Storlek på sele

Ö

ökenblomma

Hej, ny här på buke men har suttit o läst era trådar i flera år...

Nu är det så att jag tänkt o köra in min shettis och köpa ny sele...
hästen är 3 1/2 år ca 90 cm hög och ganska tunn i kroppen.
Nu undrar jag om jag ska köpa minishettis stl eller vanlig shettis stl.

Nu har jag en såkallad skitsele som jag har tömkört henne i men jag tänker absolut inte använda den till körning med vangn efter att ha läst alla era trådar.
Den här selen är shettis stl och är för stor (har fått göra en massa nya hål)

Nu har ju inte tränset med selen att göra men hennes träns är mini shettis och det har jag fått klippa upp i nackstycket för att kunna göra mer hål.... :rofl:

Sv: Storlek på sele

Hej!

Det är ju svårt med storlekar så jag rekomenderar att du tar kontakt med de som säljer den sele du tänkt köpa. Fråga vilka mått selarna har och jämför det med shettisen.
Det kan vara olika på kropp och huvud. Har en fjording som knappt kan ha XXL saker på huvudet men L-XL passar bra på kroppen.
Därför är det så bra att mäta då blir det ju rätt från början! Fråga efter största inspänningens mått och det minsta då vet du ju hur mycket ponnyn har att röra dig på. De vet även hur du ska mäta på hästen om de är duktiga. I värsta fall kan det ju vara en vikarie så här års och då får man kanske inte reda på allt. Är en aning trött på dessa nu, överallt blir det vikarier och inget kan dom tycks det som ibland :( :crazy: .
Jo du kanske inte ska ha en storlek som sitter tajt då ponnyn kanske växer mer, blir tjockare, smalare, får muskler osv. Så lite svängrum lär man ha!

Mvh Lisa

Jag kunde ha min shettisbröstsele på en islandshäst oxå, så en minishettisstrl kanske inte är helt fel. Det är ju så trist att göra en massa nya hål.

Men alla tillverkare berättar nog gärna sina mått på brösta, baksele och däckel :)

/j

om hästen är 90 cm hög så skall du ha en sele som är 90 cm lång.

Ja, int menar jag bredden. Längden så klart. Fattar du kompis?

På equilex selar skulle du behöva ha shettis ej mini
/M

kompis?

Var har du fått detta ifrån? Min häst är exakt 2 meter från bogspets till rumpa.

Och exakt hur ber du en säljare mäta en sele PÅ LÄNGDEN? Haha..hade inte sålt till dig om du frågade det :)

/jenny, allas kompis, tydligen :)

snigelfarmor skrev:
kompis?

Var har du fått detta ifrån? Min häst är exakt 2 meter från bogspets till rumpa.

Och exakt hur ber du en säljare mäta en sele PÅ LÄNGDEN? Haha..hade inte sålt till dig om du frågade det :)

/jenny, allas kompis, tydligen :)
Det hade inte jag heller gjort.

Det är en equilex sele som jag tänkt att köpa....
funderade först på en ideal harness men har inte riktigt bestämt mig vet ni några andra bra men ganska billiga selar? är inte så rik :)

miamiamia är lite partisk :)

men jag kan rekommendera equilex väl?

Såg förresten miamiamia på tv, hästlivs repriser. Fullt ös, medvetslös i nerförsbacken. :banana:

/helt opartisk

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 274
Senast: Squie
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 262
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon