Sv: Stora snacktråden TVÅ
kl
Nu har jag gjort en sån där sak som man kanske inte ska göra... nämligen googlat runt och blivit orolig. Maja är som bekant en liten bebis, och har följt sina kurvor helt okej. Viktkurvan har hon följt bra hela tiden, men längdkurvan har på senare tid börjat vackla lite. BVC tycker ännu att det ser helt normalt ut. Både jag och Micke är korta och någon gång ska ju bebisen lägg sig på sin egen kurva, och kanske i Majas fall då på en lite lägre kurva. Hennes vikt och längdkurva stämmer väl överens med varandra, men hon har inte vuxit så mycket på senare tid. Det kan ju vara så att man mätt lite fel och att det därför ser ut som om hon inte vuxit alls, men hur som så växer hon inte så mycket.
Hon var 64 cm vid 5,5 månad (och då syntes det på kurvan att hon inte vuxit i samma tempo) och på 6 mån kontrollen hade hon inte vuxit något mer. Nu ska vi tillbaka den 12:e och mäta, men vad jag har sett och försökt mäta själv, tycker jag inte att hon vuxit något mer.
Jag blir jättenervös att något är fel. Någon som har någon erfarenhet?
Hon är jätteglad och nöjd och utvecklas mycket. Hon ammar fortfarande mycket och är inte alltid jätteintresserad av mat, även om det i perioder går väldigt bra. Hon kräks av bitar i maten och krånglar mycket med sömnen, men verkar inte ha ont i magen eller så. Hon är jättefin i huden och magen sköter sig fint.
Kan ni lugna mig lite med egna erfarenheter kanske?
//Julia