Storleksskillnad på hingst och sto?

Lycanthrope

Trådstartare
Hur stor skillnad i storlek kan det vara på sto och hingst?

Jag förstår ju att det inte är bra med en 180 hingst på en cponny tex, men nu är det nästan tvärtom.

En kompis vill betäcka sitt sto på 150 med en 110 cm hög hingst, varför ska inte diskuteras här.
Man har ju hört om diverse småhingstar som betäckt stora hästar.
Men går det? Eller måste stoet lägga sig ner och hingsten då passa på?

Sv: Storleksskillnad på hingst och sto?

Det låter väldigt dumt att betäcka en 1,50 cm hög häst med en liten ponny på knappt 1,10 cm. :o

Frågan är snarare om hingsten KAN nå upp? Eller är ett försök helt förjäves.

Nada problem.
Hos oss kom ett föl till genom fribetäckning på ett sto på 1,52 och en hingst på 1.17. Hon la sig ner och la svansen åt sidan.

Annars brukar man använda sig av en grop, nedförsbacke eller dike när man använder sig av liten hingst. Det stora problemet kan vara för hingsten att komma tillräckligt nära stoet så att den lilla snoppen når in ordentligt.;)

Det låter väldigt dumt att betäcka en 1,50 cm hög häst med en liten ponny på knappt 1,10 cm. :o

Hur tror du att man producerar ridponnysar med fullblodsmammor????? Varför skulle detta vara dumt? Storre chans för ponny storlek på stoet om hingsten är av liten ras typ WM. Betydligt bättre alternativ än att använda stor hingst på litet sto.

Oj vad smart!

Jag tänkte bara sån där ramp typ jag sett någon gång.

Men dike och grop låter ju super!
Ska tipsa henne :D tack!

Jadu, jag tycker ponnyaveln inte är speciellt bra alla gånger. :angel: Idioti och korsa hej vilt! :o

Men det är en viss skillnad på RIDponny avel och att korsa hejvilt. En riktig ridponny har ju ett avelsmål.

Jadu, jag tycker ponnyaveln inte är speciellt bra alla gånger. :angel: Idioti och korsa hej vilt! :o

Hm helt klart att ví har olika åsikter. Jag tycker att halvblodsaveln inte är så speciellt bra någon gång:smirk: Här verkar man avla på allt som har 2 hål i ändan oavsett om hon har stam , exteriör el meriter för det. Ponnyfolk brukar ha bättre koll på exteriören då de har fler möjligheter till bedömningar av sina avelsdjur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 999
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 379
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka