Storlek på hagar?

A

Aprillos

Jag har kollat runt på jordbruksverket och djurskyddet ang storlek på hästhagar. (sommar och vinterhage)
Det lilla jag kunde hitta var att en stor häst skulle ha ca 1 hk.

Min fråga är iaf, vart finns regler och bestämmelser för hagar någonstans?
Det måste väl finnas några?

Finns det nån sida om regler för lösdrift också?

Tacksam för svar!

Sv: Storlek på hagar?

Kanske skulle påpeka att det gäller islandshäst

Det enda som finns har inte hunnit träda ikraft ännu. Men från 2010 så kommer det att finns krav på att en häst får vistas ute dagligen i en hage som är så stor att den kan springa i alla sina naturliga gångarter. Det gör ju att storleken blir beroende på typ av häst och hur hagen ser ut. En lång och smal hage kan ju ge långa galoppsträckor utan att vara en speciellt stor hage till ytan.

Tycker den nya regeln är en toppenregel! Klart alla hästar ska kunna röra sig fritt i alla sina gångarter varje dag! Mina pållar springer och busar varje dag.
LÅT HÄSTEN VARA HÄST!

Håller med skogstroll:P
Hästar ska inte stå i små fyrkanter dom ska få vara hästar!!

röra sig fritt i gångarterna är en luddig formulering.
Grannens hästar kan ta ett galoppsprång på diagonalen, räknas det som fritt?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Luff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar