Stora Promenadtråden

Sv: Stora Promenadtråden

Nellie går alltid lös förutom i stan eller i samhället.
Vid möten kallas hon in, annars får hon röra sig fritt.
Nosar gör hon lite här och var.

Vilja går för det mesta i koppel då inkallningen inte
är klockren ännu.
Hon får nosa och undersöka saker utan att
för den skull styra själva promenaden.

Friskar gärna upp Nellies lydnad emellanåt
under promenaden.
För Viljas del är det allmänt hyfs som tränas på ;)

*Går hunden vid sidan? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader?
Nja, hon går antingen lös eller så har hon koppellängden på sig o nosa.
*Går hunden och nosar? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader?
Bara koppellängden, jag stannar inte
*Går hunden lös? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader/hur ofta?
Ganska ofta 70-80% av promenaden
*Tränar ni något under promenaderna?
Vardagslydnad, inkallning om hon hamnar långt bak/fram eller jag vill koppla henne av någon anledning
Annars är hon "ledig" på promenaderna

Malte är nästan alltid kopplad, tränar inget speciellt med honom. Han är pensionär

Det är olika. Vi har "träningskoppel+halsband" och "slappkoppel+halsband". I träningskopplet är det noll tolerans på att dra och det tränas mycket fot, medan i slappkopplet är det inte hela världen om kopplet sträcks sas. Tokdra får hon aldrig göra. Träningskoppel är ett normallångt läder medan slappkopplet växlar mellan normallång valkkoppel och flexi.

I slappkoppel får hon nosa bäst hon vill, men i träningskopplet är det ofta bara att hon får nosa för att kunna kissa och bajsa.

Iom att jag inte känner mig 100 med inkallning vid hundmöten så är hon alltid kopplad på hemmaplan. Däremot är vi iväg och tränar ett par dagar i veckan plus att jag alltid ser till att vi åker iväg där jag kan släppa henne ofta. Hade jag känt mig 100 vid hundmöten hade hon gått kopplad för lite :angel:

Hundmöten är väl största projektet, men träningarna sker ju i skogen. Så promenaderna här hemmavid brukar oftast vara en bensträckare och rastning, beroende på hur träningsschemat ser ut.

Kul och nyttigt att läsa hur alla promenerar, ni får gärna skriva mera! :)

Han får gå fritt och nosa sålänge vi inte tränar något, men han får inte fastna och ska hänga med i min takt.

Han får gå lös på våra morgonpromenader (förutom de 10min det tar att gå till och från parken) då det inte är så mycket folk och hundar i parken tidigt på morgnen, bor mitt i storstan tyvärr, när vi är "hemma" i Luleå går han lös hela promenaderna förutom precis då vi passerar någon hund.

*Tränar ni något under promenaderna
Ja, lägger i princip alltid in lite lydnad eller trickträning under promenaderna

Går hunden vid sidan? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader?
Kailzie; Mja, bara när hon är kopplad och/eller vid hundmöten... och kopplad är hon oftast bara på storvägen som vi försöker hålla oss ifrån.
Valpen; Vi jobbar på det när hon är kopplad. ; )

Går hunden och nosar? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader?
Ohja, så länge de inte drar i kopplet är det helt okej. Vi kan till och med stanna upp ifall det är någonting särskilt intressant de vill sniffa på. Oftast leder det till en kissfläck hur som helst. Min tik är värre än grannskapets alla hanar tillsammans.

Går hunden lös? Isåfall hur mycket av promenaden/alla promenader/hur ofta?
Jag bor bra till just nu, så åtminstone 90% av promenaden. Jag försöker lägga upp dem så att vi ska slippa större vägar... vilket visserligen kan vara svårt om vintern, men nu finns ju skoterspår istället. Härliga skoterspår! ^^

Tränar ni något under promenaderna?
Inkallning med jämna mellanrum.. ibland lite 'leta' efter boll eller liknande i djupsnön eller blåbärsriset. Ibland vattenapport om det är sommar och skönt.
Med valpen blir det givetvis 'vardagsträning' nästan hela tiden, men jag vet inte om det räknas.

Precis som många andra tycker jag att hundarna är mer eller mindre lediga på våra promenader. Jag får lyssna på min talbok och de får rasa/sniffa/gnaga/leka under tiden. Punktvis sysselsätter vi oss tillsammans och ibland gör alla sitt. Alla njuter alltid av naturen. :)

Inte som i att gå fot, de får strosa i sin egna takt. Vi går mest korta kissrundor, speciellt nu på vintern pga bristen på ofarlig väg att gå på.

Det är spaniels, de är gjorda för nosande. Så det blir väldigt mycket nosande, men det gör ju inget eftersom det bara är promenadande. Speciellt nu är det väldigt frenetiskt nosande när det ligger hästskit i bitar fastfrusna i marken längs med hela våran enda promenad sträcka :crazy:

Den ena hunden går typ inte att ha lös, och han är dessutom extremt selektivt döv han får bara vara lös på sommaren och då utan promenad inblandat. Den andra får vara lös men har inte varit det på länge, det har inte blivit av sen hon opererades tidigare i år. Brukar släppa henne på längre promenader (när det inte är vinter) men kopplar henne igen när vi kommer till en förorenad bäck. Spaniels älskar att bada :cool:

Inte direkt men visst, lite grann sådär. Går inte att träna på hund och människomöten även om det kanske skulle behövas, möter nämligen aldrig någon när jag är ute. Men går man inte ensam kan det ju hända att det blir söka rätt på "försvunnen" ägare träning.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
645
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 448
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka