Stora shoppingtråden III

Fått in en fin slant från ett konsultuppdrag och tänkte investera i en lång vinterkappa.

Berätta allt för mig om era UHIP-erfarenheter!

Och är Cavallo Meadow ett rimligt, lite billigare alternativ?
Jag älskar UHIP men har slutat köpa. Kvaliten motsvarar inte priset. Tyget och dragkedjan mm håller. Men fickorna gör det inte och framförallt så på alla plagg därifrån jag haft med foder (ice kappa, 365 jackor, västar mm) så blir fodret klumpigt och ojämnt efter tvätt.

Det blev en Frost 1.0, Hööks hade fet rea, så värt att prova. Hoppas den kommer innan jag ska ha två veckor på en inspelningsplats utomhus, resten i filmteamet har liknande jackor så det verkar vara ett vinnande val för att hålla sig varm 😅.

Eller så är det trendigt i Stockholm med långa dunjackor?

Det blev en Frost 1.0, Hööks hade fet rea, så värt att prova. Hoppas den kommer innan jag ska ha två veckor på en inspelningsplats utomhus, resten i filmteamet har liknande jackor så det verkar vara ett vinnande val för att hålla sig varm 😅.

Eller så är det trendigt i Stockholm med långa dunjackor?
Läste igår någon krönika (?) från Svd som kallade liknande jackor för "Mammakorv" 😂

Edit: beskrivs som en formlös duncylinder som tycks kväver västvärldens kvinnor, och som oftast ses tillsammans med träningsleggins, vattenflaska och barnvagn.

Måste vara en Sthlms-grej antar jag, lite som Canada Goose var poppis bland Östermalmskidsen. Tvivlar på att nån av dem planerat bege sig på en expedition till Arktis, lika lite som de som bär mammakorven planerar att mocka skit i ett kallstall eller rida ut i -15.

Hahahha men gud så roligt, tänk att störa sig på en dunjacka. Och är hästfolk trendsetters? Känns som att långa dunjackor har varit grejen för oss i 3-4 år?

1000024426.webp

Jag älskar UHIP men har slutat köpa. Kvaliten motsvarar inte priset. Tyget och dragkedjan mm håller. Men fickorna gör det inte och framförallt så på alla plagg därifrån jag haft med foder (ice kappa, 365 jackor, västar mm) så blir fodret klumpigt och ojämnt efter tvätt.
Japp, särskilt 365 har jag det problemet med att fodret blir ojämnt.

Apropå mammakorv så har inte Uhip dun i sina jackor.

@super Mitt intryck är att alla HW har blivit mycket (!) mindre på alla ledder. Har ett gammalt klassiskt insulator innan det hette insulator i 140. Köpte ett Rambo cosy i 140 och det är TRE DM kortare i rumpan🙄. Helt galet.
Jag har ett Amigo Plant Dye stl 145 som är ca 2 år snart och det mycket längre på sidorna än det nya Rhinot som är 155.. Stalltäcket under är oxå ett Rhino stl 145 och det är bara 1 år gammalt. Så är faktiskt övertygad att mitt nya är felsytt. För som det är nu komme jag inte kunna sätta en liner under utan att den kommer kika fram och bli blöt och så ska det ju inte vara.
20250205_170835.webp

Jag har ett Amigo Plant Dye stl 145 som är ca 2 år snart och det mycket längre på sidorna än det nya Rhinot som är 155.. Stalltäcket under är oxå ett Rhino stl 145 och det är bara 1 år gammalt. Så är faktiskt övertygad att mitt nya är felsytt. För som det är nu komme jag inte kunna sätta en liner under utan att den kommer kika fram och bli blöt och så ska det ju inte vara.
Visa bifogad fil 161890

Fast Rhino och Amigo skiljer sig åt. Mitt fullblod kunde ha Rhino. Kallblodstravarna och halvbloden skulle en Rhino ha suttit som ett korvskinn på, de hade/har Amigo.

Fast Rhino och Amigo skiljer sig åt. Mitt fullblod kunde ha Rhino. Kallblodstravarna och halvbloden skulle en Rhino ha suttit som ett korvskinn på, de hade/har Amigo.
Jo men det är väl framförallt i halsen som Rhino är trängre inte kortare på sidorna för då kan man ju inte ha liner i som dom marknadsför att dom är förberedda för. Jag har ju ett Rhino stalltäcke under som sitter utmärkt men sticker fram en dm under det nya Rhino utetäcket trots samma modell och utetäcket är dessutom en storlek större..

Det är livet före och efter Uhip!! Har i alla tjocklekar och längder, för alla temperaturer året runt.

En del är missnöjda pga dragkedjan varit dålig men bara en av mina kappor har gått sönder, den är nog 5 år.
En del har klent yttertyg men tror de senare modellerna är bättre? Iallafall att det finns någon att välja på som är lite mer slittålig. Min systers jacka gick sönder när hon låg över hästens hals när de gick under ett träd… det var FÖR tight men ändå. En men glansigt klent tyg. Men alla mina har hållit för normal användning iallafall.

Jag köper inget annat 😅 just nu har en Urban stretch som jag lever i, en storlek för stor så klämmer in mer kläder VB. Har en ice kappa men den är lite lite trång i halsen o det gillar jag inte riktigt. Men har den när det är mer än -10.

Jag är likadan. :) Har två Urban Stretch (en utan skitiga boxertassar och stallukt) och en Trench och tror det blir nån till. Ja, och så en liner också.

Sadlar med rundbossor istället för kilbossor har generellt kortare anläggningsyta och passar överbyggda hästar. Sen är det tyvärr också så att ibland får man ju kolla på ekipaget som helhet. Jag som drar 17.5 i dressyrsadlar skulle tänka till både en, två, eller tom tre gånger extra innan jag skaffade en islänning eller en häst med kort anläggningsyta. Vägrar knöla ner mina långa ben i en 17".

Sen har stora bogblad eg inte så mycket med saken att göra då sadeln ju aldrig ska ligga på bogbladen, oavsett om det är en hopp- eller dressyrsadel 🙃

Jag trodde jag var helt låst till rundbossor med Barka som ju visserligen inte är jättekort men ändå tydligt talade om vid alla tidigare provningar att kilbossor var det nej tack på. Men så kom jag ju till det läget att för att få en sadel som passade både mig och hästen så fick jag beställa än ny. Och då blev det via en sadelmakare som jobbar med beställningar från Jeremy Rudge och de har slutat med rundbossor för de upplevde inte att de fick dem tillräckligt balanserade eller nåt sånt. Hon hade själv (min sadelmakare dvs) varit mycket tveksam när de gjorde denna förändring, men har upplevt att deras kilbossor faktiskt funkar på de flesta. Och hon har själv islänningar. Så nu har jag en 17.5" med kilbossor som dessutom är framskuren så att den ligger lätt på bogbladen. Men, den är mycket fluffigt stoppad och med väldigt breda bossor.

Jag vet inte tillräckligt själv för att säga bu eller bä, men jag tyckte resonemanget om att det kan funka med en längre sadel än man tror så länge bossorna är breda, mjuka och ligger an väldigt lätt. Och min häst har i alla fall sagt ja tack till den här sadeln. Sen måste ju sitsen så klart hamna på rätt plats i sadeln, så att tyngdpunkten inte blir helt fel.

Men verkligen. Jag har en storlek häst, Lusitano som även har kort rygg. Hon är väl runt 162 cm idag. Hon har rundbossor med och inte alls lätt att hitta rätt sadel där heller. 🤷‍♀️ Så är livet ibland 🤣 Jag får sån avsmak i munnen av den där goa gamla vanliga "det dör den inte av" eller "Det är en unghäst så sadlen behöver inte passa" det tar inte många månader att förstöra en häst och otroligt många som inte verkar förstå sambandet mellan trasiga hästar och dålig utrustning som gör att hästarna då jobbar fel pga obehag och då belastar sig fel. Vissa såna skador blir kroniska.
Han kommer inte bli skadad genom att bära en sadel vid några tillfällen i veckan när jag inte ens sitter på. Jag har inte suttit på honom än ju och jag har en bokad tid för utprovning av sadel inom kort. Och nej, jag förlitar mig inte på allt som sägs här baserat på en bild. Allt syns inte på en bild.
Jag har för övrigt en sadel med rundbossor också som inte passar pga för svängd bom.

Apropå vinterjackor, jag har massor med Uhip men ledsnat på kvaliteten (blir lätt smutsiga, besvärliga att tvätta, material som går sönder så fort man tittar på en spik ;) ) och priset så köpte denna billiga Parkas på Hööks och är SÅ NÖJD!

https://www.hooks.se/ryttare/damklader/ridjackor/parkas-morell-2-0-jh-collection

Varm, skön och bra att både rida och göra stall grejer i.
Inte tvättat ännu, och svart är opraktiskt för att svett från hästar blir vita märken med en gång men till det priset kommer jag vara nöjd även om den tvättas dåligt.

Fått in en fin slant från ett konsultuppdrag och tänkte investera i en lång vinterkappa.

Berätta allt för mig om era UHIP-erfarenheter!

Och är Cavallo Meadow ett rimligt, lite billigare alternativ?
Jag har en lång Frost. Ville ha en jääättevarm men som också var hyfsat vattentät. Älskar den! Kan bara ha den när det är -5 och kallare, sjukt varm 😍

Apropå vinterjackor, jag har massor med Uhip men ledsnat på kvaliteten (blir lätt smutsiga, besvärliga att tvätta, material som går sönder så fort man tittar på en spik ;) ) och priset så köpte denna billiga Parkas på Hööks och är SÅ NÖJD!

https://www.hooks.se/ryttare/damklader/ridjackor/parkas-morell-2-0-jh-collection

Inte tvättat ännu, och svart är opraktiskt för att svett från hästar blir vita märken med en gång men till det priset kommer jag vara nöjd även om den tvättas dåligt.
Jag har en snart tio år gammal vinterjacka från Hööks som jag lagat flera gånger bara för att den är så bra 😅

Jag köpte den i grönt men sen har det varit för varmt för att ha den. Köpte dock en annan parkas på Hööks för typ tre år sen. Kära särbon var helt inne på att jag skulle gå en UHIP kappa men som sagt jag kan inte anse de är värd pengarna. Hursom, parkasen - jag tror den heter/hette Thilde, har hållit fint och klarat massor med tvättar. Varm och vattentät.

Köpte även en lite tunnare kappa (Estelle) från hööks i höstas på rea, har inte tvättat den än men den har hållit fint. Även fickorna trots nyckelknippa i fickan. Däremot suger den vatten som en svamp :(

Men visst saknar jag UHIP och drömmer om att de ska få ordning på kvaliten

Håller med om uhip. Gillar dem mycket men tycker det är under all kritik hur lätt de går sönder. Dragkedjorna är ju värdelösa och i ena kappan har det gått hål på fickan. Tyget känns så skört!

Håller med om uhip. Gillar dem mycket men tycker det är under all kritik hur lätt de går sönder. Dragkedjorna är ju värdelösa och i ena kappan har det gått hål på fickan. Tyget känns så skört!
Jag tror de ändrat sina dragkedjor. På min nya (som är en av de nyare modellerna) är det en väldigt rejäl dragkedja som verkligen känns hållbar. Stor skillnad mot mina tidigare ytterkläder från dem. Ska dock tillägga att ingen av mina dragkedjor har krånglat men noterade en skillnad på typ av dragkedja på den här nya.

Jag tror de ändrat sina dragkedjor. På min nya (som är en av de nyare modellerna) är det en väldigt rejäl dragkedja som verkligen känns hållbar. Stor skillnad mot mina tidigare ytterkläder från dem. Ska dock tillägga att ingen av mina dragkedjor har krånglat men noterade en skillnad på typ av dragkedja på den här nya.
Hade en äldre 365-jacka vars dragkedja ballade ur efter 2 års användning. Även den tunnare (har glömt vad den heter) som man kan ha under gick sönder i dragkedjan. Har kvar en Ice kappa, den korta som jag älskar. Har en till 365 men i en storlek för liten. Vet inte hur omfånget på jackan plötsligt blev för litet jämfört med omfånget på mig?? Skulle vilja ha även den långa och en kort varm jacka, men håller lite i plånboken och väntar tills jag faktiskt måste köpa något nytt ridplagg!
Har en Ice kjol också. Inte använt så mycket för när det har varit kallt har jag ju ridit i kappan och när det inte är så kallt så behövs den ju inte!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 874
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 143
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka