (men ack så svårt!) Ska försöka frissera fröken julfin i kväll. Få se hur det går utan Mia Ö,s vakande öga:rofl: ....
 
Sv: Storpudel för lydnad

Ett toppenställe att "träffa" andra pudelägare är http://www.pudelklubben.se/ gå in på forumet där.
Själv blev jag pudelfrälst i somras och har en storpudeltjej som är sex månader. Tränar lydnad och spår med henne, ska även prova på agility till sommaren. Pudlar är hur roliga som helst att jobba med. Lättlärda, massor med energi och enorm "will to please".
Här är min prinsessa!
DSC03071.jpg

Jag kan nog "lova" dig att vilken uppfödare som helst skulle bli jätteglad att sälja en valp till någon som vill jobba med den!

Jag tyckte hon också va fin men är hon inte lite grov om nosen för att vara tik?? Hon ser lite stor ut :crazy: Nu är inte jag så mycket för aprikosa pudlar men hon ser ut att vara fin i färger. Man kan ju hoppas på att hon inte blir sjaskig (stavning?) när pälsen växer ut.

/Jenny
 
Sv: Storpudel för lydnad

Jag går också i pudeltankar, men tyvärr är inte min sambo inne på samma spår.

Det finns en svart tik där jag bor och hon är så fin!

Hon har inte den där konstiga klippningen med bollar överallt, men hon har ändå en frisyr. Vet inte vad den kan tänkas heta, lamm kanske? Men öronen är inte helrakade.

Hon ser så himla fin och showig ut där hon trippar fram!

Jag har nu en wheatenhanne på snart tre år som jag tävlar lydnad med, han är jätteduktig men ibland lite svårmotiverad. Han är ju inte så gammal än dock. Vi hade även en paus på ett år iom att jag väntade barn och mådde inte bra osv.

Men ibland önskar jag en hund som är lite mer villig...:angel: Men det kanske är önsketänkande om pudel?
 
Sv: Storpudel för lydnad

Har själv två toypudlar. SKulle jag idag skaffa en till pudel som jag ville träna och ev tävla i agility och lydnad skulle jag välja uppfödare och föräldrar väldigt noga. Det finns nämligen pudlar som visst tycker att lydnad och agility är kul, en liten liten stund. Sen måste det hända någonting nytt. Med pudlarna finns det inte en chans i världen att jag kan träna endast fotgång i samma omfattning som med goldenkillen jag har. Sen är de ju som klippt och skurna för agility, spec de mindre raserna. Storpudlarna har väldigt hård konkurrans med alla bc's och andra blixtsnabba hundar som jag förstått det.
Men pudlarna är helt underbara hundar. Ville bara skriva att alla pudlar har inte en enorm arbetslust och "will to please" av sig självt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 423
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp