Storleksskillnad?

S

salwi

Jag har fått för mig att man ofta köper sig storleksmässigt mindre/lägre hästar om man ägnar sig åt western, för vändbarhet och smidighet(?) i alla fall i järmförelse med den traditionella dressyren där man ofta ser hästar kring 170 cm.

Så hur långa är ni och hur höga är era westernhästar i mankhöjd?

Sv: Storleksskillnad?

Jag är 173 och pållan jag har tävlat en del med är 153, och unghästen är 146 :)

Jag är 175 lång 64kg tung, min "häst" är ca 147. 3årig Appendixquarter. Har en quarter som är 153-154cm men henne rider jag inte går bara som avelsmärr, ska säljas dessutom eftersom min rygg inte pallar med skötseln.. Tyvärr:(

Känner mej precis lagom på lillkillen. Större hästar än så är monster:o

/LL

jag är 158, hästen är 148. alldeles lagomt :P

Jag är 165 och pålle ca 155...

Framförallt är de ju så mycket enklare att komma upp på för småsmurfar som jag:D

Jag är 168 cm och hästarna 145 resp. ca 150. Den mindre, som är halvpensionerad, känns lite på gränsen (mest för att hon är ganska finlemmad tror jag).

Jag är 174 cm i strumlästen...Lilly (Welsh Cob) är 148-150 cm ca. Rocket (Paintkorsning) är ca 155 cm.

Jag är 167 och tanten 152, man får ju ta med i beräkningen om man har en quarter, paint eller appaloosa att de är väldigt mycket häst trots sin till synes lilla storlek på höjden...:angel:

Jag är 170 cm och min 3 åring är 152 cm och 1 åringen hamnar nog på 147 cm. Hade en dressyrhäst på 175 cm innan men kommer aldrig att ha så stor häst igen. Allt är mycket smidigare med lite mindre hästar :laugh:

Jag är 161 och hästen 155-157... i klassisk ridning ansedd som lagom åt mig... Inom western tycker majoriteten att han är för stor! ;)

*KL*
Gammeltanten ar 155, unghasten e bara aring sa jag har Ingen aning. Quartern innan gammeltanten var 165, alla hastarna har i Kanada ligger dock runt 160, en ligger pa 170 o en ligger pa.. eh well, gissningsvis ca 150 han e inte stor var lilla ponny.

Jag har garna hastar mellan 150-160, jag gar pa "gamla skolan" dar man helst ska kunna Precis se over manken pa hasten. Sen ar jag en benig liten skit, sa att satta upp mig pa 170 cm quarter... da ser jag ut som en myra pa en elefant!

QH's o en del paints ar ju pa bredden en halv hast till i jamforelse med halvbloden, oftast i alla fall..!

kl

Då är jag i alla fall i fas med några fler, för oss skiljer det 20 cm och det låter inte så annorlunda här då. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar