Storlek på sele?

Masse

Trådstartare
Ja nu börjar det snart närma sig för småkillarna att starta sin inkörning. Det är ganska många år sedan jag sålde min egen travsele så jag behöver köpa en. Men vilken storlek använder man till åringar? Går de stora att spänna in så de passar eller köper man ponny?
Eller kanske man inte ens använder travsele?
Tacksam för alla erfarenheter jag kan få innan det är dags för köp.

Sv: Storlek på sele?

Jag har en vanlig sele till min ettåring, men jag köpte en kortare gjord för den var lite väl lång.

Jag tömkör (både ettåringar och äldre) i tömkörningsselar i syntet typ, de finns på H*öks för dryga 2-300 kronor. Rekomenderar en sådan sele då du kan ha tömmarna längre ner och därmed får bättre styrsel på hästen om den försöker snurra runt osv vilket är svårt med en vanlig travsele.

Annars hade jag köpt en fullstor travsele :)

Jag tömkör med tömkörningsdäckel till en början. Sedan är det vanlig travsele som gäller, med extra kort gjord till de individer som är lite små.

jag tömkör med vanlig travsele med ev en kortare gjord...sätter ganska stora karbinhakar längst ner vid där man spänner gjorden ( i spännena) och sätter tömmarna i dom så då får jag tömmarna längre ner.

men nu har jag haft bauta ettåringar på slutet så dom klarar en vanlig sele lätt :)

Ja då blir det till att leta "stor" sele med liten gjord då. Tack för inputen!

Det låter klokt att välja stor sele direkt - jag brukar lägga ett kort selunderlägg under gjorden om den är i längsta laget.

Jag hade förresten en stor sele till min B-ponny då ponnyselarna inte passade - han var alldeles för lång och hade för mycket bröstkorg. :mad::love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 063
Senast: Roheryn
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 476
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 046
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 810
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar