Storlek på Collectingring? (islandshäst)

lotols

Trådstartare
Hur stor tycker ni att en collectingring ska vara? Och vad har ni för erfarenheter hur stor den brukar vara?

Är det något annat som ni tycker är viktigt att tänka på när man planerar en collectingring? Både tips och varningar välkomnas :)

Sv: Storlek på Collectingring? (islandshäst)

Den är nästan alltid för liten på de tävlingsplatser jag varit på, på Wången är den lagom, vet inte hur stor den är dock. Man ska ju få plats upp till 6 ekipage i den och helst kunna röra lite på hästen.

Den är nästan alltid för liten på de tävlingsplatser jag varit på, på Wången är den lagom, vet inte hur stor den är dock. Man ska ju få plats upp till 6 ekipage i den och helst kunna röra lite på hästen.

Kartbild från Wången. Är det här collectingring? Isåfall ser den ut att vara någonstans runt 25x20m om jag tolkar måttmarkeringen på kartan är någorlunda rätt.

Wangen.jpg

Ja på det området är collectingring men undrar om inte staketet är uppsatt så den är mer fyrkantig (ett tag sen jag var där)

Tycker om collecting ringen på Sundbyholm vet dock inga mått men får gott och väl plats 5-6 ekipage som kan röra sig ganska fritt.

Den på våran hemma klubb är just nu väldigt liten men ska utökas detta år till ca 15x30 meter.

På 20x20 borde man ju få plats och kunna röra på hästen ordentligt utan att behöva trängas för mycket!

På de tävlingsplatser jag har vart på har man blivit tvungen att i princip stå och "stelna ihop" i collectingring innan man får komma in på banan, jag vill kunna hålla igång och inte "tappa" framridningskänslan av att behöva stå still :)

Tänkte bara visa. Så här blev det. Den är ca 20x35m. Invigdes på Gyda Höst :)

Man går in närmast i bild och när man ropas in rider man ut på banan borta vid blåa kuren till vänster.

CollectingRing1.jpg

Staketet runt ska målas och stolparna kapas så det bara blir ett lågt staket, men den hann precis bli klar till hösttävlingen, utan finlir.

Senast ändrad:

Min erfarenhet är att de brukar vara alldeles för små ...
Sundbyholm - toppen
Strömsholm - på gränsen till för liten om man ska rida final
Himmelstalund - toppen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 116
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5