Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Smör är just smör och ingenting annat än smör.
Smör går utmärkt att bre på smörgås - även mjukt franskbröd - eftersom en öppnad förpackning förvaras i rumstemperatur. Så gjorde man förr, innan kylskåpet var uppfunnet - så funkar det även idag.

Jag tror inte att det är jättenyttigt att förvara smöret en längre stund i nutida inomhusvärme. Innan kylskåpet var uppfunnet förvarades det i kallskafferi, i matkällaren, och längre tillbaka i tiden i mjölkboden. Det är inte riktigt samma sak som det moderna uppvärmda boendet. Samtidigt vet jag att det finns en obegripligt stor mängd människor som gör som du och som lever och har hälsan.
 
Fast smör är knappast en veckovara heller, jag föredrar att ha mina mejeriprodukter i kylen.
Farmor förvarade sitt i någon slags saltlag i rumstemp, och det gick ju bra att bre men jag vet inte om jag gillade det. 😅
Samma här. Har ju lätt ett smörpaket i en månad, så förvaring i rumstemperatur är uteslutet.
 
Då är det bättre och mer ekonomiskt att köpa en vanlig ost på bit och skära den med kniv, som britterna. :D Då slipper man skidbacke i samma veva.

Orka skära och greja 🙄
Jag skulle antagligen skära av mig halva handen 😂
Färdigskivad ost är en underbar uppfinning, värt varje krona 😁
 
Jag är uppvuxen med smör men använder Bregott av lathet, men ibland har jag smör i en liten smörbytta med lock i skafferiet där det håller sig svalt men tillräckligt mjukt för att kunna smöra med. Margarin köps inte alls, varken till att steka eller baka med. Bregott Mellan har jag testat en gång på extrapris, tror jag slängde det faktiskt. 🤔
 
Och jag som tänkte föreslå att bryta ut detta, och döpa tråden till "Saker som ni inte fattar alls".

Smör är just smör och ingenting annat än smör.
Smör går utmärkt att bre på smörgås - även mjukt franskbröd - eftersom en öppnad förpackning förvaras i rumstemperatur. Så gjorde man förr, innan kylskåpet var uppfunnet - så funkar det även idag.

Bregott kan närmast beskrivas som en smör-wannabe.
Det funkar att ha på smörgås, om det inte finns smör att tillgå. Men det gör inte Bregott till smör, trots att det innehåller smör. Förutom rapsolja, innehåller Bregott vatten - faktiskt mer vatten än smör, om man har valt Bregott Mellan. (det ser man tydligt om man brer Bregott Mellan på knäckebröd.)
Människor som köper Bregott köper också vatten med det högsta literpriset i landet.

Margarin är inte smör. På precis samma sätt som Oatlys mjölkersättning inte är mjölk.

Lätta klassas inte ens som födoämne, med sin palmoljeblandning.
Efter att TV-licensen hamnat på skattsedeln, åker före detta TV-licens-tjänstemän runt i landet och lägger sniglar på ögonen åt människor som köpt Lätta.

Äsch, vad är det för fel med att ta gosigt orangefärgad ganska smakneutralt palmfett, tvätta den i bensiner för att få en helt transparent/vit fettmassa, för att sedan på slutet tillföra aromämnen för att likna smörsmak och samtidigt påföra en härligt gul smörig färg med lite extra industrifiness? Fast nu har jag inte ens nämnt vilken fantastisk process med mängder av kemikalier som processkemikalier som man gör däremellan för att få den där bredbara härligt smöriga konsistensen på fettet.

Det finns nog nästan inget födoämne som tillverkarna kämpar så hårt med att få oss nöjda med och kunna lägga på mackan. Tycker ditt inlägg är lite respektlöst mot dessa hårt arbetande företag. Det är fasen inte lätt att utgå från palmolja när man siktar på att efterlikna bredbart smör.
 
Jag slutade med smör/margarin (minns inte vilket) på mackor efter att jag flyttat hemifrån. Det gick åt så lite så jag fick alltid slänga förpackningen innan jag ens använt en femtedel.
 
Jag inbillar mig att det är plastigt, sådär som de där fejkskivorna det är meningen att man ska ha på hamburgare. Förutom jättetjocka då. Jag kommer aldrig att förstå! :D

Haha 😁
Det beror nog på vilken man köper.
Jag köper Västgöta kloster munkens svarta eller röda, smakar likadant som att köpa den oskivad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 212
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 573
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp