Storlek på hundbur

Jempa

Trådstartare
Orkar inte söka runt helt och hållet om svar redan finns...

Jag undrar hur stor bur en (jakt)golden behöver. Det blir valp i början av juni och jag tänkte att den skulle få bo i bur om nätterna. Buren är även tänkt att kunna ha med till framtida jaktprov/andra aktiviteter osv. Det behöver inte vara en sådan där krocktestad bur.

Ni som har hundar i samma storlek, vad har ni för mått på era burar?

Sv: Storlek på hundbur

Vad ska det vara bra för att ha den i bur på nätterna??
Det är inte ens lagligt. :crazy:

Hämtat från Jordbruksverkets hemsida
Nya djurskyddsregler för hund och katt
Nya regler om hur hundar och katter ska hållas och skötas har nyligen beslutats av Jordbruksverket. Bestämmelserna sätter en lägsta nivå och talar om vad som minst måste vara uppfyllt för att din hund eller din katt ska ha möjlighet att må bra och kunna bete sig på ett naturligt sätt. De nya reglerna börjar gälla från den 1 maj 2008.

Nyheter
Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid vissa specifika tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och i samband med transport).

Vad ska det vara bra för att ha den i bur på nätterna??
Det är inte ens lagligt. :crazy:

Hämtat från Jordbruksverkets hemsida
Nya djurskyddsregler för hund och katt
Nya regler om hur hundar och katter ska hållas och skötas har nyligen beslutats av Jordbruksverket. Bestämmelserna sätter en lägsta nivå och talar om vad som minst måste vara uppfyllt för att din hund eller din katt ska ha möjlighet att må bra och kunna bete sig på ett naturligt sätt. De nya reglerna börjar gälla från den 1 maj 2008.

Nyheter
Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid vissa specifika tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och i samband med transport).

Min sov alltid i bur bredvid min säng på nätterna när hon var valp. Hon gick in självmant och sov som en stock hela nätterna, utan protester, där kände hon sig trygg. Hon tycker fortfarande väldigt mycket om den, nu har jag ju den bara i bilen men hon somnar alltid så fort hon kommer in i buren

Jaa, då gick den ju självmant in. På TS inlägg lät det som att h*n skulle ha valpis instängd under natten, det var det jag reagerade på.

(Jo, jag stängde dörren efter min ;)
Hon kopplade helt av när hon inte behövde så mycket yta att hålla koll på.)

Storlek till golden vet jag inte men när jag köpte sa jag bara till i affären vilken ras jag hade.

Grattis till valpen :)

Vad spännande med jaktgolden, jag väntar själv en sådan i början på juni. Får jag vara nyfiken och fråga varifrån din lilla kommer?

Om vi hoppar över diskussionen om burens vara eller icke vara, så ska burens höjd minst vara mankhöjden plus 5cm.

Ska du inte ha någon krocktestad så är det väl bara att köpa en rejält stor tygbur, då skiljer det inte så mycket på priset mellan storl och du kan köpa en större modell. Och en fullvuxen Golden skulle jag se som en L-XL-hund

Senast ändrad:

Anledningen till bur (eller avgränsat mindre område, typ storlek på bädd i "golvyta") nattetid är att jag anser det lättare att få valpen rumsren på det sättet. Tidigare hundar (3 st) har bott så de första månaderna (2-3 mån kanske) och det har funkat kanon. Givetvis är buren inte tänkt som "förvaring" och skulle någon ha åsikter om att det är olagligt så kan jag göra en "hage", men då är den ju i alla fall instängd.

Jag har också upplevt att tidigare hundar varit väldigt trygga när buren använts. Efter valptiden ser de buren som en naturlig sovplats dit de går in och lägger sig helt frivilligt. Jag har aldrig behövt fösa in en hund med våld i bur, och det har jag heller inget intresse av att göra.

Har redan en jaktis, men den var redan rumsren då jag fick hem den = bur behövde ej under valptiden och köptes inte in senare heller.

TACK FÖR SVAR! Det var ett sådant här svar som jag sökte! En jaktistik är mindre än "vanliga" goldens, så tänker jag att hunden är i storlek L borde det bli lagom.

Har du långsidan ca 90 cm så kan hunden vara där tillfälligtvis. Ska den vuxna hunden sova där om natten så minst 120 cm anser jag.

Jag har en med 90 cm till min Labrador (53 cm) och det är en lagom bur för kortare förvaring, men ej för att sova i.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 479
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka