Stora shoppingtråden III

På tal om sadlar så är jag lite sugen på en WE-modell som en sadelmakare i länet gör och säljer. Mest för att den ser ut att passa min ridning mer än ren dressyrsadel om jag ändå ska ha en ny med kort anläggningsyta (för Uteritt, dressyr, WE och låga skutt). Jag kan väl inte motivera kostnaden som rimlig men man kan visst hyra också så denna tråden kan ju göra det den gör bäst och heja på mig till att köpaköpaköpa 😂

På tal om sadlar så är jag lite sugen på en WE-modell som en sadelmakare i länet gör och säljer. Mest för att den ser ut att passa min ridning mer än ren dressyrsadel om jag ändå ska ha en ny med kort anläggningsyta (för Uteritt, dressyr, WE och låga skutt). Jag kan väl inte motivera kostnaden som rimlig men man kan visst hyra också så denna tråden kan ju göra det den gör bäst och heja på mig till att köpaköpaköpa 😂

Bifogade filer

• c7710e47def9b3e8a72845f59d180b6c.gif
    c7710e47def9b3e8a72845f59d180b6c.gif
    18,9 KB · Visningar: 22
Är det Bailando modellen? :rofl:

Kollade in deras sadlar nu och dom är ju ärligt talat inte så dyra? Finns ju märken som kostar 50k+ numera, och dessa verkar väl genomtänkta. Kanske är mycket för pengarna?

Gör dom sadlarna själva?

Kollade in deras sadlar nu och dom är ju ärligt talat inte så dyra? Finns ju märken som kostar 50k+ numera, och dessa verkar väl genomtänkta. Kanske är mycket för pengarna?

Gör dom sadlarna själva?
Jag tycker ju 20k fortsatt är mycket pengar för ett inköp så det är dyrt för mig. Jag kan ju tycka en ny VW Golf är dyr även om det finns Lamborghinis också 😅 Speciellt då jag oftast hellre köper begagnat, men specialare som denna finns inte direkt på andrahandsmarknaden. Så dyrt i relation till all annan utrustning i inköp.

Det är sadelmakarens egna märke som jag förstått det, görs i Argentina (?) men stoppas hemma här.

Jag tycker ju 20k fortsatt är mycket pengar för ett inköp så det är dyrt för mig. Jag kan ju tycka en ny VW Golf är dyr även om det finns Lamborghinis också 😅 Speciellt då jag oftast hellre köper begagnat, men specialare som denna finns inte direkt på andrahandsmarknaden. Så dyrt i relation till all annan utrustning i inköp.

Det är sadelmakarens egna märke som jag förstått det, görs i Argentina (?) men stoppas hemma här.

Ja alltså det är en fet hög med pengar, jag menar bara att sadlar är otroligt dyra numera 😅. 20k är inte mycket för en ny.

Exakt, det kunde varit värre är det jag intalar mig 😅

Jag fick nys om en ny modell boots. Satte en egentligen smärtgräns för mig på 5.5. De såg riktigt bra ut och med många användningsområden och deras liknande enkla modell är ju redan väldigt dyra. Men så kostar de nya bara typ 3.5 när de väl släptes så jag har ju egentligen tjänat 2000 kr känner jag nu 🤣 Hjärnan och hästnödvändigheter alltså 🙄

Ja kompisen köpte en deuber och partner amaranthe 43 k 🤣 vi snackar inte om vad min sadel kostar från ny. Köpte den innan priset gick upp. Nu kostar dom 54 k 🙈
Jag fick nys om en ny modell boots. Satte en egentligen smärtgräns för mig på 5.5. De såg riktigt bra ut och med många användningsområden och deras liknande enkla modell är ju redan väldigt dyra. Men så kostar de nya bara typ 3.5 när de väl släptes så jag har ju egentligen tjänat 2000 kr känner jag nu 🤣 Hjärnan och hästnödvändigheter alltså 🙄

Är det ok om jag använder er som dåliga exempel ifall sambon tycker jag är galen för mina inköp? Att han kunde haft det värre liksom 😂

Så lustigt, jag satt nyss och kollade på olika islandsmodeller till min knabbe som ser rätt mycket ut som en lusse i ryggen. Längre dock, så det finns plats.

Hur upplever du att din Childeric DI är att rida i? Vilken funktion fyller de där bullarna högst upp? Jag tippar lätt framåt med mitt överrörliga bäcken, tror du såna kan hjälpa stabilisera?
Jag älskar min DI! Faktiskt min favoritsadel nånsin och då har jag ridit I det mesta. Den är öppen I sätet så rumpan får plats, ger bra utrymme för sittbenen och tiltar inte mitt bäcken framåt som tex DAC gör. Midjan är smal på de äldre DI (innan 2010). Stöden kan variera beroende på vem sadeln är byggd för. Min har medelhöga stöd. Hela sadeln är otroligt mjuk, absolut älskar den.

Så, du har inga tips på sadel med riktigt kort anläggningsyta? 😄
Amerigo DJ är nog en av de kortaste på marknaden. Min i 17.5 är nog ca 44 cm, men lite svårt att säga exakt eftersom det är rundbossor så den släpper ju av. Passar stora bogar, kan ta mycket manke men kräver inte manke, fungerar för svängd och/eller överbyggd häst.
20250116_191231.webp

Är det ok om jag använder er som dåliga exempel ifall sambon tycker jag är galen för mina inköp? Att han kunde haft det värre liksom 😂

Du behöver väl inte nämna att jag nyligen panikköpt ett annat par boots för typ samma prislapp, men missade priset angavs exklusive moms dessutom 🙄

Skyller på att alternativet kändes som limskoning var fjärde vecka och då till priset av knappt ett par boots per månad såatteh 🤣

Behoven går väl upp och mer helt enkelt 😅

Amerigo DJ är nog en av de kortaste på marknaden. Min i 17.5 är nog ca 44 cm, men lite svårt att säga exakt eftersom det är rundbossor så den släpper ju av. Passar stora bogar, kan ta mycket manke men kräver inte manke, fungerar för svängd och/eller överbyggd häst.Visa bifogad fil 161876
Chansar att fråga, du måste absolut inte lägga energi på det om du inte orkar! :)

Ponnyn fick med en Amerigo Vega hoppsadel som ryttaren verkligen gillar. Har du något tips om vad vi ska titta efter för dressyrsadel till honom då? Har lagt på den Santa Cruz Leopold vi hade och den funkar, han travar iaf så barnet inte orkar sitta ordentligt 😅 skulle önska att hon fick sitta på något som är lite smalare i midjan tror jag. Samtidigt måste hennes långa ben få plats. Hon är 168 cm lång nu och har nästan lika långa ben som jag som är 180 cm lång 🙈

Ååh avis! Jag var jättesugen när jag råkade få upp reklamen. Tills jag gick in på hemsidan för att beställa och såg att de kostade över 5'. Då försvann suget lite! 😅

Har du provat rida med dem än?
Nej, men jag har provat ett par i samband med en träning i somras. Tänkte då att jag skulle köpa, men ja, dyrt!
Ska hämta ut dem idag tänkte jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 610
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 068
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka