Stora shoppingtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här tråden är inte bra för mig :angel: Dottern har en d-ponny på ridskolan som extra träningshäst och vi har fått åka på lite tävlingar också. Mer kommer det bli! Därmed har jag insett hur vansinnigt roligt det är att köpa ponnysaker :D Hon ska få det här setet i julklapp.
1670316968462.webp

Håll tummarna för att det passar, har köpt stl cob och det ska passa på längden enligt mått, men han är irländare med grova ben så det kan vara tight runt.

Nu har den här shoppinggalna mamman kommit på att ett blanksvart dressyrschabrak skulle vara snyggt till (ponnyn är "skimmel", svart med vita stickelhår) men borde leta begagnat. Vilka märken har sånt förutom ES som är snordyrt även begagnat?

Jag köpte faktiskt ett par ridstövlar under black friday, ett par MH Sovereign på 30%. Så fina!
Dessutom kunde jag inte låta bli att begagnatfynda ett par ridbyxor och en ridtröja från Ariat. 350 kr blev det, istället för ca 2200 kr i butik :D Ser oanvända ut. Det glädjer mig verkligen, är väldigt förtjust i Ariats grejer. :up:

Ska köpa ett regntäcke till lillhästen. Kikar på Horseware och Bucas. Vilken modell tycker ni är bäst för ihållande regn och blåst vid nollgradigt-några plusgrader? Hästen är oklippt men blir kall när han blir blöt. Finns inget vindskydd i hagen. Tänker ett täcke med antingen fäste för liner eller max 100g fyllning. Har kikat lite på Rambo autumn series med den rygglinern, är det något att ha?

Vad tycker du om täcket? :)
Älskar det! Faktiskt ett av mina bästa täckesköp ever. Sitter superbra, vilket Rambo alltid för iofs. Håller för spöregn. Torkar extremt fort.
Körde det ända fram till förra veckan då vi fick 0 gradigt här och det har funkat så bra med ryggliner ner till den temperaturen, varm och gosig över rygg. Väldigt användbart täcke till bra pris, köpte mitt när Hööks hade 20%.

Jag har ett Bucas Irish Turnout 50g med hals och ett Amigo AmEco 12 Plus 100g som jag varierar lite mellan beroende på väder och vind just nu. Gillar nog Amigo täcket mest.

Ska köpa ett regntäcke till lillhästen. Kikar på Horseware och Bucas. Vilken modell tycker ni är bäst för ihållande regn och blåst vid nollgradigt-några plusgrader? Hästen är oklippt men blir kall när han blir blöt. Finns inget vindskydd i hagen. Tänker ett täcke med antingen fäste för liner eller max 100g fyllning. Har kikat lite på Rambo autumn series med den rygglinern, är det något att ha?

Jag har ett Rhino 100g och ett fleecefodrat "no name" i de temperaturerna. Också oklippt men fäller konstigt så första halvan av vintern har han alltid täcke vid nederbörd.

Använder främst Rhinot och har den andra som ombyte om det blir långvarigt. Passformen är utmärkt, kigermustang (dvs väldigt "normalt byggd" mediumhäst liksom).

På en annan häst hade jag Bravo 50g med linersystem, också väldigt trevligt. Han var lite kralligare och det satt fint på honom.

På grova bruksnordisen med PSSM hade jag Amigo XL med liners, enda som satt bra på han.

Överhuvudtaget så är Horseware himla bra tycker jag, lätta att ta på, fin passform över rumpan. Hero är dock lite sämre på passform över rumpan vid blåst och så, men man kan ju hitta dom riktigt billigt.

Dagen då det skall ske, att köpstopp hävs?

Tillägg:

Nu såg jag att det blev av! Kul!

Är du nöjd?
Alltså det hann nog blir typ tre dagar köpstopp. Skulle behövt en månad minst 😂

Den har inte kommit hem ännu! Jag har provat den förut i butik, men ska dra på mig tävlingstoppen och ridbrallor få se hur det känns 😍

Jösses vad svårt det är med täcken. Lillhästen fick prova ett Amigo i storlek 125 och det gick säkert 1dm ut från svansroten bakåt och var helt enormt på sidorna. Spontant känns 115 som ett bättre alternativ, men vill hellre att det ska vara lite för långt än lite för kort. Är Rambo större i fronten än Amigo? Tänker med V-spännet. Hamnar Rambo mer bak mot manken då? Tänker att då blir det ju lite "längre" bak också.

Jösses vad svårt det är med täcken. Lillhästen fick prova ett Amigo i storlek 125 och det gick säkert 1dm ut från svansroten bakåt och var helt enormt på sidorna. Spontant känns 115 som ett bättre alternativ, men vill hellre att det ska vara lite för långt än lite för kort. Är Rambo större i fronten än Amigo? Tänker med V-spännet. Hamnar Rambo mer bak mot manken då? Tänker att då blir det ju lite "längre" bak också.
Jag har Amigo med v-spänne och det glider inte bak på min häst och trycker inte på manken. Hästen har ganska stor manke.

Så det ligger likadant runt halsen/bogen som med de vanliga Amigo-spännena? Så öppningen för halsen är inte större?
Rambo med v-front är större i öppningen än amigo med v-front, men tror nästan att vanlig rak front i amigo är större än v-front i amigo.
Oavsett så ligger aldrig HW bak mot manken, även när de blir stora 😊

Rambo med v-front är större i öppningen än amigo med v-front, men tror nästan att vanlig rak front i amigo är större än v-front i amigo.
Oavsett så ligger aldrig HW bak mot manken, även när de blir stora 😊
Aha! Jag som trodde den raka fronten var mindre oavsett :angel: tur du sa det!

Men jag tänker att jag beställer både 115 och 125 och så får jag returnera ett helt enkelt. Måste vänja mig vid att ha en häst med superlånga ben och kort rygg :rofl:
20221120_104531(0).webp

Aha! Jag som trodde den raka fronten var mindre oavsett :angel: tur du sa det!

Men jag tänker att jag beställer både 115 och 125 och så får jag returnera ett helt enkelt. Måste vänja mig vid att ha en häst med superlånga ben och kort rygg :rofl:
Visa bifogad fil 107452
Finns modell Island också i deras täcken som är v front på 😄 Jag älskar mitt hw med v front passar flera hästar i vårt stall trots att det har olika storlekar egentligen.

Finns modell Island också i deras täcken som är v front på 😄 Jag älskar mitt hw med v front passar flera hästar i vårt stall trots att det har olika storlekar egentligen.
Ja det är den jag beställt! Min är så tanig runt om bålen att det vanliga Amigo hade kunnat viras runt magen om honom :o hoppas islandsmodellen passar bättre både på bredd och längd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
396
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Shixle
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 109
Senast: super
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka