Storbalshantering

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Oly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 999
O

Oly

Finns den någon eller några som har bra erfarenher av storbalshantering i häststall ? Hur genomför man utforingen så ergonomiskt för människan som möjligt samtidigt som man kan väga upp fodret till hästarna.

Själv står jag i ett stall med många hästar där ensilagbalen antingen dras runt och fodret kastas i på må få eller läggs upp i en skottkärra och körs runt. Inte så kul att veta vad sin häst får att äta!

Vad finns det för olika lösningar på detta "proplem"?

Sv: Storbalshantering

nu har jag ju inte silage, men åkte på storbal hö i år. borde väl gå att göra samma om man vill väga. jag lägger höt i ikea kassar och väger det, sen in till hästarna.

Det är bara att väga upp som man gör med småbal, om stallet har de rutinerna. Annars kan du ju portionera ut det i ikeakassar i förväg, så vet du hur mycket hästen får i sig. Vi hara storbal av vanligt hö (inte rundbal).

Ikeakassar och en våg är det enklaste sättet att veta hur mycket man ger. Om stallet inte har såna rutiner, utan bara brukar pytsa ut maten lite hipp som happ, säg att du gärna vill ha koll på vad din häst får i sig och hur mycket.
Det är visserligen ganska oergonomisk att släpa runt de där Ikeakassarna, men man kan ju alltid köra dem på skottkärrna så slipper man bära.

Jag jobbade extra i ett stall där de hade storbalar med hö. De löste det genom att ha en helt vanlig personvåg. Man ställde sig själv på vågen, med högaffel, och kollade vikten. Därefter så fyllde man högaffeln, och klev på vågen igen. så fortsatte man, tills samtliga 12 hästar hade fått sin hömängd...

Annars är väl IKEA-kassar det enklaste, var och en väger upp sin mängd, och sedan kör man säckarna på en stor vagn modell liknande cykelkärra.
Så gjorde vi i det stall jag hade hästarna i direkt jag flyttade hemifrån (27 hästar)

Hör till dem som inte väger då:angel:... Händer att jag gör det någon gång och då i ikeakasse.

Har stor fyrkantsbal hösilage, lastar på skottkärra och ger de matglada hästarna varsin stor kaka vid insläpp, kompleterar med ca 1/2 på kvällen eftersom de inte har ätit upp än då. På morgonen får de mindre, för de har fortfarande inte ätit upp allt, men hinner göra det innan utsläpp.

Kör ut hela kakor i hagen på förmiddagen.

Dessa konstiga o udda rutiner är nya då jag för tillfället jobbar natt och gubben tar många kvälls- och morgonfodringar, och det ska gå så fort o smidigt som möjligt för honom då han nattar/väcker och lämnar barn på dagis o skola också.

Gör av med ca 400 kg på 6 dagar till 3 stora fbl, 1 åring och 1 ponnyåring, funkar bra nu när det är kallt. Vid varmare temperaturer fodrar vi med hö. Shettis äter nu endast hö pga misstänkt fång.

Vi lägger balen i en upprullare som ser ut ungefär såhär:
http://www.huma.se/Filer/p8040011.jpg

Egentligen är den till korna, den går på räls i taket och så kör man den längs foderbordet och matar ut ensilaget längs vägen. Betydligt enklare än att baxa runt balen själv. :D
Till hästarna ställer jag skottkärran under och fyller den, och vill jag sedan väga gör jag det i ikea-kassar. Jag har också en foderhäck av burmodell på lastpall, den går att ta med pallgafflarna på traktorn. Den ställs framför upprullaren och så matar den ut ensilage tills foderhäcken är full. Sen är det bara att köra ut och ställa den i hagen. Det är otroligt mycket enklare att vara rationell och ergonomisk om man har tillgång till traktor!

Det låter ju VÄLDIGT smidigt :D! Man behöver nog egentligen den rätta utrustningen om man ska hantera storbalar på ett effektivt sätt.

Jag har småbalar hö i år igen, och är så nöjd med det. Har aldrig fått in den "rätta knycken" vad gäller storbalar, och står alltid och sliter och drar i hötussarna när jag ska fylla mina kassar.

"Rätta knycken" som bettysmatte uttryckte sig är att skala balen varv för varv, som ett garnnystan, men det kan vara lite knepigt att hitta början. Sen är det bara att väga upp i ikeakassar. Fördelen med storbalar är att man inte behöver handlasta så mycket småbalar, dels upp på loftet vid skörd och dels när man fodrar. Vi har gått över till storbalar pga allt annat arbete vi har på vår gård under höbärgningsperioden. (Har en gårdsbutik som jag säljer trädgårdsprodukter i.)

Senast ändrad:

Jag gör samma som en annan här. Tar så mycket hö det får plats i skottis och kör in på ef. Har vägt någon gång och det ligger på c:a 16 kg. På morgon står det laddat med mer om det skulle vara slut vilket det offtast är. Har 5 fullblod 2 bäbisar och 2 ponnys. Ok ponnysarna får inte så mycket. Våra 400 kg balar är slut på dag 3 ungefär, så här går det hö.

Storbal som i rundbal eller i fyrkantsbal?

Rundbal: ensilagekniv som man skär balen i klyftor. Lätt att ta, inget slitande i balen.

Fyrkantsbal: efter att ha klippt snörena är det som en liten bal, d v s kakor. Lätt att hantera så länge man inte ska dela allt för många kakor.

Lättast är att man har balen på en vagn som också har en våg, d v s vågen räknar av vad man lyfter från vagnen=givan till hästen. Man kör därmed ut grovfodret i stallet längs stallgången och lägger in till varje häst. Ställer dock krav på att det är hyfsade golv. Traverslösning finns också, hängande vagn i taket som går på räls

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 004
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 179
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka